قابل توجه دارندگان سهام عدالت: با این شرایط وام فوری بگیرید

با وجود اینکه حدود یک سال از راه اندازی سامانه احراز هویت الکترونیکی هوشمند «ستار» می گذرد، مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارآمد نبوده و همچنان پرسش ها و شبهات مهمی درباره سامانه ستاره وجود دارد.

به گزارش اخبار تایمز؛ وام فوری به وامی گفته می شود که در کوتاه ترین زمان ممکن به متقاضیان پرداخت می شود. وام های فوری شامل وام ازدواج، وام مسکن، وام مسکن و … بسیاری از ایرانیان به ویژه زوج های جوان برای رفع مشکلات خود به دنبال وام فوری هستند. بانک های مختلف وام های فوری ارائه می دهند، اما شرایط ضامن ها باعث می شود مردم نتوانند این وام ها را دریافت کنند. اما گزینه وام فوری با تضمین حقوق صاحبان سهام می تواند جذاب باشد.

سامانه هوشمند احراز هویت الکترونیکی «ستار» مردادماه سال گذشته راه اندازی شد. این سامانه قرار بود برای افرادی که توانایی دریافت وام از بانک ها را داشته اند، اما صرفاً به دلیل نداشتن وثیقه ملکی از این امکان محروم شده اند، امکان استقراض را فراهم کند. بدیهی است قبل از راه اندازی سامانه ستاره، افرادی که دارایی نداشتند، نمی توانستند با وثیقه دارایی های منقول خود مانند طلا، سهام و … وام بگیرند.

از این رو برای رفع این مشکل و تسهیل در روند اخذ وام از سیستم بانکی کشور برای عموم مردم، سامانه وثیقه الکترونیکی ستاره سمت راه اندازی شد تا افراد متقاضی وام با وثیقه گذاشتن سهام خود، وام دریافت کنند. . همچنین از دیگر اهداف مهم این طرح امکان اخذ وام برای صاحبان سهام عدالت بود تا این افراد با وثیقه گذاشتن سهام خود از بانک های کشور وام بگیرند.

لازم به ذکر است سامانه وثیقه الکترونیک ۱۴ مرداد سال گذشته با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس رونمایی شد. رئیس سازمان بورس در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: مردم می توانند به صورت رسمی (از امروز) از این سامانه استفاده کنند و سامانه همزمان در سیستم بانکی نیز عملیاتی می شود.

به گفته وی، با استفاده از سامانه تأیید الکترونیک هوشمند «ستار»، سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند نیاز خود به نقدینگی فوری را بدون نیاز به فروش سهام یا اموال خود تامین کنند و در واقع از طریق این سامانه امکان دریافت یک وام در کوتاه مدت ممکن است پس از اتمام بازپرداخت وام، این اوراق به صورت الکترونیکی آزاد شود. بر این اساس مقرر شد در مراحل بعدی پذیرش سایر دارایی ها مانند سکه، پس انداز بیمه عمر، گواهی کسر حقوق و سایر موارد برای انجام اموری که نیاز به وثیقه دارد به این سامانه اضافه شود.

همچنین به گفته محسن خدابخش، یکی از اعضای هیات مدیره سازمان بورس، پس از گذشت چند روز از اجرای این طرح، حدود ۳۵۰ هزار نفر با استفاده از پشت نویسی سهام عدالت وام دریافت کرده اند. محسن خدابخش نکول (عدم پرداخت) و معوقات این وام ها را صفر دانست، در نتیجه هر فردی که سهام عدالت داشته باشد در صورت واجد شرایط بودن می تواند این وام را دریافت کند.

دریافت وام فوری با سهام عدالت چگونه است؟

با وجود اینکه حدود یک سال از راه اندازی سامانه احراز هویت الکترونیکی هوشمند «ستار» می گذرد، مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارآمد نبوده و همچنان پرسش ها و شبهات مهمی درباره سامانه ستاره وجود دارد. اولین سوالی که مطرح می شود این است که چرا تا امروز به غیر از آمار رسمی منتشر شده توسط یکی از اعضای هیات مدیره سازمان بورس در همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح، آمار رسمی دیگری در خصوص آمار وام گیرندگان از سامانه ستاره در خصوص تعداد وام گیرندگانی که از روش راستی آزمایی سهام استفاده می کنند، تا به امروز گزارش نشده است؟

همچنین سوال دیگری که در مورد این سامانه مطرح است این است که علیرغم اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی امکان وثیقه گذاری سهام را برای سهامداران خود ایجاد کرده است تا با وثیقه گذاشتن سهام و در حال حاضر بسیاری از افراد با شرایط اخذ وثیقه در بورس، متقاضیان بهره مندی از این تسهیلات، چرا تعداد بانک های عامل برای اعطای وام بسیار کم است و به نظر می رسد همچنان اکثر بانک های کشور از وثیقه سهام برای اعطای وام استقبال نمی کنند؟

وام فوری

البته لازم به ذکر است که اخیرا باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: در حال مذاکره با بانک ها (باقیمانده) هستیم تا از سامانه ستاره برای وثیقه آنلاین سهام استفاده کنند.

همچنین با مراجعه به بانک ها معمولاً ۱۰۰ درصد وجه نقد، ۸۰ درصد سفته و ۵۰ درصد سهام عمومی را به عنوان وثیقه می پذیرند اما با استفاده از سهام وثیقه الکترونیکی علاوه بر کاهش سرعت وثیقه. ارزش واقعی سهام نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین به نظر می رسد در شرایط فعلی و با توجه به شکست فاز اول طرح وثیقه سهام، احتمالاً فعلاً صحبت از سایر روش های وثیقه ای که رئیس سازمان بورس در سال گذشته وعده داده بود (وثیقه دارایی) باشد. مانند سکه)، صندوق بیمه عمر، گواهی کسر و …) خیلی زود است و بعید است که این طرح ها به زودی راه اندازی شوند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml