رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟ + نکات کلیدی درباره نزدیکی

جراحی پروستاتکتومی از برخی جهات می تواند بر روابط زناشویی بعد از جراحی پروستات تأثیر بگذارد. اختلال نعوظ یا مشکلات انزال از جمله مواردی است که ممکن است بر رابطه جنسی پس از جراحی پروستات تأثیر بگذارد.

اما نمی توان گفت که آیا پروستاتکتومی باعث کاهش و اختلال دائمی رابطه زناشویی می شود یا خیر؟ زیرا راه حل ها و درمان هایی برای بهبود رابطه جنسی پس از پروستاتکتومی وجود دارد که مردان می توانند برای بهبود روابط جنسی خود از آنها استفاده کنند.

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از کلینیک فیزیوتراپی دایان؛ پروستات غده اگزوکرین کوچکی است که در زیر مثانه مردان قرار دارد. التهاب و عفونت در غده پروستات در اصطلاح پزشکی پروستاتیت نامیده می شود. مردان مبتلا به پروستاتیت التهابی اغلب هیچ علامتی ندارند.

پروستاتیت حاد یک اورژانس پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد. التهاب پروستات در مردان سن خاصی ندارد و ممکن است مردان را در هر سنی مبتلا کند. التهاب و عفونت در پروستات در بسیاری از مردان بدون علامت است و در برخی از مردان با علائمی مانند ادرار دردناک، درد در کشاله ران، درد لگن و درد در ناحیه تناسلی مشخص می شود.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

در برخی موارد، پزشک ممکن است جراحی پروستاتکتومی را برای درمان این بیماری توصیه کند. اما آیا پروستاتکتومی بر روابط زناشویی تأثیر می گذارد؟ یا رابطه زناشویی بعد از جراحی پروستات چگونه خواهد بود؟ راه های بهبود رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات چیست؟ اگر قصد انجام عمل جراحی پروستاتکتومی را دارید و نگران روابط جنسی خود هستید، بهتر است این مقاله از جهان تیتر را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل تری در مورد رابطه جنسی پس از جراحی پروستات به دست آورید.

عمل پروستات یا پروستاتکتومی چیست؟

پروستاتکتومی یک روش پزشکی است که برای درمان سرطان موضعی پروستات استفاده می شود. این روش درمانی زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات هنوز فرصتی برای انتشار به خارج از غده پروستات نداشته باشد. در بیشتر موارد، جراحی رایج ترین روش موجود برای درمان سرطان پروستات است. نوع اصلی جراحی برای سرطان پروستات، پروستاتکتومی رادیکال است که در آن جراح کل غده پروستات را به همراه برخی از بافت های اطراف آن از جمله وزیکول های منی خارج می کند.

در پروستاتکتومی رادیکال، جراح پوست را از طریق یک برش نسبتا بزرگ برمی دارد و به راحتی پروستات و بافت های مجاور آن را برمی دارد. امروزه از روش های پیشرفته تری برای جراحی پروستات استفاده می شود. در پروستاتکتومی لاپاروسکوپی که روش جدیدتری است، جراح چندین برش کوچک در پوست ایجاد می کند. سپس با کمک ابزارهای جراحی بلند خاص، پروستات و بافت های مجاور را برمی دارد. در حین عمل، جراح از صفحه نمایشگر برای کنترل دقیق حرکت بازوهای رباتیک استفاده می کند.

اثر رابطه زناشویی بر بهبود مشکلات پروستات

رابطه زناشویی در بهبود عوارض پس از جراحی پروستات موثر است
پروستاتکتومی رادیکال می تواند عمر مرد را طولانی کند یا حتی او را از مرگ نجات دهد. اهمیت این روش به ویژه زمانی آشکار می شود که سایر درمان های سرطان پروستات موفقیت آمیز نبوده باشند. با این حال، زندگی بدون پروستات بسیار دشوار است و به دلیل کاهش توانایی انزال، تقریباً زمان زیادی طول می کشد تا مرد با این وضعیت کنار بیاید.

 

در این میان همسرش نقش مهمی در بازیابی توانایی انزال و کاهش اختلال نعوظ دارد. با ارتباط خوب و تمایل به امتحان استراتژی های مختلف، بسیاری از مردان می توانند تا مدت ها پس از جراحی پروستات، عملکرد جنسی زیادی را به دست آورند.

برخی از مردان پس از برداشتن پروستات، علیرغم تلاش زیاد برای بازیابی توانایی جنسی، هنوز در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند. این گروه از مردان باید حتما از یک متخصص اورولوژیست که در زمینه مسائل مربوط به سلامت جنسی تخصص دارد کمک بگیرند.

رابطه جنسی بعد از درمان سرطان پروستات

بازگشت به رابطه جنسی پس از جراحی پروستات ممکن است تا یک سال طول بکشد. چند ماه پس از جراحی، بیمار می تواند رابطه جنسی خود را از سر بگیرد و حتی در حین رابطه احساس رضایت کند. اما در هنگام انزال مایعی از او خارج نمی شود. دلیل این امر این است که به دلیل خارج شدن پروستات از بدن، مایع منی وارد مثانه می شود. به این حالت در اصطلاح پزشکی انزال رتروگراد گفته می شود.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

جراحی پروستات یکی از درمان های سنگین است. در این عمل بسته به پیشرفت بیماری و تشخیص پزشک ممکن است تمام یا بخشی از پروستات برداشته شود. داشتن مشکلاتی مانند اختلال نعوظ و انزال پس از جراحی کاملا طبیعی است. بسیاری از بیماران می توانند پس از مدتی با استفاده از روش های درمانی مختلف، عملکرد جنسی خود را بازیابند. با این حال، شروع رابطه جنسی پس از جراحی پروستات ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

تاثیر ویاگرا بر رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات

فاصله زمانی بین جراحی پروستات و مصرف ویاگرا ممکن است در اکثر مردان زیاد نباشد. زیرا اکثر مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می گیرند می توانند بلافاصله پس از بهبودی با نظر پزشک قرص ویاگرا مصرف کنند. ویاگرا یکی از بهترین داروهای موجود در بازار است که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود. اما برای بررسی تاثیر ویاگرا بر رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات باید به نحوه و میزان مصرف آن توجه کرد.

جدول راهنمای مصرف ویاگرا

میزان دوز مصرفی ویاگرا بعد از جراحی پروستات بهترین زمان مصرف ویاگرا بعد از جراحی پروستات
طبق دستور پزشک و یکبار در روز یک تا دو ساعت پیش از شروع رابطه جنسی

دوز دارو برای بهبود روابط زناشویی بعد از جراحی پروستات بستگی به وضعیت جسمانی بیمار دارد و توسط پزشک تعیین می شود. بهترین زمان مصرف قرص ویاگرا یک تا دو ساعت قبل از رابطه جنسی است. برای اثربخشی بهتر، ویاگرا باید با معده خالی مصرف شود. ویاگرا جریان خون در اندام تناسلی را افزایش می دهد و نعوظ را برای فرد آسان تر می کند. ویاگرا باید فقط یک بار در روز مصرف شود. یعنی اگر در طول روز چندین رابطه جنسی دارید، فقط یک بار از ویاگرا استفاده کنید. مصرف بی رویه و بالاتر از دوز تجویز شده می تواند فرد را در معرض مشکلات جدی قرار دهد. اما برای تعیین فاصله زمانی بین جراحی پروستات و مصرف ویاگرا بهتر است با پزشک مشورت کنید.

اختلال نعوظ در رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات

اکثر مردان نگران اختلال نعوظ بعد از جراحی پروستات هستند. اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی به این معنی است که شما نمی توانید نعوظ کافی برای مقاربت داشته باشید. نعوظ توسط ۲ دسته کوچک از رشته های عصبی واقع در دو طرف پروستات کنترل می شود. اگر بتوانید قبل از جراحی نعوظ داشته باشید، جراح تمام تلاش خود را می کند تا در طول پروستاتکتومی به این اعصاب آسیب نرسد.

اگر سرطان به اعصاب یا خیلی نزدیک شده باشد، جراح باید اعصاب را خارج کند. اگر هر دو عصب برداشته شوند، دیگر نمی توانید نعوظ خود به خودی داشته باشید. اگر فقط یک طرف عصب برداشته شود، ممکن است همچنان بتوانید نعوظ داشته باشید. اگر هیچ یک از اعصاب برداشته نشود، ممکن است پس از جراحی همچنان نعوظ طبیعی داشته باشید.

توانایی شما برای نعوظ بعد از جراحی بستگی به سن شما، میزان خوبی که قبل از جراحی توانسته اید نعوظ داشته باشید و اینکه آیا اعصاب قطع شده است یا خیر، بستگی دارد. به طور کلی، همه مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می گیرند باید انتظار کاهش توانایی نعوظ را داشته باشند. اما هر چه جوان تر باشید، احتمال حفظ این توانایی بیشتر است.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

فعالیت جنسی مرد بدون پروستات

رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات در اکثر بیماران بلامانع است. پس از پروستاتکتومی، بسیاری از بیماران می توانند عملکرد جنسی خود را از سر بگیرند و همچنان به ارگاسم می رسند. با این حال، ارگاسم در برخی از مردان ممکن است دستخوش تغییراتی شود.

در برخی از روش های جراحی، مانند برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP)، تنها بخشی از غده پروستات برداشته می شود. با این حال، در پروستاتکتومی رادیکال، کل پروستات، به علاوه وزیکول‌های منی و گاهی غدد لنفاوی لگنی برداشته شده و از بدن خارج می‌شوند. پس از این عمل، مرد دیگر قادر به انزال نخواهد بود. ابتلا به این عارضه به دلیل برداشتن پروستات و وزیکول‌های منی است که مسئول تولید مایع منی هستند.

سایر روش های پروستات، مانند TURP، معمولاً بر انزال تأثیر نمی گذارد. عدم انزال به این معنا نیست که مرد دیگر نمی تواند به ارگاسم برسد. بسیاری از مردان پس از عمل، ارگاسم خشک را تجربه می کنند که ارگاسم بدون انزال است. برخی از مردان هنوز هم می توانند در طول ارگاسم مقدار کمی مایع تولید کنند. اما باز هم این مقدار بسیار کمتر از یک انزال استاندارد خواهد بود.

رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات و رسیدن به ارگاسم

پس از پروستاتکتومی، بسیاری از مردان می توانند عملکرد جنسی داشته باشند و همچنان به ارگاسم می رسند. با این حال، برخی از مردان ممکن است برای رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند.

برداشتن پروستات توانایی انزال در حین رابطه جنسی را از بین می برد. وزیکول های منی حدود ۶۰ درصد از حجم انزال را تشکیل می دهند. جراح هم پروستات و هم وزیکول منی را در طول پروستاتکتومی رادیکال برمی دارد. بنابراین، پس از این روش، اکثر مردان ارگاسم خشک را تجربه خواهند کرد.

پروستاتکتومی رادیکال ممکن است باعث درجاتی از اختلال نعوظ شود. زیرا جراحی ممکن است به اعصابی که از عملکرد طبیعی نعوظ پشتیبانی می کنند آسیب برساند. مردانی که برای برداشتن پروستات تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، اغلب برای مقابله با این تغییرات و به حداکثر رساندن عملکرد جنسی خود به حمایت پزشکی و روانی نیاز دارند.

بهبود رابطه زناشویی پس از عمل پروستات

مطمئناً جراحی پروستات می تواند بر روابط زناشویی افراد تأثیر بگذارد. زیرا بسیاری از مردانی که تحت عمل جراحی پروستاتکتومی قرار می گیرند درجات مختلفی از اختلال نعوظ را تجربه می کنند. با این حال، استراتژی های مختلفی وجود دارد که می تواند به بازیابی عملکرد جنسی مردان و بهبود روابط زناشویی پس از جراحی کمک کند، از جمله:

مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی

مثلا مصرف دارو یکی از ساده ترین روش هاست. مصرف دارو جریان خون آلت تناسلی را افزایش می دهد و از این طریق به مردان کمک می کند نعوظ را حفظ کرده و به ارگاسم برسند. مصرف این داروها در دراز مدت اختلال نعوظ را کاهش می دهد و باعث رضایت بیشتر شما از رابطه زناشویی می شود. معمولاً برای مردانی که به هر دلیلی نمی توانند از داروهای خوراکی اختلال نعوظ استفاده کنند، داروهای تزریقی توصیه می شود.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

ایمپلنت آلت تناسلی

در صورتی که استفاده از هر نوع دارویی اعم از خوراکی یا تزریقی موثر نباشد، آخرین راه حل برای بهبود روابط زناشویی پس از جراحی پروستات، استفاده از ایمپلنت آلت تناسلی است. این جراحی می تواند توانایی نعوظ مرد را با استفاده از میله های سیلیکونی یا دستگاه های بادی بازیابی کند.

اثرات منفی عمل پروستات بر رابطه جنسی

عملکرد پروستات می تواند به طرق مختلف بر روابط جنسی زن و شوهر تأثیر بگذارد و حتی باعث ایجاد اختلاف در زندگی آنها شود. مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می‌گیرند، منی کمتری تولید می‌کنند یا ممکن است اصلاً منی یا انزال نداشته باشند. این موضوع می تواند رضایت جنسی را تا حد زیادی کاهش دهد.

برخی از مردان ممکن است پس از درمان سرطان پروستات به دلیل کمبود اسپرم، توانایی فرزندآوری خود را از دست بدهند. برخی از مردان ممکن است هنوز اسپرم داشته باشند و در طول درمان با رادیوتراپی، هورمون درمانی یا شیمی درمانی قدرت باروری خود را حفظ کنند. اما مهم است که بدانید این درمان ها می تواند به کودک در حال رشد آسیب برساند.

 

اثر جراحی پروستات بر تولید اسپرم

در برخی موارد جراحی پروستات اثرات منفی بر تولید اسپرم دارد که می تواند کیفیت روابط زناشویی بعد از جراحی پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. در طول پروستاتکتومی رادیکال، جراح پروستات و غده وزیکول منی را از بدن خارج می کند. پس از عمل، بیضه ها به ساخت سلول های اسپرم ادامه می دهند، اما اسپرم دیگر نمی تواند از لوله ها عبور کند و از بدن خارج شود. در عوض، بدن سلول‌های اسپرم را دوباره جذب می‌کند. پس از پروستاتکتومی رادیکال، منی دیگر در حین مقاربت انزال نمی شود. اما یک مرد هنوز هم می تواند ارگاسم داشته باشد. به این حالت، ارگاسم خشک یا انزال رتروگراد گفته می شود که می تواند بر رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات تأثیر بگذارد.

درمان های مرتبط با پروستات نیز می تواند به اسپرم آسیب برساند و تعداد اسپرم مردان را کاهش دهد. به همین دلیل فرزندآوری طبیعی برای این مردان دشوارتر می شود. همچنین رادیوتراپی، هورمون درمانی و شیمی درمانی از دیگر عواملی هستند که می توانند تعداد اسپرم ها را در طول دوره درمان کاهش دهند.

آیا امکان رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات وجود دارد؟

پروستاتکتومی رادیکال یک عمل جراحی برای برداشتن غده پروستات و بافت آسیب دیده اطراف آن است. این بهترین درمان برای سرطان پروستات است. با این حال، بسیاری از مردان تعجب می کنند که رابطه جنسی پس از جراحی پروستات چگونه است.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

خبر خوب این است که رابطه جنسی و زندگی زناشویی پس از جراحی پروستات برای اکثر مردان امکان پذیر و لذت بخش است. زیرا جدیدترین فناوری های روباتیک و تکنیک های فیزیوتراپی خانگی می تواند اعصاب مربوطه را تقویت کرده و عملکرد جنسی را حفظ کند. حتی اگر انزال بعد از جراحی متوقف شود، باز هم می توانید بعد از جراحی پروستات از رابطه جنسی لذت ببرید.

روش های درمان عفونت پروستات

درمان پروستاتیت و عفونت غده پروستات به نوع آن و علائم بیمار بستگی دارد. بنابراین، رایج ترین گزینه های درمانی برای عفونت پروستات که ممکن است پزشک تجویز کند عبارتند از:

روش های درمان عفونت پروستات
تجویز دارو آنتی بیوتیک داخل وریدیداروهای آلفا بلوکردارو های ضد التهاب
فیزیوتراپی ماساژ پروستاتروش شاک ویوتراپیطب سوزنی

تجویز دارو

  • در صورت ابتلا به پروستاتیت باکتریایی حاد یا مزمن، پزشک معالج ممکن است دارو تجویز کند. بیماری حاد نیاز به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) در بیمارستان برای ۴ تا ۶ هفته دارد. مصرف تمام داروهای تجویز شده برای از بین بردن عفونت و کاهش خطر پروستاتیت باکتریایی مزمن مهم است.
  • داروهای آلفا بلوکر برای مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن تجویز می شود. این داروها می توانند علائم ادراری عفونت های باکتریایی را تسکین دهند. حتی پزشک ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند یا داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن را تجویز کند.
  • داروهای ضدالتهاب نیز یک روش پزشکی مؤثر در درمان التهاب پروستات هستند. این داروها معمولاً به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و به کاهش التهاب، درد و سرفه در منطقه پروستات کمک می‌کنند.

روش فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از گزینه های احتمالی برای درمان پروستاتیت است که می تواند نیاز به جراحی را به تاخیر بیاندازد. برخی از تکنیک های همراه با فیزیوتراپی در مبتلایان به بیماری های پروستات، عبارتند از:

  • ماساژ پروستات: این روش درمانی در برخی از موارد برای درمان التهاب پروستات تجویز می شود. ماساژ پروستات، شامل ماساژ ملایم و مستقیم پروستات است که با بهبود جریان خون می تواند باعث تسکین علائم بیمار شود.
  • روش شاک ویو تراپی: یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی برای التهاب پروستات، شاک ویو تراپی است. در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تسکین التهاب و درد در منطقه پروستات استفاده می شود. شاک ویو تراپی ممکن است بهبود جریان خون و کاهش علائم مرتبط با التهاب پروستات را فراهم کند.
  • طب سوزنی: طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که در آن سوزن‌های باریک در نقاط خاصی از بدن قرار داده می‌شوند. این روش ممکن است برای کاهش التهاب و درد در منطقه پروستات مورد استفاده قرار گیرد.

هرکدام از این روش‌ها ممکن است با توجه به شدت و نوع التهاب پروستات، توسط پزشک مورد توصیه و استفاده شوند. حتی پزشک معالج می تواند برای اثربخشی بهتر، چند روش درمانی را به طور همزمان تجویز کند. به طور مثال ممکن است تکنیک های فیزیوتراپی در منزل را همراه با مصرف دارو برای شما تجویز کند.

رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟
رابطه زناشویی بعد از عمل پروستات خطرناک است؟

درمان عفونت پروستات با اقدامات احتیاطی

علاوه بر گزینه‌های درمانی مختلف مانند دارو و فیزیوتراپی لگن و شکم، اقدامات احتیاطی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در درمان عفونت پروستات موثر باشد، از جمله:

  • داشتن رابطه جنسی منظم می تواند باعث تسکین علائم پروستاتیت و کاهش عفونت پروستات شود. البته مبتلایان به پروستاتیت باید به میزان و نحوه‌ی روابط جنسی توجه کرده و در صورت وجود هرگونه عارضه یا ناراحتی، به پزشک مراجعه کنند.
  • استفاده از تشت یا وان آب گرم یا حمام ستیز  یکی دیگر از درمان عفونت پروستات است. آب گرم می‌تواند به تسکین علائم پروستاتیت کمک کند. استراحت در تشت گرم یا حمام ستیز می‌تواند تنش‌ها و التهاب پروستات را کاهش دهد. اما حرارت آب نباید بسیار زیاد باشد چون ممکن است باعث بروز آسیب در بافت های پوستی شود.
  • احتمال بروز فشار بیشتر بر لگن و شکم در حین دوچرخه سواری وجود دارد. همین شرایط می تواند علائم پروستاتیت را تشدید کند. بنابراین، در صورت وجود علائم پروستاتیت، بهتر است از دوچرخه سواری خودداری کنید.
  • مصرف الکل، کافئین، غذاهای  تند و اسیدی می تواند باعث تشدید التهاب و بدتر شدن عفونت پروستاتیت شود. پس در هنگام بروز این بیماری باید از مصرف هر یک از آنها خودداری شود.
  • نشستن برروی یک صندلی یا کمری به مدت طولانی می تواند فشار زیادی را به لگن و ناحیه شکم وارد کرده و علائم بیماری را تشدید کند.

اگرچه هر یک از این محلول ها می توانند در درمان عفونت و التهاب پروستات موثر باشند، اما این محلول ها در کنار سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی لگن، تاثیرات بهتر و بیشتری دارند.

سخن آخر

جراحی پروستات می تواند علائم را تسکین دهد و بیماران را بهبود بخشد. اما ممکن است اثرات منفی بر روابط زناشویی و جنسی بیماران داشته باشد. به همین دلیل اکثر روابط زناشویی بعد از جراحی پروستات یکی از چالش های اصلی این جراحی است. اما گزینه های درمانی دیگری برای درمان بیماری های پروستات وجود دارد که ممکن است در به تاخیر انداختن جراحی موثر باشد. یکی از این گزینه های ممکن فیزیوتراپی است.

آنها سعی می کنند با استفاده از آخرین تکنیک های فیزیوتراپی روز دنیا روابط جنسی را پس از جراحی پروستات در بیماران بهبود بخشند تا حداکثر رضایت بیماران را به دست آورند.

سوالات متداول

رابطه جنسی و زناشویی بعد از عمل پروستات چه فرقی با قبل از جراحی دارد؟
در جراحی پروستات رباتیک، شانس لذت بردن از رابطه جنسی بعد از جراحی پروستات بسیار بالاست. پروستاتکتومی رباتیک یک روش کم تهاجمی برداشتن پروستات است که تاثیر زیادی بر کیفیت روابط زناشویی پس از جراحی پروستات ندارد.

ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ (ED) پس از جراحی پروستات چگونه است؟
احتمال ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ بسیار کم است اما در صورت بروز موقتی خواهد بود. معمولا اکثر مردان اختلال نعوظ را برای چند ماه تا یک سال تجربه می کنند.

آیا جراحی پروستات باعث اختلال نعوظ می شود؟
جراحی پروستاتکتومی رادیکال به ندرت باعث ناتوانی جنسی می شود. اما شرایط جسمانی هر فرد با دیگری متفاوت است. بنابراین توصیه می شود قبل از جراحی در مورد میزان موفقیت عمل و احتمال اختلال نعوظ با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml