دلیل توجه شدید صنعتگران به ساخت سردخانه در چیست ؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چرا امروزه صنعتگران به ساخت سردخانه علاقه مند شده اند.

همانطور که می دانید با توجه به رشد جمعیت، تامین منابع غذایی و دارویی برای این حجم از جمعیت انسان ها و حیوانات کاری است که فقط با وجود ساخت سردخانه ها امکان پذیر است. زیرا نگه داری حجم بالایی از غذا و دارو بدون سردخانه امکان پذیر نیست.

به دلیل نیاز بالا به محل نگه داری مواد فاسد شدنی و کم بودن سردخانه ها در ایران و افغانستان صنعتگران توجه ویژه ای به ساخت سردخانه نشان می دهند. در این مقاله سعی بر این شده که شما را با مراحل ساخت سردخانه سود آور و انواع سردخانه زیر صفر و بالای صفر آشنا کنیم.

ساخت سردخانه

برای ساخت سردخانه نیاز است ابتدا به دنبال دریافت مجوز های آن بروید یعنی باید به مراکز ذیربط مراجعه کنید و مجوز احداث سردخانه را بگیرید.

زمین سردخانه

بعد از دریافت مجوز ساخت سردخانه می توانید زمین مناسبی را برای احداث سردخانه در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که زمین سردخانه باید دارای ویژگی های ذیل باشد.

  1. دوری از کارخانه های آلوده
  2. دسترسی آسان به جاده و حمل و نقل
  3. دسترسی آسان به آب، برق و گاز
  4. نزدیکی به محل تولید مواد
  5. دسترسی به آتش نشانی

مشخص کردن نوع سردخانه

ابتدا باید بدانید که چه نوع سردخانه ای را می خواهید به طور مثال نیاز به احداث سردخانه بالای صفر یا سردخانه زیر صفر دارید، سپس اقدامات بعدی را انجام دهید.

سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر معمولا دارای دمای منفی ۱ تا مثبت ۸ درجه سانتیگراد می باشد، از سردخانه های بالای صفر برای نگه داری موادی مثل داروها، میوه و سبزیجات تازه و مواد غذایی که فقط نیاز به خنک نگه داشته شدن دارند و نباید یخ بزنن استفاده می شود.

لازم به یاد اوری است که اگر احداث سردخانه بالای صفر میوه و سبزیجات مد نظر است باید به درجه حرارت میوه ها، میزان زمان نگه داری، نوع محصولی که می خواهیم نگه داریم  توجه کنیم، به طور مثال سردخانه سیب زمینی با سردخانه سبزیجات با سردخانه موز متفاوت می باشد.

سردخانه بالای صفر

در سردخانه میوه هایی که به سرعت خراب می شوند، بهتر است احداث سردخانه در نزدیکی زمین های کشاورزی برداشت باشد و گرنه باید از سردخانه های متحرک مانند سردخانه ماشین جهت حمل و نقل میوه استفاده کرد تا در طی مسیر حمل و نقل دچار خرابی و فساد نگردد.

سردخانه زیر صفر

این سردخانه ها نوعی از سردخانه ها می باشند که مواد غذایی، داروها و … را در حالت انجماد نگه داری می کند. سردخانه زیر صفر دارای دمایی بین ۰ تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد می باشد. از سردخانه های زیر صفر می توانیم به سردخانه گوشت، مرغ، ماهی و … اشاره کنیم.

سردخانه زیر صفر

طراحی سردخانه

پس از مشخص کردن نوع سردخانه باید به طراحی سردخانه توجه کنیم، طراحی سردخانه شامل موارد ذیل می باشد که آن ها را نام برده و درباره شان توضیح می دهیم.

  1. ورود و خروج محصول
  2. فاصله بین قفسه ها و نوع چیدمان
  3. نوع تجهیزات و محل نصب
  4. نوع عایق ها و مواد به کار رفته در ساخت و ساز سردخانه
  5. نوع درب سردخانه
  6. گاز مبرد استفاده شده

ورود و خروج محصول در طراحی سردخانه

اینکه محصولات با چه وسیله ای قرار است وارد یا خارج شوند و نحوه چینش اولین ورودی اولین خروجی در این مرحله مهم است.

فاصله بین قفسه ها و نوع چیدمان در طراحی سردخانه

فاصله بین قفسه ها برای چیدمان هر نوعی از محصول قابل نگه داری در سردخانه متفاوت است، قفسه ها باید قابلیت ارتفاع بندی را داشته باشند. همچنین محکم و قابل استفاده برای نگه داری حجم مناسبی از محصول باشند.

قفسه ها باید طوری باشد که حمل و نقل بین آن ها به آسانی باشد و جنس آن مناسب شستشو و نظافت مداوم همچینین به دور از یخ زدگی باشد. چیدمان باید به صورتی باشد که احتمال ریزش مواد در آن نباشد.

 نوع تجهیزات و محل نصب در طراحی سردخانه

نوع تجهیزاتی که قرار است برای احداث سردخانه خریداری شود بسیار مهم است زیرا هزینه زیادی برای آن پرداخت می کنیم و باید این تجهیزات به درستی انتخاب شوند تا بهترین بهره وری را داشته باشند. در انتخاب تجهیزات سردخانه باید به برند تجهیزات، قابلیت تعمیر یا تعویض قطعات، گارانتی تعمیر یا تعویض و موارد دیگر توجه کرد.مهمترین تجهیزات در سردخانه های بالا یا زیر صفر کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، درب سردخانه و عایق آن می باشد.

نوع عایق ها و مواد به کار رفته در ساخت و ساز سردخانه

برای سردخانه ها نوع عایق به کار رفته بسیار مهم است زیرا عایق سردخانه از خروج سرما و ورود گرما به سردخانه جلوگیری می کند. از بهترین عایق های سردخانه می توانیم به ساندویچ پنل ها اشاره کنیم. عایق سردخانه باید مناسب با آب و هوای محل احداث سردخانه انتخاب شود تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

 نوع درب سردخانه در طراحی سردخانه

درب سردخانه دارای انواع مختلفی است که بنا به نیاز می توانیم درب مناسب سردخانه زیر صفر یا بالای صفر را سفارش دهیم. درب های سردخانه شامل درب سردخانه کشویی، لولایی و … می باشند.

 گاز مبرد استفاده شده در طراحی سردخانه

در طراحی سردخانه نوع گاز مبرد استفاده شده بسیار مهم است، اینکه سردخانه امونیاکی یا فریونی باشد در نوع حجم سردخانه، تجهیزات و … دارای تفاوت است.

احداث سردخانه

پس از طراحی سردخانه نوبت به ساخت و ساز می رسد و باید سردخانه ساخته و تجهیزات جایگذاری شوند.

بهره برداری از سردخانه

اکنون نوبت به بهره برداری از سردخانه می رسد، شرکتی که ساخت سردخانه را به ان ها ارجاع داده اید سردخانه را تست و آن را به شما تحویل می دهد.

قیمت سردخانه

قیمت سردخانه بنا به نوع سردخانه، تجهیزات، حجم و موارد دیگر متفاوت است.

سود آوری ساخت سردخانه

همانطور که می دانید در خیلی از شغل ها با توجه به هزینه ای که می کنید، سود چندانی عاید شما نمی شود ولی در ساخت سردخانه اگر به درستی نوع سردخانه و محل احداث و … را انتخاب کنید و همچنین شرکتی که سردخانه را به شما ارائه می دهد شرکت معتبری باشد مثل سردخانه یار سودآوری سردخانه شما تضمین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml