خبر مهم تجمیع کارت های بانکی در کارت ملی هوشمند

دولت قصد دارد کارت های بانکی را در کارت ملی هوشمند ادغام کند.
به گزارش اخبار تایمز؛ چند سالی است که طرح تجمیع کارت های بانکی در یک کارت مطرح شده و تابستان امسال اعلام شد که در اولین اقدام، کارت های یک بانک به کارت ملی تبدیل می شود که این خبر نیز از سوی مسئولان تکذیب شد.
کارت هوشمند ملی می تواند به عنوان کلید ورود مناسب برای برنامه هایی مانند هدفمندی یارانه ها، برنامه های سلامت الکترونیک و انتخابات و سایر خدمات شهروندی مورد استفاده قرار گیرد و با ارائه سه برنامه اصلی «شناسایی»، «تأیید هویت» و «امضای دیجیتال» این اجازه می دهد تا از آن به عنوان یک ابزار چند منظوره استفاده شود.
از این رو چند سالی است که بحث تلفیق سایر کارت ها در کارت ملی هوشمند مطرح شده و اعلام شده است که ارائه چندین کارت هوشمند توسط دستگاه ها به مردم باعث هدر رفتن بودجه کشور و حتی در مواردی یک نهاد می شود. صدور چندین کارت هوشمند و قدرت تجمیع خدمات به خودی خود ندارد و نتیجه این اقدام سردرگمی اکثر افراد در استعلامات اداری است.

.

به گفته کارشناسان این اتفاق در دو قالب امکان تکنولوژیکی و امکان اجرایی قابل بررسی است؛ به لحاظ تکنولوژیکی این امکان وجود دارد که یک کارت هم برای احراز هویت و هم برای دیگر مسائل بانکی یا خدماتی مورد استفاده قرار بگیرد؛ در واقع می توان تمام کارت‌های فعلی که در دست مردم است اعم از کارت‌های مغناطیسی و هوشمند را در تنها یک کارت هوشمند تجمیع کرد.

اما به لحاظ اجرایی واقعیت این است که هر کدام از این کارت‌های موجود در دست مردم، متعلق به یک سازمان یا شرکت خاص است و در حال حاضر مدیریت یکپارچه‌ای که بتوان از طریق آن تجمیع کارت‌ها را انجام داد، فعلا در کشور وجود ندارد. هنگامی که همه کارت‌ها در یک کارت تجمیع شوند، زمانی مشکل به وجود می‌آید که صاحب کارت، کارتش را گم کند و او برای سوزاندن و صدور دوباره کارت باید با تک‌ تک سازمان‌هایی که در آن کارت خدماتی ارائه می‌دهند، تماس برقرار کرده، مراحل اداری را طی و تاییدیه بگیرد

در این راستا اواخر تابستان امسال رییس سازمان ثبت احوال کشور از تجمیع کارت‌های یک بانک در کارت ملی به عنوان نخستین گام ظرف سه ماه آینده خبر داد. این مقام مسئول در تشریح روند تجمیع کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی هوشمند اینگونه اعلام کرد که یکی از اهداف مهمی که برای تولید کارت های هوشمند ملی در نظر گرفته شده بود، جایگزینی کارت ملی با بسیاری کارت‌های بانکی و کارت‌های خدماتی در کشور بود که به دلیل عدم پوشش مناسب تاکنون بحث پیاده‌سازی قابلیت‌های موجود در این کارت جدی گرفته نشده بود.

کارگر تصریح کرد برای این تجمیع دستگاه‌های مختلف به زیرساخت‌های گوناگون نیاز دارند اما با یک بانک تفاهم کردند، ظرف مدت سه ماه با توجه به کارگروهی که تشکیل شده نیازهای مربوط به این اقدام را فراهم کنند و ضمن ایجاد زیرساخت های لازم، این کار در مدت سه ماه انجام شود.

وی معتقد بود: این موضوع هزینه خاصی برای مردم ایجاد نمی کند، اما با تلفیق کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام، هزینه های مردم کاهش می یابد. در حال حاضر شهروندان برای دریافت کارت های مختلف هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند اما با ترکیب آن ها در کارت ملی تنها با یک کارت نیاز آنها برطرف می شود.
وی همچنین گفت: آنچه به وضوح در بانک مرکزی دنبال می شود، تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت و در نتیجه به روز رسانی ظرفیت های شبکه پرداخت، امکان انجام تراکنش های خرید با استفاده از اپلیکیشن های موبایل هوشمند و استفاده از کارت های مجازی به جای کارت های فیزیکی است. از نظر فیزیکی با توجه به آخرین فناوری که به عنوان پروژه در این بانک شناخته می شود، شبکه بانکی و پرداخت در حال پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml