دولت چقدر پول در جیب بانک ها ریخت؟

تجهیز منابع بانکی و مالی از طریق اعطای تسهیلات و وام یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر در رابطه با ایجاد اشتغال، توسعه اعتبارات و رشد بخش تعاونی مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا برخی بانک ها مانند بانک رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون از جمله بانک هایی هستند که وظایف تخصصی دارند.
به گزارش اخبار تایمز؛ در این خصوص محمد شیخ حسینی (مدیرعامل بانک تعاون) با اشاره به تسهیلات ارائه شده در این خصوص گفت: تاکنون مجموع تسهیلات اشتغال پایدار روستاها و عشایر ۳۳ هزار میلیارد تومان است که پرداخت شده است. . اشتغال ایجاد شده از این محل در کشور به بیش از ۴۷ هزار نفر می رسد. حدود ۹۲ درصد تسهیلات از سهمیه بانک توسعه تعاون پرداخت شده است. مابقی (باقیمانده ۸ درصد) تسهیلاتی است که تصویب شده و به مرور ارائه خواهد شد.

تعهدات سنگین در حوزه اشتغال و تولید چه در قانون بودجه و چه با نهادهای متولی اشتغال و نهادهای حمایتی بر عهده بانک هاست که آنقدر سنگین است که اجرای این تعهدات بیش از توان مالی است.

وی افزود: حدود یک سوم تسهیلات ارائه شده سهم دولت و دو سوم تسهیلات ارائه شده از محل منابع داخلی بانک ها است. بازپرداخت این تسهیلات باید به حساب صندوق خود دولت برود اما خود دولت یک سری برنامه دارد. به هر حال منتظر نهایی شدن این مراحل هستیم تا دچار مشکل نشویم.

شیخ حسینی با اشاره به موارد مطرح شده در برنامه هفتم توسعه از جمله «ممنوعیت مالکیت شرکتی، افزایش سرمایه بانک ها و تغییر کفایت دارایی ها و سرمایه هر بانک، بحث بدهی بانک ها در مطالبات خود از دولت». و انتظار نظام بانکی از دولت گفت: همانطور که می دانید بانک ها موتور محرکه توسعه اقتصاد کشور هستند. بیش از ۸۰ درصد تامین مالی کشور توسط بانک ها انجام می شود. در چنین شرایطی تعهدات سنگینی در حوزه اشتغال و تولید چه در قانون بودجه و چه با نهادهای متولی اشتغال و با نهادهای حمایتی بر عهده بانک هاست که آنقدر سنگین است که اجرای این تعهدات. فراتر از توان مالی و منابع بانک ها است.

مدیرعامل بانک تعاونی تولید تصریح کرد: در بانک هایی که از مشکل فشار مالی بیش از حد و منابع داخلی بانکی رنج می برند، معمولاً دچار عدم تعادل در منابع و هزینه ها می شوند. البته با وجود اینکه بانک توسعه تعاون بیش از ۹۰ درصد تعهدات خود را انجام داده است، خوشبختانه عدم تطابق نقدینگی و اضافه برداشت از بانک مرکزی را نداشتیم. اما با توجه به بحث طرح توسعه باید از بانک هایی که در این شرایط سخت به عنوان رکن مهم تولید فعال هستند حمایت شود.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در این دولت مبالغ خوبی برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفته شد. سال گذشته ۳۰ همات (هزار میلیارد تومان) برای بانک های دولتی در این زمینه در نظر گرفته شد که بانک توسعه تعاون ۱۰ درصد از این مبلغ را برای افزایش سرمایه اختصاص داد. در سال جاری ۵۰ تلاش دولت برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفته شده است که جای تشکر و قدردانی از دولت و هیئت دولت است.

شیخ حسینی با اشاره به جایگاه نظام بانکی در تولید و اشتغال کشور گفت: دشمن برای اینکه ابتدا تولید و اشتغال را در کشور هدف قرار دهد ابتدا به سمت حامی اصلی این بخش یعنی بانک ها رفت و در گام اول شبکه بانکی کشور را تحریم کرد. دشمنان به دنبال قفل کردن سیستم بانکی کشور بودند و این اتفاق نشان دهنده قدرت شبکه بانکی کشور بود. کشور باید این قدرت را تقویت کند. با وجود همه کمبودها و نارضایتی ها باید این شبکه بانکی تقویت شود.

دولت چقدر پول در جیب بانک ها ریخت؟

مدیرعامل بانک تعاون تجربه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد مدیران و کارشناسان بانکی مبنی بر واگذاری اموال بانکی و ممنوعیت بنگاهداری و کارآفرینی در بانک های کشور که در برنامه هفتم توسعه نیز لحاظ شده است، توضیح داد. : من شخصا با موضوع بهره وری کاملا موافقم. من معتقدم بانک ها نباید به صورت شرکتی فعالیت کنند و این یکی از توصیه های مقام معظم رهبری است. این برنامه اصلی دولت، بانک مرکزی و مجلس است و ما در این زمینه تعهدات و قوانینی داریم. بنابراین قبل از بحث در مورد برنامه خود موظفیم بنگاه های اقتصادی را واگذار کنیم. البته بانک توسعه تعاون خوشبختانه تعهد خاصی در این زمینه ندارد. اما این بحث به آزادسازی منابع و افزایش پایه مالی خود بانک ها کمک می کند. در نتیجه این اقدام، نقدینگی و عدم تعادل بانک ها بهبود می یابد.

در حوزه طرح های دانش بنیان تفاهم نامه هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که باعث شده فعالان این حوزه بتوانند از تسهیلات این بانک استفاده کنند. ضمناً در چارچوب این تفاهمات، تسهیلات مسکن، فرزندآوری و جوانان جمعیت، مشاغل خانگی (با نگاه ویژه به زنان) نیز از جمله تسهیلات ارائه شده توسط بانک توسعه تعاون است.

وی با تاکید بر اینکه «بانکدار باید کار بانکی انجام دهد»، افزود: جلوگیری از کارآفرینی باعث می شود بانک ها انرژی خود را معطوف کار تخصصی خود کنند. از سوی دیگر این اقدام به کاهش ناهماهنگی بانک ها و جلوگیری از اضافه برداشت از بانک مرکزی کمک می کند. اگر این منابع آزاد شده به‌عنوان شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها در بخش واقعی اقتصاد و در بخشی که به تولید کمک می‌کند استفاده شود، قطعاً نقش مثبتی در تورم خواهد داشت و در اجرای این سیاست نباید تردید کرد.

شیخ حسینی در خصوص بحث حمایت و اعطای تسهیلات به تعاونی ها گفت: تاکنون ۶۸ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون به بخش تعاون پرداخت شده است. البته طبق اساسنامه این رقم باید به ۷۰ درصد برسد. از آنجایی که بانک توسعه تعاون وظایفی غیر از بخش تعاون به عنوان تکلیف مشخص شده در قانون بودجه دارد، با میزان تعیین شده در اساسنامه کمی فاصله داریم.

این مقام بانکی افزود: از این میزان ۷۰ درصد از کل تسهیلات بانک توسعه تعاون به میزان قابل توجهی است.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای جوانان و فعالان اشتغال دانش بنیان در بانک توسعه تعاون گفت: در زمینه طرح های دانش بنیان تفاهم نامه هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که فعالان این حوزه را قادر ساختند. در این زمینه از تسهیلات این بانک استفاده شود. . همچنین در چارچوب این تفاهمات، تسهیلات مسکن، فرزندآوری و جوانان جمعیت، مشاغل خانگی (با نگاه ویژه به زنان در قالب وام) نیز از جمله تسهیلات ارائه شده توسط بانک توسعه تعاون است.

شیخ حسینی در پایان با اشاره به تسهیلات ارائه شده به مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار گفت: در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ سهم بانک توسعه تعاون از تسهیلات یک هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان تسهیلات. ۹۶ درصد از کل پرداخت شد و رقم در نظر گرفته شده در این حوزه برای امسال نزدیک به همین مبلغ است و انشالله بتوانیم همه آن را پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml