راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی باکیفیت

شاید شما هم دوست داشته باشید که مسابقات مهیج فوتبال یا فیلم موردعلاقه‌تان را از طریق یک صفحه‌نمایش بزرگ تماشا کنید. مسلما لذت تماشای ویدئو در یک نمایشگر با ابعاد بزرگ با تماشای آن در تلویزیون‌های معمولی خانگی قابل‌مقایسه نیست. از طرفی تلویزیون‌های خانگی با ابعاد بزرگ قیمت بسیار بالایی دارند.

بنابراین امروزه ویدئو پروژکتور خانگی با قیمت مناسب نسبت به تلویزیون، جای خود را در منازل به‌خوبی بازکرده که علاوه بر تفاوت در قیمت، لذت تماشای هر ویدئویی را نیز چندین برابر نموده است. اگر شما هم از طرفداران ویدئو پروژکتور خانگی هستید، با ما همراه شوید تا به معرفی بهترین ویدئو پروژکتور خانگی و همچنین قیمت ویدئو پروژکتور خانگی ۴K در بازار بپردازیم.

ویدئو پروژکتور (Video Projector) چیست و چرا طرفداران بسیاری دارد؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که با استفاده از نور می‌تواند تصاویری را روی سطوح صاف و هموار مانند دیوار یا پرده نمایش ایجاد کند. دستگاه ویدئو پروژکتور مانند یک دوربین معکوس عمل می‌کند و به‌جای اینکه نور را دریافت کند، آن را از لنز به بیرون ارسال می‌کند.

در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را می‌زند، تماشای ویدئوها با استفاده از این فن آوری پیشرفته طرفداران بسیاری پیدا کرده است، زیرا علاوه برافزایش وسعت دید کاربران، فضای سینمای جذابی را برای مخاطبانش ایجاد می‌کند تا از تماشای ویدئوهای دلخواهشان لذت بیشتری ببرند. همچنین این ویدئو پروژکتورها کاربردهای دیگری هم دارند مثلا برای ارائه پاورپوینت یا معرفی محصولات در همایش‌ها و سخنرانی‌ها، کلاس‌های درس، نمایش اسلاید در مراسم ازدواج، کلیپ‌های ویدئویی و… کاربرد دارند.

انواع ویدئو پروژکتورها:

ویدئو پروژکتورها از نظر کاربرد و مشخصات به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ویدئو پروژکتور جیبی (پیکو)
  2. ویدئو پروژکتور خانگی
  3. ویدئو پروژکتور چندرسانه‌ای

– ویدئو پروژکتور جیبی:

این نوع ویدئو پروژکتور با توجه به کاربردها و نام آن بسیار کوچک، سبک و قابل‌حمل است و می‌تواند روی چهارپایه عکاسی قرار گیرد. شدت روشنایی در این ویدئو پروژکتور، بین۲۰۰ تا ۱۰۰۰ LUMEN است که LUMEN واحد شدت روشنایی تصویر (Brightness) است.

به دلیل اینکه اغلب ویدئو پروژکتورهای جیبی دارای قابلیت زوم اپتیکی نیستند، برای ایجاد تصویر در سایزهای مختلف نیاز است دستگاه جابه‌جا شود؛ بنابراین درصورتی‌که تنها حجم و وزن دستگاه برایتان اولویت دارد و تمایل دارید یک ویدئو پروژکتور کوچک را برای تماشای ویدئوهای موردعلاقه با خود به همه‌جا ببرید، این ویدئو پروژکتور برای شما مناسب است.

– ویدئو پروژکتور خانگی:

ویدئو پروژکتورهای خانگی نسبت به ویدئو پروژکتورهای جیبی دارای شدت روشنایی بالاتر و دامنه زوم اپتیکال قوی‌تری هستند؛ بنابراین برای استفاده در محیط خانه بسیار مناسبند. معمولاً” ویدئو پروژکتور خانگی را در منزل در فضای نشیمن یا اتاق‌ها نصب می‌کنند. نصب این ویدئو پروژکتورها در فضای محدودی مثل اتاق امکان کنترل و تنظیم نور محیط را به ما می‌دهد، پس برای تماشای تصاویر با بهترین کیفیت بایستی نور محیط را به حداقل رساند.

یکی از مهمترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های ویدئو پروژکتور خانگی، نسبت کنتراست بالای این پروژکتورهاست که این ویژگی در ارتقای کیفیت تصویر نقش بسزایی را ایفا می‌کند. همچنین ویدئو پروژکتور خانگی دارای سیستم خنک‌کننده‌ای بسیار کم‌صدا است تا در تماشای فیلم و ویدئو مشکلی برای مخاطبان ایجاد نشود.

– ویدئو پروژکتور چندرسانه‌ای:

ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای بزرگ‌ترین نوع ویدئو پروژکتورها هستند و کاربرد زیادی در همایش‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، جلسات آنلاین، ارائه و معرفی محصولات، مجالس عروسی و… دارند. با این همه ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای نیز در ابعاد و حجم پائین و قابل‌حمل به بازار عرضه می‌شوند.

با توجه به کاربردی که از ویدئو پروژکتورها انتظار داریم، می‌توانیم از بین انواع آنها گزینه موردنظرمان را انتخاب نموده و آن را از فروشگاه‌های ابزارهای دیجیتال تهیه نمائیم.

برای خرید یک ویدئو پروژکتور باکیفیت چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قرار داد؟

کیفیت تصویر

همانطور که می‌دانیم هر چه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای تماشای فیلم یا بازی با بهترین کیفیت، ویدئو پروژکتوری با کیفیت Full HD و رزولوشن بالا تهیه نمایید.

تکنولوژی نمایش تصویر

ویدئو پروژکتورها از لحاظ تکنولوژی نمایش تصویر به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱- ۳LCD:

یکی از پرکاربردترین نوع تکنولوژی ویدئو پروژکتور است که تصویر در آن از طریق سه پنل LCD تولید می‌شود. در این نوع تکنولوژی تصویر کیفیت بسیار بالایی دارد، اما به دلیل حساسیت این پنل‌ها نسبت به گرد و غبار، بعد از مدتی تصویر در آنها دچار افت کیفیت خواهد شد.

۲- (DLP(Digital Light Processing:

دیگر تکنولوژی پرکاربرد در نمایش تصویر ویدئو پروژکتورها، DLP است که از یک تراشه DMD و چند آینه برای ایجاد تصویر استفاده می‌کند. هزینه و در نتیجه کیفیت DLP از ۳LCD کمتر است.

۳- LCoS(Liquid Crystal on Silicon):

این تکنولوژی تلفیقی از دو تکنولوژی قبلی است که قابلیت نمایش تصاویری واضحتر و با کیفیتی به‌مراتب بالاتر را داراست؛ بنابراین LCoS نسبت به دو مدل قبلی گران‌تر است.

البته در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که در پروژکتورهای گران‌قیمت جدید، به‌جای لامپ‌های معمولی به‌عنوان منبع نور از لیزر استفاده می‌شود که به همین دلیل از لحاظ کیفیت تصویر و طول عمر بسیار مطلوبتر هستند.

شدت روشنایی

یکی از اصلی‌ترین معیارهای خرید پروژکتور، بررسی میزان شدت روشنایی آن است. واحد اندازه‌گیری شدت روشنایی Lumen است که هرچه عدد آن بزرگ‌تر باشد، تصویر خروجی با وضوح و کیفیت بیشتری نمایش داده خواهد شد.

در ویدئو پروژکتور خانگی عدد Lumen بین ۴۰۰۰-۲۰۰۰ (روشنایی مناسب برای فضای بسته اتاق و منزل)، برای کلاس‌های درس و اتاق‌های کنفرانس حداقل روشنایی Lumen2500 و در سالن‌های بزرگتر مانند سالن‌های عروسی روشنایی بالاتر مطلوب است.

نسبت پرتاب

نسبت پرتاب، حداکثر فاصله ممکن بین جایگاه نصب پروژکتور و پرده یا دیوار نمایش است که یکی از مشخصه‌های ویدئو پروژکتور محسوب می‌شود. برای محاسبه عدد آن بایستی فاصله ویدئو پروژکتور تا دیوار یا پرده نمایش را بر عرض پرده نمایش تقسیم نمائید.

نحوه نصب و میزان صدای فن دستگاه

در انتخاب نوع ویدئو پروژکتور باید این نکته را مدنظر داشته باشید که نصب ویدئو پروژکتور در کجا برای شما مطلوبتراست. مثلاً” بعضی افراد نصب روی دیوار یا روی سقف را ترجیح می‌دهند. همچنین لازم است در زمان خرید به صدای فن دستگاه توجه کنید، زیرا بعدها ممکن است این نویزها برای شما آزاردهنده باشد.

قابلیت زوم لنز و تنظیم زاویه آن

قابلیت زوم لنز و تنظیم زاویه آن در کیفیت تصویر خروجی بسیار مهم است. در بیشتر پروژکتورها زوم دیجیتال، امکان کاهش یا افزایش زوم را به کاربر می‌دهد. علاوه بر این دیتا پروژکتورهایی که قابلیت شیفت لنز را دارند، امکان جابه‌جا کردن تصاویر را به شیوه مطلوب به شما می‌دهند.

قابلیت حمل و جابه‌جایی

برای کسانی که تمایل به حمل ویدئو پروژکتور را دارند، بهترین نوع ویدئو پروژکتور همان ویدئو پروژکتورهای جیبی است. البته از این نوع ویدئو پروژکتورها نباید انتظار کیفیت بالا و استاندارد را داشت.

پورت‌های دستگاه و قابلیت اتصال بی‌سیم

برای خرید ویدئو پروژکتور بهتر است تعداد پورت‌های ورودی و اتصالی آنها را بررسی کنیم. همچنین بعضی دیتا پروژکتورها توانایی اتصال وای‌فای را نیز دارا هستند و برای استفاده از آنها نیاز به سیم و کابل نخواهید داشت.

قیمت ویدئو پروژکتور خانگی

بسته به نوع، کیفیت و مدل، قیمت ویدئو پروژکتور خانگی در بازار متفاوت است. بهترین ویدئو پروژکتور خانگی موجود در بازار، ویدئو پروژکتور خانگی ۴k است. امروزه قیمت ویدئو پروژکتور خانگی ۴k، از ۳۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا حدود ۳۰۰ میلیون یا بیشتر هم در بازار عرضه می‌شود. ویدئو پروژکتور خانگی۴K  ، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، محصولی فوق‌العاده برای نمایش حرفه‌ای ویدئو است، درنتیجه اکثر تولیدکنندگان آن را تولید می‌کنند.

جمع‌بندی

در کل استفاده از ویدئو پروژکتورها چه در محیط خانه و چه در فضاهای باز به دلیل تماشای دسته‌جمعی ویدئو، فیلم، مسابقات ورزشی و… می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد. اما همانطور که پیشتر گفتیم، انتخاب نوع ویدئو پروژکتور به فضایی که قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد.  اگر می‌خواهید ویدئو پروژکتور را در فضای باز مورداستفاده قرار دهید و از بالاترین کیفیت نمایش ویدئو لذت ببرید، باید ویدئو پروژکتوری را تهیه نمائید که از نظر منبع نوری و ابزار تولید صدا بسیار قدرتمند باشد، زیرا نور خورشید و همچنین محیط باز سبب افت کیفیت تصویر و همچنین کاهش کیفیت صدا خواهند شد. شما به راحتی می توانید عنواع ویدئو پروژکتور با کیفت را از وب سایت دای تک خریداری نمایید تا خیلی سریع ویدئو پروژکتور خانگی خودتان را در اختیار بگیرید.

https://daitech.ir
۰۹۱۹۶۷۸۲۲۵۴
۰۲۱-۹۱۳۱۴۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml