حسین ماهینی: به من گفتن گل محمدی تو را نمی خواد/کنعانی متاسف است. اول حرف می زند بعد فکر می کند

حسین ماهینی درباره تفاوت درآمد یا پاداش بازیکنان فوتبال با سایر قهرمانان ورزشی گفت: با احترامی که برای همه ورزشکاران کشور قائل هستم باید بگویم شرایط فوتبال در تمام دنیا یکسان است.

 

به گزارش اخبار تایمز؛ معمولا تمرکز رسانه ها روی فوتبالیست ها با پایان دوران فوتبالی آنها تمام می شود، اما حسین ماهینی اینطور نیست. او یکی از نفرات محبوب پرسپولیس است. بخش هایی از گفتگو با حسین ماهینی در حاشیه برنامه آنساید آپارات اسپورت را در ادامه می خوانید.

بازی های آسیایی پرسپولیس را باید دنبال کنید، این تیم در آسیا با استقلال تاجیکستان بازی می کند. فکر می کنی پرسپولیس در بازی امروز چه چیزی نصیبش شود؟
فکر می کنم پیروز می شود و باید پیروز شود و انشالله پیروز خواهد شد. همانطور که برانکو می گفت انشالله نگو حتما بگو. او قطعا برنده خواهد شد. ما برای صعودمان نیاز به برد داریم، باید پیروز شویم چون دو بازی بسیار سخت داریم. پرسپولیس شخصیت آسیایی خودش را دارد و امیدواریم همین روند را ادامه دهد.

آیا برای تماشای بازی به استادیوم می روید؟
نه متاسفانه نمیرسم من حتی نمی دانم ساعت چند است.

رابطه شما با باشگاه، اعضای تیم و بازیکنان پرسپولیس چگونه است؟
عالی، من همیشه رابطه خوبی با باشگاه داشتم. هنوز هم با آقا یحیی و بچه ها رابطه خوبی دارم. ما چندین گروه در جاهای مختلف داریم و هر روز با هم در ارتباط هستیم. خانه من خیلی نزدیک به هتل است. پارسال ۴، ۵ بازی رفتم هتل، از آنجا با بچه ها به ورزشگاه آزادی رفتیم. من در رختکن حضور داشتم، بازی را دیدیم و برگشتیم. خدا را شکر نه تنها با باشگاه و بازیکنان، بلکه با هواداران نیز رابطه بسیار خوبی داشته ام.

حسین ماهینی و وریا غفوری

یک سوال حاشیه‌ای می‌خواهم بپرسم. این‌که یحیی گل‌محمدی شما را از پرسپولیس کنار گذاشت؛ آیا از او دلخور هستید؟
وقتی این اتفاق افتاد، باشگاه گفتند آقا یحیی شما را نمی خواهد، آقا یحیی هم گفته باشگاه شما را رها کرده است. با این حال، من هرگز ۱۰۰٪ مطمئن نبودم که چه اتفاقی افتاده است. من یک فوتبالیست حرفه ای بودم، هرچند برایم خیلی سخت بود، اما باید قبول می کردم. خداحافظی کردم و بعد از جدایی از پرسپولیس مقابل باشگاه مصاحبه نکردم. پرسپولیس در قلب من جای دارد و از بچگی عاشق این تیم بودم. همه میدانند. من برای همیشه طرفدار او خواهم بود. امروز مثل یک هوادار معمولی پرسپولیس را دنبال می کنم. پرسپولیس آنقدر بزرگ است که نیازی به آدم ندارد. افراد بزرگ زیادی آمده اند و رفته اند و هیچ اتفاقی نیفتاده است. پرسپولیس همیشه مراقب است. من مثل ۴۰ میلیون هوادار هستم که با پرسپولیس بیدار می شوند و با پرسپولیس می خوابند.

بعد از باخت پرسپولیس به سپاهان، شما از کادر فنی یک گلایه کردید. زمانی بود که تقصیرها به گردن بازیکنان انداخته شد. فکر می‌کنید آن گلایه باعث تصمیم یحیی گل‌محمدی برای کنار گذاشتن شما بود؟
ببینید آن سال ما فینال سپاهان را داشتیم. یک سری اتفاقات قبل و بعد از بازی افتاد. ما برنده نشدیم. خدا می داند، من نمی دانم. بعد از آن آقای یحیی رفت و آقای دایی سرمربی تیم شد. هر وقت آقای یحیی سرمربی تیم ما بود و من جلوی ایشان بازی می کردم، با هم خوش می گذشتیم و می خندیدیم. مشکل خاصی نبود. من واقعاً نمی دانم که آیا آن حادثه باعث آن شده است یا چیز دیگری بوده است. هر اتفاقی افتاد بخشی از آن بود.

بدون تعارف آیا از مدیری یا مربی ای در فوتبال دلخور هستید؟
بله!

چه کسی؟
سالی که از پرسپولیس رفتم ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد به پرسپولیس بدهکار بودم. برای فصل ۹۷-۹۸ است که از پرسپولیس جدا شدم، قبل از آن سال ۹۲ بخشی از قراردادم را لغو کردم. با این حال می‌توانستم بگویم فسخ نمی‌کنم، سپس باید یک‌طرفه فسخ می‌کردند و کل مبلغ قراردادم را می‌پرداختند. با این حال با آقای انصاری فرد تفاهم نامه ای نوشتیم که در آن باشگاه قرار بود از یک میلیارد آن نیم فصل ۵۰۰ میلیون تومان را به من بپردازد اما تا الان پول را به من ندادند. من هرگز از باشگاه شکایت نکردم. من هرگز انجام نمی دهم. گفتم الان کاری نمی کنم اما خودت تفاهم نوشتی و خدا شاهد است پولم را بده. ۹۸ با ۵۰۰ میلیون تومان تونستم سه تا ۲۰۷ بخرم. حالا با این پول ۲۰۷ نمی دهند. الان پولم یک ربع است ولی هنوز پولم را نداده اند. من از آقای انصاری فرد ناراحتم. یک سری اتفاقات در دوران مدیریت او افتاد که همگی ادامه دارند. بیایید ادامه دهیم

این روزها حرف از یک هوادار متمول است که به پرسپولیس کمک می‌کند. زمان شما هم از این هواداران بود؟
ما یک تیم فوتبال در بوشهر داریم که راه درآمدش کمک افرادی است که این تیم بومی را دوست دارند. این به نفع کسانی است که تیم را دوست دارند. در ابعاد بزرگتر به تخت جمشید می رسیم. نمی دانم آیا هواداران در اسپانیا می توانند به رئال مادرید یا بارسلونا کمک کنند؟ آیا هواداران کمک می کنند که مثلا پرز سینه اش را بزند؟ خب اونجا اینطوری نمیشه اینجا اما یک نفر پرسپولیس را دوست دارد، مثلا پول نقد نمی دهد، می گوید یک سال آب معدنی باشگاه را برای پرسپولیس می دهم. خب، این افراد زیاد هستند، دوست دارند به باشگاه کمک کنند. فکر کنم زمان ما هم بود. طبیعی است که باشگاه استقبال کند. باشگاه هیچ درآمدی ندارد و فقط هزینه دارد. مثلا باشگاه های ما حق پخش یکسانی ندارند. همه دنیا از این حق پخش استفاده می کنند اما در ایران نه. اگر بازی لیگ برتر یا دربی نباشد صداوسیما از کجا پول می آورد؟ بیشتر درآمد آنها از فوتبال است. خب پول فوتبال بده این همه دنیاست. اگر باشگاه درآمدی دارد که از هواداران پول نمی پذیرد، مجبور است!

سیدجلال حسینی اکنون مربی پرسپولیس است، شما هم مدرک مربیگری B دارید. آیا قصد مربیگری دارید؟
الان برای من خیلی زود است. جلال هم تا پارسال بازی می کرد. خدا را شکر مستقیم روی نیمکت پرسپولیس نشست. زمانی که فوتبال بازی می کردم، آرزو داشتم فوتبالیست بزرگی شوم، اما فکر نمی کردم به پرسپولیس و تیم ملی برسم، بازوبند کاپیتانی را ببندم. آن از کجاست؟ از بوشهری که امکاناتش زیر خط فقر بود. اما الان که ۲۰-۲۵ سال سابقه بازیگری دارم، مثلاً می توانم بگویم چند سال دیگر به یک تیم اروپایی و مربیگری می روم. این چقدر طرز فکر من تغییر کرده است. من B را گرفته ام و به زودی برای A اقدام خواهم کرد. در همان دانشگاه رشته ام مربیگری تخصصی فوتبال است. تربیت بدنی هم میخونم. برانکو هم همین بود، استاد تربیت بدنی داشت، به من گفت مدرکت چیست؟ گفتم دیپلم. گفت حتما برو و ادامه تحصیل بده و الان میبینم حرفش و ادامه تحصیل چقدر میتونه کمکم کنه.

شما اواخر فوتبال‌تان همزمان به فعالیت‌های اجتماعی هم مشغول بودید. الان هم علاقه دارید به این کار؟
هر جا رفتم، هر وقت در جامعه بودم، نمی خواهم از خودم تعریف کنم، اما هیچ وقت خودم را بالاتر ندیدم. من همیشه طرفدار مردم بودم. اگر می بینم مردم مرا می شناسند و به من نگاه می کنند، همیشه اول سلام می کنم. من دوست دارم به عنوان یک فرد عادی دیده شوم. بگذارید یک مثال بزنم، اینجا اینستاگرام است. اگر تا یکی دو سال پیش روزانه ۲۰۰-۳۰۰ دایرکت و مثلا ۲۰ یا ۳۰ درخواست کمک مالی می شد، الان ۷۰ درصد پیام ها برای کمک مالی است. آنها شماره کارت را می فرستند و وضعیت خود را شرح می دهند. ما واقعاً می خواهیم به همه آنها کمک کنیم، اما نمی توانیم و نمی توانیم. ما هم در همین جامعه زندگی می کنیم، مردم واقعاً در سختی زندگی می کنند. من شخصا حق اعتراض دارم. اینکه بگوییم فلان جا مشکل است. همه می بینند، ما هم می بینیم. ما هم صدای مردم شدیم.

صحبت‌های کنعانی‌زادگان درخصوص خودرو خیلی واکنش و جنجال به همراه داشت. شما هم به شوخی گفتید جدی نگیرید این صحبت‌ها را. اما می‌خواهم از شما نظر واقعی‌تان در مورد تفاوت دستمزد فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران بپرسم.
همانطور که رونالدو سالانه ۲۰۰ میلیون دلار پول خالص می گیرد و ۵۰-۶۰ میلیون دلار هم پول تبلیغات می گیرد. همین الان حساب کنید چقدر در روز درآمد دارد. کدام ورزشکار دیگر این درآمد را دارد؟ چرا رونالدو اینقدر پول می گیرد؟ چون رشته اش فوتبال است. چون فوتبال اولین ورزش دنیاست. چرا که فوتبال فقط یک ورزش نیست، امروز یک تجارت و صنعت است. چون عربستان به روزی فکر می کند که نفتش تمام شود تا درآمدهای دیگری داشته باشد، وارد کار فوتبال می شود نه ورزش فوتبال. او با فوتبال توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. قطر به اندازه دست ماست. شنا از بوشهر تا قطر نیم ساعت طول می کشد. آنها بهترین زمین های تمرین، بهترین ورزشگاه ها را دارند، جام جهانی را برگزار می کنند و تمام دنیا را به کشورشان می آورند. چند سال است که میزبانی نداریم؟ آخرین هاست را به خاطر دارید؟ من و تو به دنیا نیامده ایم. واقعا بد است، با این همه امکانات، نفت، گاز، طلا، معدن، صادرات و واردات و… شرایط ما اینگونه است. من دوست دارم به آنها دستمزد بیشتری داده شود، نه به اندازه فوتبالیست ها. آنها قهرمان آسیا، جهان و المپیک می شوند، این حق آنهاست.

یک خط در مورد حسین گفتم تا مردم بدانند چه خبر است. او هم پشیمان است. ویدیو رو هم براتون میذارم تا بشنوید. در آن لحظه نمی دانست چه می گوید. حسین این گونه است; چیزی می گوید و بعد به آن فکر می کند. مقداری که می گوید واقعا نیست. حالا جواد کاظمیان و داستان بازی این پسر را ببینید. ما فوتبالیست‌ها واقعاً با ورزش‌های دیگر طرف هستیم، نه با آنها. چه کار باید بکنیم؟ خدا به ما استعداد داد، من هیچ چیز دیگری بلد نیستم، فقط فوتبال بلدم. من نمیتونم برم فیزیک درس بدم در کشور ما هرکس سر جای خودش بود، شرایط خیلی بهتری داشتیم. اما با تمام احترامی که برای همه ورزشکاران کشور قائل هستم باید بگویم شرایط فوتبال در تمام دنیا یکسان است.

 

کماکان با برانکو ارتباط دارید؟ آیا درست است که می خواهد به ایران برگردد؟
بله، ما در تماس هستیم و در واتس اپ صحبت می کنیم. نمی دانم از کجا از تولد فرزندم خبر داشت، تبریک گفت. تولدم را به خودم تبریک گفتم. تعطیلات را تبریک می گویم. حتی ماه مبارک رمضان را هم تبریک گفت. گفت ماه مبارک رمضان، نگفت عزاداری ماه رمضان. ما رابطه خیلی خوبی داریم. نمی دانم کی آمد، اما می دانم که ایران و تهران را خیلی خیلی دوست داشت. او رابطه بسیار خوبی با مردم داشت. او مربی پرسپولیس بود اما هواداران استقلالی هم به خاطر شخصیتش او را دوست دارند. او آدم بزرگی است و هر بزرگی که وارد ایران می شود می تواند به ما کمک کند.

حسین ماهینی

یک سوال فرهنگی بپرسم. آخرین فیلم یا سریالی که دیدید؟
الان زخم کاری را می بینم.

آخرین کتابی که خواندید؟
بیشعور نباشیم!

در ماشین شخصی چه آهنگی گوش می‌دهید؟
معین، هایده، مهستی گوش می‌دهم. ابی، شادمهر و رضا صادقی را خیلی دوست دارم. الان علی یاسینی گوش می‌دهم. رپ هم گوش می‌دهم.

یک دوره‌ای پایه کنسرت‌های پاپ تهران بودید. هنوز هم کنسرت می‌روید؟
پایه که نبودم، دوستان لطف می‌کردند دعوت می‌کردند اما دوست دارم کنسرت را؛ باحال است. سینما هم دوست دارم ولی با دو بچه سخت است. خصوصا الان که بچه را باید ۶ صبح ببرم مدرسه.

شما در برنامه ورزشی آنساید، به مسائل ورزش پرداختید. از نظر شما افرایش تولید برنامه‌های ورزشی در پلتفرم‌های خصوصی چه تأثیری بر فضای ورزش دارد؟
متأسفانه تلویزیون دیگر مثل گذشته برنامه های ورزشی خوبی ندارد و به همین دلیل مخاطبان خود را از دست داده است. در چنین شرایطی تولید برنامه های ورزشی در شبکه ها و بسترهای خصوصی مثبت است و می تواند چالش ها و مسائل این حوزه را برطرف کند. از سوی دیگر محدودیت های برنامه های تلویزیونی اجازه نمی داد مسائل ورزشی را به تفصیل مطرح کنیم. من در برنامه های ورزشی زیادی در تلویزیون حضور داشتم، اما خیلی چیزها را اصلا نمی شد مطرح کرد. در حالی که نبود این محدودیت ها در شبکه های خصوصی مسائل و مشکلات ورزش کشور را بیشتر روشن می کند و این امر باعث نزدیک شدن مردم به ما و استقبال آنها به دلیل ارتباط صمیمی و صادقانه می شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml