خمیر قلع سرنگی چیست؟

لحیم‌کاری یکی از روش‌های مؤثر و کاربردی برای اتصال دو قطعه در صنایع الکترونیکی و تولید قطعات الکتریکی است. بدین صورت که دو ماده بدون ذوب شدن به یکدیگر متصل می‌شوند. البته روش‌های مختلف و مواد متنوعی جهت انجام فرآیند لحیم‌کاری وجود دارد. در این‌خصوص خمیر قلع سرنگی یکی از لوازم اصلی و مهم برای انجام فرآیند اتصال دو قطعه در تجهیزات برقی است.

این محصول عمدتاً در تمامی قطعات و لوازم برقی جهت لحیم کردن بخش‌های مختلف سیستم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمیر قلع سرنگی در ابزارک موبایل جهت تعمیر و رفع عیب قسمت آسیب‌دیده استفاده می‌شود. البته کاربرد خمیر قلع سرنگی صرفاً به تعمیرات موبایل محدود نمی‌شود و جهت مصارف متعددی به‌کار برده می‌شود. بدین منظور جهت آشنایی بیشتر با این خمیر قلع و نحوه عملکرد آن با ما همراه باشید.

خمیر قلع سرنگی چیست؟

به‌طور کلی خمیر قلع سرنگی ماده‌ای با ساختار شیمیایی است و معمولاً برای لحیم‌کاری و اتصال قطعات SMD به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که موبایل از قطعات اس‌ام‌دی متعددی تشکیل شده، این محصول به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار تعمیرات موبایل در ابزارک موبایل محسوب می‌گردد. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتقاء سطح کیفی قطعات و سطوح مسی، خمیر قلع نیز متناسب با آن دچار تغییر و تحولاتی شده است. بدین صورت که خمیر قلع مکانیک و سیم قلع کش مکانیک، جهت تعمیر قطعات مکانیکی تولید شده‌اند.

خاطر نشان می‌شود که در سیستم‌های لحیم‌کاری جدید، سیم لحیم بر اثر تایش اشعه مادون قرمز ذوب می‌شود و بدین ترتیب موجب اتصال قطعات الکتریکی به سطح موردنظر می‌گردد. با توجه به اینکه بعضی از لوازم برقی نظیر موبایل از قطعات و بردهای الکتریکی حساس و نزدیک بهم تشکیل شده‌اندغ جهت انجام اتصالات و جلوگیری از آسیب به سایر قسمت‌ها می‌بایست از خمیر قلع سرنگی استفاده کنند. تا علاوه بر ایجاد یک حالت عایق از افزایش دما و آسیب به سطوح الکتریکی آن جلوگیری گردد. در غیر این‌صورت نه تنها لحیم‌کاری انجام شده، کیفیت مناسبی نخواهد داشت؛ بلکه به سایر قطعات و بردهای موجود آسیب جدی وارد می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت قیمت سیم قلع کش در مقابل کاری که انجام می‌دهد، بسیار ناچیز است و مصرف‌کنندگان خمیر قلع سرنگی در ابزارک موبایل و سایر لوازم الکتریکی می‌بایست صرف نظر از این موضوع ،لحیم‌کاری‌های موردنیازشان را با خمیر قلع موجود در بازار انجام دهند.

مواد سازنده خمیر قلع

طبق محاسبات انجام شده و فرمولاسیون شیمیایی این خمیر لحیم‌کاری از سرب، فلاکس و قلع تولید شده است. به‌همین جهت در بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان با نام خمیر قلع شناخته می‌شود. در واقع ماده فلاکس موجود سطح مقطع را به‌طور کامل تمیز می‌کند و از بروز اکسیداسیون بیشتر و آسیب به بخش‌های الکترونیکی و مکانیکی دستگاه جلوگیری به عمل می‌آورد. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد یک پوشش محافظ، موجب تقویت اتصالات شده و عبور جریان را بهبود می‌بخشد. البته به دلیل اینکه در مواد اولیه برخی از خمیر قلع سرنگی، سرب وجود ندارد؛ خمیرهای موجود در بازار به دو دسته سرب‌دار و بدون سرب تقسیم‌بندی شده‌اند. از این‌رو هنگام تهیه خمیر قلع مکانیک و الکترونیک حتماً به این نکته توجه نمایید و براساس آن محصول موردنظرتان را خریداری کنید.

images_1657609119.png

نحوه استفاده از خمیر قلع

همان‌گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم خمیر قلع به‌عنوان ابزار تعمیرات موبایل در ابزارک موبایل جهت پاک نمودن سطوح و بهبود کیفیت اتصال قطعات الکتریکی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا ابتدا خمیر لحیم‌ روی بردهای مدار چاپی ریخته می‌شود. جهت جلوگیری از هدر رفتن خمیر می‌توانید از شابلون استفاده نمایید. بدین صورت که شابلون براساس مدار الکتریکی تهیه می‌شود و تمامی نقاط اصلی و مکان‌های لحیم‌کاری روی آن مشخص شده است. از این طریق تا حد زیادی در مصرف خمیر قلع صرفه‌جویی می‌شود و موجب تسریع فرآیند لحیم‌کاری و تقویت قابل توجه اتصالات می‌گردد. به‌عبارت دیگر خمیر قلع صرفاً در نواحی ضروری مصرف می‌شود و استفاده از آن در بقیه قسمت‌های برد الکترونیکی و مکانیکی کاری بیهوده خواهد بود. رعایت این نکات تا حد زیادی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش قیمت سیم قلع کش مصرفی خواهد شد.

همواره به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد سیم قلع کش مکانیک و الکترونیک باعث تولید اتصالات بزرگ و ضعیف شدن رسانایی آنها می‌شود. به همین سبب عدم رعایت این نکته و استفاده بیش از حد یا کمتر از حد تعیین شده، موجب اُفت کیفیت اتصالات، کاهش رسانایی و ایجاد فواصل نامتعارف بین اتصالات می‌گردد.

انواع خمیر قلع

انواع مختلفی از خمیر لحیم‌کاری برحسب اندازه، نوع و مواد به کار رفته در آن وجود دارد. از این‌رو کاربران با توجه به نیاز، نوع کسب‌وکار، حجم لحیم‌کاری و توان مالی نسبت به انتخاب و استفاده از مدل‌های مختلف خمیر قلع سرنگی استفاده می‌کنند. در این‌خصوص بعضی از اصلی‌ترین و مهمترین مدل‌های خمیر و سیم قلع کش مکانیکی و الکترونیک به شرح زیر است:

۱- خمیر قلع بر پایه راتیانه

این نوع از خمیر قلع سرنگی با استفاده از کلوفون و عصاره درخت کاج ساخته شده است. ماده قلاکس موجود در خمیر قلع راتیانه، تمامی سطوح لحیم‌کاری شده را تمیز نموده و موجب افزایش کارآیی و بهبود شار الکتریکی آن می‌شود.

۲- خمیر لحیم بر پایه فلاکس محلول در آب

بسیاری از خمیرهای قلع سرنگ موجود در بازار، بر پایه فلاکس با قابلیت محلول در آب هستند. این نوع از خمیر قلع مکانیک و الکترونیک بخش‌های لحیم‌کاری شده را به راحتی تمیز می‌کنند و پس از آن سریعاً می‌توان قطعات و بردهای الکتریکی لحیم شده را مورد استفاده قرار داد. بدین ترتیب این نوع از خمیر لحیم، کاربرد فراوانی در تعمیر وسایل الکتریکی دارد و به نوعی از اجزای اصلی ابزار نعمیرات موبایل در ابزارک موبایل محسوب می گردد.

images_1657609135.png

۳- خمیر لحیم بدون نیاز به شست و شو

این نوع از خمیر لحیم با استفاده از راتیانه و سطح‌های مختلف به‌جا مانده جامدات ساخته شده است. از این‌رو پس از تمام فرآیند لحیم‌کاری نیازی به تمیز کردن قسمت‌های لحیم شده نیست و به‌همین جهت تا حد زیادی در هزینه‌های تمیزکاری صرفه‌جویی می‌شود. البته به یاد داشته باشید که برای انجام این مدل از لحیم‌کاری به یک فضای مونتاژ و تولید تمیز نیاز دارید و با توجه به ابعاد و تعداد لوازم و قطعات الکترونیکی، قیمت سیم قلع کش را مدنظر قرار دهید و براساس آن سیم خمیر لحیم مناسب را تهیه کنید.

نکات مهم درخصوص نگهداری و استفاده از خمیر قلع و سیم لحیم

در صورتی‌که قصد تهیه و استفاده از خمیر قلع سرنگی دارید؛ می‌بایست با نحوه نگهداری از آن آشنایی داشته باشید. تا علاوه بر حفظ کیفیت خمیر و لحیم‌کاری، بتوانید این نوع از ابزار تعمیرات موبایل در ابزارک موبایل را برای مدت زمان بیشتری نگهداری نموده و مورد استفاده قرار دهید. بعضی از مهمترن نکات در این زمینه به شرح زیر است:

  1. هنگام لحیم‌کاری به میزان خمیر و حرارت مناسب دقت کنید. زیرا حرارت بیش از اندازه موجب آسیب به برد و بخش‌های الکتریکی می‌شود. از طرف دیگر خمیر لحیم به‌عنوان یک عایق و تمیز کننده عمل می‌کند؛ بر همین اساس کم یا زیاد بودن خمیر نیز کیفیت و کارایی آن را تحت شعاع قرار می‌دهد.
  2. مدت زمان استفاده از خمیر قلع سرنگی بسیار کوتاه است. بدین صورت باید سرعت لحیم‌کاری و اتصال قطعات به یکدیگر را افزایش دهید.
  3. دمای موردنیاز و مناسب برای نگهداری از سیم و خمیر قلع ۰ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. بدین ترتیب در صورت استفاده و نگهداری می‌بایست، دمای محیط را تنظیم نموده و به حد تعیین شده برسانید.
  4. انتخاب خمیر و سیم لحیم با کیفیت و استاندارد بسیار مهم است. نوع خمیر و سیم لحیم تأثیر بسزایی در کیفیت و ماندگاری اتصالات دارند. بدین منظور هنگام انتخاب و خرید سیم و خمیر لحیم‌کاری نهایت دقت را به خرج دهید.

images_1657610692.png

سخن پایانی

اکنون که با ساختار، نحوه عملکرد و انواع خمیر قلع سرنگی آشنا شدید؛ می‌توانید متناسب با نیازتان از این محصول پرکاربرد استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای خرید خمیر قلع سرنگی و سیم لحیم موردنیازتان را از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر همچون ابزارک موبایل تهیه نمایید. زیرا بخش اعظمی از کیفیت و کارایی دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی به نحوه اتصالات اجزا به یکدیگر بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://abzarakmobile.com/ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml