خبر مهم وزیر کار از میزان جدید یارانه ها/ مشمول افزایش یارانه چه کسانی می شوند؟

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومانی یارانه تشویقی برای خرید ۷۰ درصدی کالا با موفقیت مواجه نشد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد از مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهیم داد. .

به گزارش اخبار تایمز، سید صولت مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات نسبتاً اندک در اعتبار طرح کاتالوگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته، گفت: این سوال در مورد اقتصاد کلان و معیشت مردم اما مسئولیت وزارت کار در حوزه کاتالوگ بستری برای سامانه به منظور تسهیل در ارائه کاتالوگ الکترونیکی است. یعنی علاقه مندان به خرید کالا به جای یارانه نقدی به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این کار از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیرساخت ها از سوی دولت مهیا شد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ طرح بلیت الکترونیکی در چند استان به صورت آزمایشی و سپس کشوری اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد و دلیل آن نیز این بود که مردم با این یارانه سایر نیازهای خود را نیز تامین کردند. مثلاً مبلغ یارانه را برای حمل و نقل، درمان، مسکن و سایر نیازها استفاده کردند. بنابراین در گام اول اعلام کردیم هرکس ۷۰ درصد یارانه خود را بخرد ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی می گیرد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مواردی که در ابتدا به آن اشاره کردم، این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. در نتیجه، رویکرد اصلاحی را در پیش گرفتیم. بنابراین رقم ۷۰ درصد را به ۵۰ درصد کاهش دادیم یعنی اگر فردی ۴۰۰ هزار تومانی یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از ۱۱ قلم مشخص شده را خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه می شود.

خبر مهم وزیر کار از میزان جدید یارانه ها/ مشمول افزایش یارانه چه کسانی می شوند؟

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی جدید (یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی) افزایش یافته است، گفت: امیدواریم این طرح با استقبال بیشتری از مردم مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرا و راه اندازی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان افزایش یارانه نقدی گفت: آنچه قانونگذار تکلیف کرده کالابرگ است. توجه داشته باشید که در مواردی در خصوص پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی به دلیل الزام قانون به کالابرگ توبیخ شدیم.

وزیر کار گفت: در حال حاضر در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موظف به ارائه لایحه هستیم. اگر مردم از کالابرگ استقبال نکنند، همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالاهای الکترونیکی کاملا اختیاری است و هیچکس را موظف نمی کنیم که حتما بروید و کالا بخرید. اما اعلام کردیم که اگر فردی ۵۰ درصد یارانه خود را معادل ۱۲۰ هزار تومان بخرد، یارانه بیشتری دریافت می کند. فعلاً این مرحله ای است که تعریف شده و امیدواریم در زندگی دهک های کم درآمد جامعه تاثیر خوبی داشته باشد.

تفاوت دهک ۹ و ۱۰ بسیار کم است. ممکن است با ۵ هزار تومان درآمد بیشتر در دهک دهم باشید

مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره آزمون محدوده و ابهامات و گلایه هایی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع اعشار چارچوب و قواعدی دارد. این قوانین بر اساس یک سری یافته ها است. مثلاً تعریف می شود که اگر شخصی خانه و ماشین داشته باشد و درآمدش از فلان مقدار بیشتر باشد در دهک دهم قرار می گیرد.

اما تفاوت ابتدای دهم با پایان دهم ۹ میلی متر است و ممکن است درآمد فرد بین ۴ تا ۵ هزار تومان تغییر کند. در هر صورت باید کنتور و استاندارد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افراد معترض می توانند وارد سامانه شده و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اطلاع داده می شود. اگر در این مرحله باز هم اعتراض داشتند می توانند به ستاد وزارت کار یا ادارات کل استان مراجعه کنند و دوستان پاسخگو باشند.

وزیر کار تصریح کرد: اعشار و درصد داریم. ممکن است فردی در صدک ۹۰ و فرد دیگری در صدک ۸۹ قرار گیرد. فردی که در صدک ۸۹ باشد یارانه می گیرد اما فردی که در صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد یارانه نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml