دلارهای آزاد شده از کره جنوبی به کجا رفت؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: منابع آزاد شده از کره جنوبی صرف خرید دارو و کالاهای اساسی می شود.

به گزارش اخبار تایمز، محمد لاهوتی امروز در نشستی خبری در خصوص آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: با توجه به تعریف مصرف منابع بلوکه شده در کره جنوبی، فکر نمی کنم در حوزه های مختلف و موثر باشد. کمک به افزایش صادرات انجام دهنده باش این عدد بزرگی نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: این منابع صرف واردات کالاهای اساسی و دارو می شود اما از یک زاویه به تامین ارز کمک می کند. در واقع زمانی که این منابع صرف کالاهای اساسی می شود، تامین ارز برای واحدهای تولیدی آسانتر می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ ارز یکی از چالش های حوزه صادرات است، گفت: ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی متعلق به دولت است و در حوزه کالاهای اساسی هزینه می شود و نوعی ارز است.

لاهوتی ادامه داد: نرخ ارز در سامانه نیما در قسمت اسکناس ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان و در حواله زیر ۴۰ هزار تومان است در حالی که این نرخ در بازار آزاد ۲۵ درصد بالاتر است. بنابراین تقاضا در بخش واردات به طور کاذب افزایش می یابد و در بخش صادرات به ویژه صادراتی که نمی توانند ارز با این نرخ بفروشند کاهش می یابد، مانند صادرات خشکبار که در ۴ ماهه امسال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

دلارهای آزاد شده از کره جنوبی به کجا رفت؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: در واقع این امر باعث رونق کاذب واردات و سرکوب صادرات می شود.

لاهوتی افزود: اگر کالایی که در بخش تولید به نصف قیمت مصرف می شود به دست مصرف کننده نهایی برسد این موضوع قابل دفاع است و در هر صورت برای جلوگیری از تورم این یارانه از طریق صادرات به واردات پرداخت می شود اما واقعیت این است که این نرخ در شهر کمتر است. محصول بر اساس نرخ نیما می باشد.

لاهوتی در ادامه با ارائه پیشنهادی مبنی بر در اختیار گرفتن ارز صادراتی برای واردات خودرو اظهار کرد: به دولت پیشنهاد می کنیم ارز حاصل از صادرات کالاهایی که از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده نمی کنند به واردات خودرو اختصاص یابد. ضمناً باید از تشکل ها و اتاق بازرگانی در مورد روش های برگشت ارز صادراتی نظر خواست تا مشکلی پیش نیاید.

وضعیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان

وی با اشاره به مکاتبات کنفدراسیون صادرات ایران با سازمان امور مالیاتی کشور که منجر به ابلاغ بخشنامه استرداد یک ماه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان شد، گفت: امروز با وجود وجود این بخشنامه ها و تاکیدات مکرر از سوی دولت، صادرکنندگان بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنند. برای صادرات در سال ۱۴۰۰ هستند.

لاهوتی تصریح کرد: در هر صورت با وجود بخشنامه های مکرر و تاکید دولت و سازمان امور مالیاتی مبنی بر لزوم استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادراتی حداکثر ظرف مدت یک ماه، هنوز بسیاری از صادرکنندگان به این منابع دسترسی ندارند. پرداخت و این مشکل کمبود نقدینگی در بخش تولید است. صادرات را دو برابر می کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین گفت: دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی خارجی به ویژه با همسایگان خود موفق بوده است که نمونه آن روابط با عربستان است در حالی که عربستان از نفوذ بالایی در بین کشورهای عربی برخوردار است و این نفوذ است. می تواند به توسعه روابط ایران با سایر کشورها کمک کند.

وی گفت: تاثیر مثبت دیپلماسی رئیس جمهور و دولت سیزدهم در کشورهای آفریقایی حداقل تا یک سال آینده مشخص خواهد شد و در رابطه با سوریه نیز باید به فکر سرمایه گذاری مشترک و در عین حال ترجیحی بود. تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس قابل گسترش است. ; با این حال اکنون سبد صادرات و واردات ایران با ۵ کشور خاص رو به جلو است.

وی با بیان اینکه باید از تشکل ها و اتاق بازرگانی در مورد روش های بازگشت ارز صادراتی نظرخواهی شود، گفت: تراز تجاری منفی در شرایط فعلی بد نیست چرا که رونق واردات به معنای افزایش واردات است.

دلارهای آزاد شده از کره جنوبی به کجا رفت؟

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در چهار ماهه امسال مجموع تجارت خارجی کشور به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان سهم صادرات ۱۵.۹ میلیارد دلار و سهم واردات ۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است، بنابراین تراز تجاری به دست آمده است. منفی ۳.۶ میلیارد دلار بود.

وی با بیان اینکه کالاهای با ارزش افزوده کمتری از کشور صادر می شود، گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور بدون احتساب نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی ۷.۹۷ درصد کاهش نشان می دهد. شرایط ارزش همچنین وزن کالاهای صادراتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی ارزان‌تر به فروش رسیده است. میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماهه نخست امسال ۳۴۸ دلار و میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است.

لاهوتی گفت: گاز طبیعی مایع با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، پروپان مایع با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، بوتان مایع با ۸۲۳ میلیون دلار، قیر نفتی با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار پنج قلم عمده هستند. وی گفت: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد ارزش و ۷۶ درصد از وزن کل صادرات کشور به این ۵ کشور بزرگ صادر شد.

همچنین به گفته وی، در این مدت ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است. . است. در ۴ ماهه امسال عمده کالاهای وارداتی ذرت با یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، تلفن همراه هوشمند با ۷۰۰ میلیون دلار، سویا با ۶۴۷ میلیون دلار، روغن تخمه آفتابگردان با ۵۹۳ میلیون دلار و برنج سفید کامل با ۵۸۴ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در این مدت ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۵۳۹ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶.۱۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۰.۸۲ درصد افزایش نشان می دهد. امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور اصلی مبدا واردات بوده اند.

لاهوتی با بیان اینکه ۶۲ درصد وزن و ۷۶ درصد از ارزش کل واردات به ایران در چهار ماهه نخست سال جاری از ۵ کشور عمده فوق الذکر بوده است، گفت: همچنین در این مدت ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا وارد شده است. ترانزیت از ایران که نسبت به آن در مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.

دلارهای آزاد شده از کره جنوبی به کجا رفت؟

به گفته وی صادرات خشکبار در نیمه دوم سال رونق می گیرد و امیدواریم شرایط بهتر شود و صادرات حداقل به سطح سال گذشته برسد. خشکبار ایرانی صادر می شود. البته امسال محصول خشک میوه خوبی داریم و بازار هند نیز قابل توجه است. اما امسال صادرات پسته بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است. در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ معادل ۱۶۴ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار از کشور صادر شد که این میزان در سال گذشته به ۱۱۹ هزار تن به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار رسید. اما امسال این رقم تنها ۴۶ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بوده است. بنابراین گرانی برخی خشکبار و خشکبار در بازار داخلی ارتباطی با صادرات نداشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: در سازوکار جدید برگزاری جلسات کمیته ارزی در بانک مرکزی، حضور ۹ معاون وزیر در جلسات الزامی است. اما در برخی موارد امکان حضور همه آنها همزمان در جلسات وجود ندارد. این امر باعث تاخیر در برگزاری جلسات شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: بانک مرکزی چهار روش را برای رفع تکلیف ارزی اعلام کرد که یکی از این چهار روش عرضه ارز در سامانه نیما، فروش توافقی اسکناس، واردات در مقابل صادرات خرد است. و واگذاری کلبه های صادراتی بود، در کنار آن بحث ترخیص نیز مطرح شد و امکان واردات و صادرات به صورت تسویه حساب وجود دارد که توسط شرکت های بزرگی مانند شرکت های فولادی انجام شده است که ترخیص می شوند. در برابر صادرات

وی در خصوص ورود موقت نیز گفت: این موضوع نیز یکی از ابزارهای مهمی است که می تواند کمبود مواد اولیه را در واحدهای تولیدی بدون پرداخت هزینه تامین کند، اشتغال ایجاد کند و واحدهای نیمه فعال را به فعال تبدیل کند اما این نیز با توجه به اینکه تصمیم خاصی در زمینه تسویه تعهدات ارزی اتخاذ نشده است، برای صادرکنندگان این بخش که از روش ورود موقت استفاده می کنند با مشکل مواجه شده است و امیدواریم به زودی در این زمینه تصمیم گیری شود.

کاهش تجارت با افغانستان

لاهوتی درباره انحلال انجمن صرافی ها گفت: در حال حاضر که روابط بانکی با دنیا به دلیل تحریم ها تقریبا قطع شده است، یکی از ابزارهایی که در این سال ها کمک کرد حضور صرافی ها بود، بنابراین مثبت و منفی وجود داشت. نظرات این اداره از نظر عملکرد، اما به نظر من حضور بخش خصوصی و مالکیت دولت با هم در تضاد است و فکر می کنم انحلال هیچ NGO صلاح نیست و می توان مشکلات را حل کرد. بنابراین وجود صرافی ها البته نمی توان مبادلات قابل اعتماد و سیستماتیک را نادیده گرفت.

وی در رابطه با اینکه آیا زیرساخت های صادراتی با آفریقا مهیا است، گفت: وقتی به دنبال بازار جدیدی هستیم، قطعاً پیش نیازهایی برای حضور در آن بازار وجود دارد. بنابراین ایجاد خطوط کشتیرانی حتی با پرداخت تشویقی یکی از راهکارهای مهم است و نکته دوم شناخت بازار هدف در این زمینه است که هم سازمان توسعه تجارت و هم بخش خصوصی باید اطلاعات خوبی به صادرکنندگان و کسب و کار ما داشته باشند. مشاوران در این زمینه باید فعالیت بیشتری داشته باشند و مراکز تجاری در این کشورها اطلاعات لازم را در اختیار اتاق های بازرگانی و سازمان ها قرار دهند و موضوع انتقال پول و حضور بانک ها و صرافی های داخلی ضروری است.

لاهوتی تصریح کرد: بنابراین سازمان توسعه تجارت برنامه های مشخصی در این موارد دارد که امیدواریم در ماه های آینده این زیرساخت ها فراهم شود.

وی در مورد روابط تجاری با افغانستان گفت: با تغییر حاکمیت افغانستان، روند تجارت ما دستخوش تغییراتی شد و نسبتاً افغانستان با ما کاهش مبادلات تجاری داشت و این از حیطه اختیارات فعالان اقتصادی خارج است و به نوعی شرایط اقتصادی حاکم بر این موضوع تشدید شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: در رابطه با تجارت با عراق، آمریکایی‌ها در سیستم بانکی این کشور نفوذ دارند و سیاست‌هایی را در آنجا اعمال می‌کنند، بنابراین رشد صادرات ممکن است امروز آن چیزی نباشد که می‌شود و می‌توان آن را عملیاتی کرد، اما اینطور نیست. متناسب با آن ظرفیت ها فعالیت ها در حال انجام است و صحبت ها در مورد صادرات ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری به عراق نشان می دهد که تلاش ها به ثمر می رسد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml