درخواست معاون زاکانی از شورا/ انتشار متن جلسه مشترک با دو کمیسیون

یک سال از تصویب طرح نظام مشارکت محلی در شورای شهر تهران می گذرد. اما با توجه به اختلاف نظرها در مورد انتخاب رئیس ستاد مشارکت محلات، این آیین نامه هنوز اجرایی نشده است و این در حالی است که شهرداری برای برخی از اعضای هیئت امنای محلات شهر تهران احکامی را صادر کرده است. وضعیتی که با مخالفت برخی اعضا مواجه شد.

برای پایان دادن به چالش رئیس، مهدی چمران هفته گذشته با تغییر مصوبه، سمت ستاد مشارکت محلات را برعهده گرفت. به نظر می رسد تدوین دستورالعمل ها، ضوابط و دستورالعمل های پیشنهادی، تشکیل دبیر خانه، انتخاب سرپرستان ۳۵۳ محله که یک سوم ترکیب هیئت امنا را تشکیل می دهند، به زودی آغاز شود. در این مدت اعضای شورای شهر تهران چندین بار در خصوص نحوه برخورد با اعضای قدیمی شوراها تذکرات دسته جمعی به شهرداری تهران داده بودند. یکی از تذکرات مکرر اعضای شورای شهر برکناری ناگهانی برخی از مدیران محله ها بود. به گفته منتقدان، اگر هدف شهرداری توسعه مشارکت محلی باشد، این اقدامات منجر به کاهش مشارکت محلی می شود.

به اعتقاد آنها این رویکرد برخلاف تبصره ششم و هشتم ماده ۴ قانون مشارکت محله ای شهروندان است. اعضای شورای شهر پس از چالش های ایجاد شده در اجرای آیین نامه های محل، تلاش کردند با حکم دادگاه، ستاد انتخابات شوراها را اصلاح کنند و این ستاد را احیا کنند، راهکاری که به نظر می رسد به این زودی ها به نتیجه نمی رسد.

محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در خصوص چالش های ایجاد شده در روند اجرای مصوبه آیین نامه محله ها می گوید: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران موظفیم در هر محله شورا و هیات امنایی تشکیل دهیم که هیات امنای دارای دو بخش حقیقی و حقوقی است. بخشی از آن نمایندگان سازمان هایی هستند که شعبه های محلی و فعالیت های محلی دارند و بخشی نیز نمایندگان گروه های خاصی هستند که شهرداری تهران موظف است آنها را شناسایی و به هیات امنا اضافه کند. در مرحله اول، قسمت حقیقی هیئت امنای ۲۰ محله تعیین شد. البته انتخاب معاونت حقوقی به تعویق افتاده است و باید به این گروه اضافه شوند و همچنان منتظر هستیم تا ستاد مدیریت محله که اعضای آن را شورا مشخص می کند، کار خود را آغاز کنند.

ستاد تشکیل شده در شورای شهر پنج ناظر را معرفی می کند که به هیات امنا اضافه می شوند و شهرداری تهران نیز سه نفر را به عنوان مدیر محله به هیات امنا معرفی می کند که با رای هیات امنا مدیر محله انتخاب می شوند و کار خود را آغاز می کنند. ۹ خانه در زیرمجموعه محله تشکیل می شود که این خانه ها بر اساس مکان های مرکزی شروع به کار خواهند کرد.

وی همچنین درباره انتقادات وارده به عملکرد سرای محلات و صحبت های شهردار تهران مبنی بر اینکه قرار است این سرای ها به ستادهای محلی تبدیل شوند، توضیح می دهد: عملکرد برخی از سرای ها با وظیفه ذاتی محلات در تضاد بود و از جمله ایراداتی بود که به شورای قبلی و فعلی و شهرداری از طریق اهالی محلات و سال های گذشته از سرای محلات اصلی دخیل نبود. ما سعی می کنیم سرای محلات را به فلسفه وجودی خود برگردانیم.

توکلی زاده در خصوص تذکر برخی اعضای شورای شهر در خصوص برکناری برخی از اعضای قدیمی شورای شهر نیز توضیح می دهد: شورایاری ها یکی از سرمایه های مردمی این شهر هستند و کسانی هستند که سال ها وقت گذاشته اند و تسلط پیدا کرده اند و مسائل شهری و نحوه استفاده از آنها در سیستم جدید را از دغدغه های مشترک شورای شهر و شهرداری می دانند. عده ای قصد ایجاد دوگانگی بین هیات امنای فعلی و شورایاران را دارند در صورتی که تعدادی از هیات امنای فعلی از همین شورایاران باشند و بهترین فرصت برای شورایاریانی که در گذشته زحمات زیادی کشیده اند به درستی توسط شورای شهر پیش بینی شده است تا در جمع ناظران قرار گیرند. حال هرکسی که می خواهد کمک کند سرعت ببخشد تا از این ظرفیت عظیم شهر برای خدمت به مردم و استفاده از توان شورایاری ها استفاده کند. بنابراین باید کمک کند تا جلسه ستاد در شورای شهر زودتر تشکیل شود و پنج نفر از بین شوراها انتخاب شوند و به عنوان ناظر هیئت امنا عمل کنند.

معاون شهردار تهران ادامه می دهد: اگر واقعاً به شورایاران اعتقاد داریم و می خواهیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم و به دنبال هدف دیگری نیستیم و نمی خواهیم کار سیاسی انجام دهیم، باید کمک کنیم که این پنج نفر از بین شوراها انتخاب شوند. از ظرفیت شهرداری استفاده کنیم و از ظرفیت باقیمانده هیات امنا برای استفاده از وجود شورایاران استفاده کنیم. قصد حاشیه سازی، جنجال آفرینی، اقدام رسانه ای و اتفاقی که می افتد، پیشبرد کار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری با بی توجهی به تذکرات اعضای شورای شهر مانند صدور دستور به برخی معتمدان محله یا عزل مدیران برخی محله ها حاشیه سازی نمی کند، همچنین می گوید: شهرداری اهل حاشیه سازی نیست و کار می کند و نمی خواهد حاشیه نشینی باشد که مانعی برای کار در شهر ایجاد کند. ما قطعاً می خواهیم در خدمت شورا باشیم و از اعضای شورا تقاضا دارم متن جلسه ای را که در پاسخ به شورای شهر در خدمت دو کمیسیون بودیم منتشر کنند تا روشن شود و مشخص شود شهرداری با شورای شهر هماهنگ است. در این جلسه ۱۰ شبهه در خصوص شورایاری بودن محلات و سرای محلات مطرح شد و به تمامی شبهات پاسخ قانونی دادیم و شورا متقاعد شد که هیچ گونه رفتار غیرقانونی نداشته ایم و کاملاً مطابق قانون و مقررات رفتار کرده ایم. بهترین راه انتشار متن جلسه است. ما سعی کرده ایم کاملا با شورا هماهنگ باشیم و در راستای اجرای مصوبه شورا گام برداریم. شورا مصوبه ای به نام منشور محله دارد که توسط شهرداری اجرا می شود و تمام کاری که انجام می شود استفاده از ظرفیت اساسنامه شورا است و هر اتفاقی که افتاده کاملاً با اساسنامه منطبق است و ما یک ذره تخلف نکرده ایم و خود را مقید به منشور محله می دانیم و این موضوع را در جلسه مشترک دو کمیسیون ثابت کردیم.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml