دلیل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی!

عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی باعث شده تا کمیسیون عمران مجلس از وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی برای بررسی و پیگیری موضوع دعوت کند.

به گزارش اخبارتایمز و به نقل از فارس نیوز، چند سالی است که قیمت مسکن در حال افزایش است و هر ساله علیرغم وعده های مسئولان برای کنترل این بازار، قیمت ها به سرعت در حال افزایش است. این وضعیت تا جایی پیش رفته است که قیمت برخی از واحدهای مسکونی در برخی مناطق تهران با واحدهای دیگر شهرهای معروف دنیا یکسان شده است.

با توجه به نیاز گسترده اقشار مختلف مردم به تامین مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی، ساماندهی بازار مسکن و امکان تامین آن برای اقشار مختلف جامعه به عنوان یکی از مهمترین خواسته های مردم مطرح شده است.

دلیل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی!

به گفته بسیاری از کارشناسان، افزایش بی رویه قیمت مسکن به این دلیل است که تولید و عرضه مسکن کافی نیست و همچنین برخی افراد با خرید تعداد زیادی واحد مسکونی و اجاره ندادن آن، چرخه طبیعی عرضه مسکن را مختل کرده اند. بیرون در نتیجه شکل گیری تقاضای کاذب در بازار مسکن و متعاقب آن افزایش قیمت ها، به سفته بازی خود مشغول هستند.

مالیات بر خانه های خالی از طرح تا قانون

مجلس یازدهم در راستای حل مشکل مسکن و پاسخگویی به نیاز بسیاری از اقشار جامعه، طرح مالیات بر خانه های خالی را در دستور کار خود قرار داد. ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹بود که طرح مالیاتی دو فوریتی خانه های خالی در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و پس از بررسی و تصویب به شورای نگهبان ارسال شد که پس از بررسی آن، نگهبان شورا به این طرح اعتراض کرد و آن را به مجلس بازگرداند.

پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، این طرح به شورا ارسال و در نهایت در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید.

امروز پس از گذشت بیش از یک سال از اجرایی شدن مالیات خانه های خالی، گلایه هایی از سوی نمایندگان مبنی بر عدم اجرای کامل این طرح وجود دارد که در این زمینه مسئولان اجرای این طرح معتقدند: عدم همکاری برخی نهادها برای تکمیل سامانه املاک و مسکن باعث شده است این طرح اجرا نشود.

بر اساس قانون مالیات خانه های خالی، واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و مسکن کشور ثبت نشده باشد، خانه خالی محسوب می شوند. مالکان واحدهای مسکونی موظفند اقامتگاه اعلام شده توسط خود یا اپراتورهای واحد را در سامانه مذکور تایید نمایند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه ای معادل مالیات سال اول این ماده خواهد بود.

ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه های خالی مشخص شده است، از این رو ضریب مالیاتی خانه های خالی در تهران و سایر شهرهای بالای ۱۰۰۰۰۰ نفر برای صاحبان ۱ تا ۵ خانه عبارتند از: برای سال اول: ۶ برابر ارزش اجاره بها ملک، سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاره ملک و سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاره ملک، نرخ مالیات نیز برای کسانی که در سال اول بیش از ۵ خانه خالی دارند، ۱۲ برابر تعیین می شود. ارزش اجاره املاک، سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاره املاک و سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاره املاک.

مالکان موظفند در سامانه مسکن ثبت نام کنند، پس از آن وزارت راه و شهرسازی پس از شناسایی واحدهای خالی باید مراتب را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند. در نهایت این سازمان نرخ مالیات را به صاحبان خانه های خالی اعلام می کند و در صورت عدم اعتراض صاحب خانه می تواند یک ماه پس از ارسال برگ تشخیص مالیات نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

چالش های شناسایی خانه های خالی

وزارت راه و شهرسازی وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را بر عهده دارد و سامانه مسکن و املاک در این راستا از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ شروع به کار کرد و افراد موظف شدند اطلاعات سکونت خود را در این سامانه اعلام کنند.

برخی از نمایندگان شورای اسلامی، نکته مهم در اجرای این قانون را کشف واحدهای خالی می دانند که برای تکمیل املاک نیازمند همکاری بسیاری از نهادهای مرتبط مانند وزارت نیرو، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. و سیستم مسکن نمایندگان مجلس در عین حال بر ضرورت اجرای این قانون تاکید و قول نظارت بر اجرای دقیق این قانون را دادند.

دلیل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی!

قانون مالیات خانه های خالی چند واحد مسکونی وارد بازار اجاره می کند؟

در اول تیرماه ۱۴۰۱، رئیس شورای اسلامی در جلسه علنی شورای اسلامی گفت که طبق قانون قرار بود دو میلیون خانه خالی و احتکار شده وارد بازار مسکن شود که البته تنها چند صد بعد از آن. یک سال از تصویب این قانون. خانه ها بر اساس خوداظهاری شناسایی و از صاحبان آنها مالیات اخذ می شود.

رئیس مجلس نیز در این جلسه تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی باید با جدیت بیشتری این قانون را اجرا کند تا شاهد تاثیر آن بر بازار مسکن باشیم.

اوایل مردادماه سال گذشته مرحوم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی در مصاحبه ای درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه گفت: اطلاعات ۷۲ میلیون نفر در سامانه املاک و مسکن وجود دارد. که با وجود ناقص بودن، جامع ترین بانک اطلاعاتی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قانون مالیات بر خانه های خالی با تکمیل سامانه املاک و اسکان به خوبی اجرا می شود، تاکید کرد: برای ۷۵۰ هزار واحد خالی در کشور از سازمان امور مالیاتی صورتحساب مالیاتی صادر شده است. به گفته قاسمی، ۶۰ هزار نفر از این ۷۵۰ هزار نفر اعتراض کردند که اطلاعاتی که بر اساس آن قبض مالیاتی صادر شده اشتباه بوده است.

حسن لطفی نماینده مردم همدان نیز با بیان اینکه در کشور مشکلی برای تصویب قانون نداریم و در همه زمینه ها قوانین خوبی داریم، گفت: در حال حاضر در این زمینه باید به این موضوع توجه کنیم. اما متاسفانه این قوانین در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شوند. چالش اینجاست که متاسفانه دولت آمار و اطلاعات دقیقی در اختیار ندارد. سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خانه های خالی به اطلاعات دقیق نیاز دارد.

برخی نمایندگان مجلس معتقدند وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادهای متولی مسکن در کشور به وظایف خود در زمینه ایجاد سامانه جامع کسب اطلاعات شهرک های کشور عمل نکرده اند. تاکید می کنند تا زمانی که آمار دقیقی از خانه های خالی در کشور نداشته باشیم، قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرا نمی شود. زیرا سازمان امور مالیاتی داده هایی ندارد که بتواند بر اساس آن تصمیمات صحیح بگیرد.

بسیاری از خانه های کشور سندی هستند که در هیچ کجا ثبت نشده اند. حتی خود این قراردادها سازماندهی نشده اند.

برای ۶۳ هزار واحد مسکونی فرم مطالبات مالیاتی صادر شده است

طبق پیش بینی دولت در بودجه ۱۴۰۲، قرار است ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات از منازل مسکونی خالی از سکنه اخذ شود. رقمی چشمگیر که به گفته کارشناسان با ادامه روش فعلی به نظر نمی رسد.

به نظر می رسد بر اساس گفته های نمایندگان مجلس و کارشناسان، اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند گره بزرگی از مشکلات را برای مستاجران باز کند، در این زمینه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی وظیفه سنگین و مهمی بر عهده دارند.

بر این اساس سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال جاری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که در دیدار با وزیر راه و شهرسازی به نکات مهمی پرداخته است. تفاهم برای اجرای بهتر و قوی تر مالیات بر خانه های خالی.

به گفته سبحانیان، تاکنون وزارت راه و شهرسازی برای بیش از ۶۳ هزار واحد مسکونی معرفی شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان مطالبه مالیاتی صادر کرده است.

همچنین در ۱۸ تیرماه امسال سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی اطلاعات خانه های خالی را از سامانه املاک و مسکن کشور که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است دریافت می کند. توسعه شهری. بر اساس این اطلاعات، برای فردی که بیش از دو واحد مسکونی خالی داشته باشد، فرم مطالبه مالیات صادر شده است. البته این برگه ها بر اساس اطلاعات سال ۱۴۰۰ است که بر این اساس حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برگه مطالبات مالیاتی برای صاحبان این خانه ها صادر شده است.

مهدی محدی با اشاره به اینکه در فاز اول حدود ۵۱۵ هزار واحد خالی شناسایی شد، گفت: این تعداد پس از اصلاح و پالایش کاهش یافت و برای اطمینان بیشتر در صدور فرم مالیات، پایه دو خانه مطرح شد. .

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه درباره نحوه شناسایی منازل خالی توضیح داد که بر اساس قانون، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر اساس سامانه ملی املاک کشور، تصرف می شود. یا در مجموع بیش از ۱۲۰ روز در هر سال مالیاتی استفاده شود. ندارد، به عنوان خانه خالی شناخته می شود و اگر بیش از این زمان در ماه خالی باشد، صرف نظر از معافیت های مندرج در قانون مالیات های مستقیم، طبق ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم، مشمول مالیات می شود. مبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات. .

۴ تیرماه شاهین مستوفی، مدیرکل بازرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت وگویی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه های خالی ۱۴۰۱ را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نداده است. و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید تا پایان تیرماه این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد تا بتوانیم مالیات دریافت کنیم.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی هنوز به سازمان امور مالیاتی دسترسی آنلاین نداده و اطلاعات موثقی وجود ندارد. مردم موظفند اطلاعات منازل خود را در سامانه املاک و مسکن بارگذاری کنند و وزارت راه و شهرسازی باید این اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد که تاکنون این اطلاعات را ارائه نکرده است. البته دسترسی به داده های آنلاین، اما قابلیت بازیابی اطلاعات داده نشده است.

دلیل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی!

درخواست از مردم برای اجرای قانون مالیات خانه های خالی

همانطور که گفته شد، مخاطبان خبرگزاری فارس پیگیر اجرای قوانین مصوب برای کمک به مستاجران هستند. در متن یکی از نظرسنجی های ثبت شده در سامانه فارس برای اجرای «قانون مالیات بر خانه های خالی» آمده است: «در سال های گذشته موضوع مسکن مهم ترین دغدغه جوانان و جامعه بوده است. دلیل اصلی کاهش ازدواج و در نتیجه کاهش جمعیت کشور است.» نزدیک به ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد که اگر این خانه ها در چرخه فروش و اجاره شهر تهران قرار گیرد، بسیاری از مشکلات مسکن به ویژه مشکلات اجاره مسکن حل می شود. خانه های خالی مشکل بازار اجاره است که نیاز به اقدام عاجل دارد.

همچنین در این نظرسنجی آمده است که در صورت تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی و اجرای دقیق آن، بسیاری از مشکلات کشور در حوزه مسکن حل می شود و این موضوع ازدواج جوانان را آسان می کند. لذا از مجلس و نهادهای ذیربط تقاضا داریم در صورت تمایل به تسریع در ازدواج جوانان در صورتی که جوانی جمعیت برایشان مهم است، طرح مالیات بر خانه های خالی را در اسرع وقت تصویب کنند.

در کمپین دیگری که با عنوان مالیات بر خانه های خالی به ثبت رسیده است، آمده است: چرا مسئولان ذیربط با توجه به افزایش بی رویه اجاره بها به جای انجام وظیفه قانونی و اخذ مالیات از خانه های خالی و احتکار مسکن اقدام می کنند. تنها راه حل دنیا کدام است؟” آنها وام را پس داده اند و اجاره را پرداخت کرده اند که باعث افزایش اجاره بها می شود».

نزدیک به یک میلیون خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده است

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: نزدیک به یک میلیون خانه خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده است. برای اخذ مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شده اند و همه این یک میلیون ثابت شده که مشمول پرداخت مالیات مسکن هستند.

رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس همچنین یادآور شد: بخشی از درآمدی که برای ساخت مسکن برای رفاه مردم باید به صندوق ملی مسکن واریز شود باید از طریق مالیات خانه های خالی واریز شود. واضح است که مجلس یازدهم قانون مالیات خانه های خالی را به روز کرده و تعداد آن را اصلاح و افزایش داده است اما اجرا نمی شود. جلسات متعددی برگزار شد. حتی در طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، مجدداً بر شناسایی و دریافت منازل خالی تاکید شد.

کمیسیون ساخت و ساز پیگیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه چرا قانون مالیات مسکن به درستی اجرا نمی شود، گفت: دستگاه های اجرایی بر سر موضوع اختلاف دارند. تعداد خانه های مشمول این قانون از همان روزهای اول تصویب این قانون. اختلافاتی وجود داشت.

ایری ادامه داد: دولت در هر صورت باید قانون را اجرا کند و شورای اسلامی نیز به دنبال اجرای کامل قانون مالیات بر خانه های خالی است. توصیه ما به وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی این است که هر چه سریعتر تمهیدات لازم را برای اجرای قانون انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: کمیسیون عمران شورای اسلامی طی نامه ای از وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی دعوت کرد تا با حضور در کمیسیون عمران، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را بررسی کنند و به چرایی این قانون پاسخ دهند. به درستی اجرا نشده است. . کمیسیون ساخت و ساز شورای اسلامی پیگیر اجرای کامل قانون مالیات بر خانه های خالی است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml