راه هایی برای شکستن سکوت ناخوشایند در مکالمه

حتما برای شما هم پیش آمده که با شخصی شروع به گفتگو کنید، اما پس از مدتی سکوت ناخوشایندی بین شما دو نفر ایجاد می شود. حال اگر این فرد فردی باشد که برای شما مهم است، اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. سکوت همیشه بد و آزاردهنده نیست، اما راه های ساده ای وجود دارد که به کمک آن می توانید این سکوت آزاردهنده را بشکنید و گفتگو را خوب و سازنده ادامه دهید. حال فرقی نمی کند این گفتگو حضوری باشد یا تلفنی، در هر صورت می توان از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کرد. در این مقاله از اخبار تایمز این روش ها را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید سکوت آزاردهنده در مکالمات را از بین ببرید و رابطه موفقی با طرف مقابلتان برقرار کنید.

از سکوت نترسید

هر سکوتی آزاردهنده یا ترسناک نیست، گاهی اوقات سکوت یک واکنش بازتابی یا یک وقفه طبیعی در مکالمه است. پس تفاوت بین سکوت ناخوشایند و سکوت طبیعی چیست؟ مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه گرونینگن انجام شده است نشان می دهد که سکوت آزاردهنده ای است که جریان گفتگو را مختل می کند و اگر بتوانید سکوت طبیعی را در مکالمه تشخیص دهید، دیگر از هیچ سکوتی نمی ترسید. پس ابتدا باید قوه تشخیص خود را تقویت کنید تا بدانید هر سکوتی جای نگرانی نیست و می تواند یک وقفه طبیعی در گفتگوی سالم شما با طرف مقابل باشد.

راه هایی برای شکستن سکوت ناخوشایند در مکالمه

قوی شروع کن

مکالمه ای که با قدرت شروع شود، هر دو طرف را درگیر گفتگو می کند و دیگر زمانی برای سکوت های طولانی و آزاردهنده باقی نمی ماند. اگر هدف شما اجتناب از سکوت ناخوشایند است، باید چیزی برای گفتن داشته باشید و آن را خود به خود بگویید. پس باید قبل از شروع گفتگو موضوع مناسبی را انتخاب کنید، این امر به ادامه گفتگو و جلوگیری از سکوت های طولانی و آزاردهنده کمک می کند.

نشانه ها را بخوانید

گاهی از نشانه های آن می توان به شکل گیری یک سکوت ناخوشایند پی برد، گاهی چنین سکوتی بدون هیچ نشانه ای ظاهر می شود. سعی کنید به زبان بدن طرف مقابلتان توجه کنید و نشانه های عدم اشتیاق و علاقه به گفتگو یا ناراحتی در ادامه بحث را بشناسید. این علائم به شما می گوید که زمان تغییر موضوع فرا رسیده است، اگر بتوانید موضوع را تغییر دهید و در مورد چیزی که طرف مقابل به آن علاقه بیشتری دارد صحبت کنید، از سکوت ناشیانه نیز جلوگیری می کنید. نشانه های سکوت آزاردهنده عبارتند از:

  • طرف مقابل بی تفاوت به نظر می رسد.
  • طرف مقابل در حال بازی با بند های لباسش است.
  • طرف مقابل به ساعت یا در خروجی نگاه می کند.
  • طرف مقابل صحبت شما را قطع می کند اما چیز خاصی نمی گوید و جمله اش را تمام نمی کند.
  • پاسخ های طرف مقابل کوتاه و مختصر است.
  • پاسخ های طرف مقابل با مکالمه ای که دارید مطابقت ندارد، این نشانه این است که او به حرف های شما گوش نمی دهد و به موضوع گفتگو توجه نمی کند.

علائم در مکالمات تلفنی

علائمی را که فهرست کرده ایم در مکالمات رو در رو می توان تشخیص داد، اما اگر با تلفن صحبت می کنید یا از برنامه های ارتباط تصویری استفاده می کنید، تشخیص کامل زبان بدن طرف مقابل تقریبا غیرممکن است و این ممکن است منجر به آزاردهنده شود. سکوت و شکست مکالمه اما نشانه های عدم علاقه طرف مقابل به ادامه گفتگو را می توان در یک ارتباط غیررسمی نیز تشخیص داد:

  • پاسخ های کوتاه و مختصر در ارتباط چهره به چهره نیز نشانه عدم علاقه طرف مقابل است.
  • اگر طرف مقابل شما را در گفتگو همراهی نکرد، نشانه عدم علاقه او به موضوع بحث است.
  • می توانید صدای من و من را بشنوید.

حل مشکل

اگر سکوت آزاردهنده ای در مکالمه شما وجود دارد، می توان آن را به سرعت برطرف کرد، بنابراین نیازی به اجتناب از چنین موقعیت هایی نیست. اما به یاد داشته باشید که یک سکوت معنادار و آزاردهنده می تواند ناشی از ناراحتی و کسالت طرف مقابل باشد و اگر با شناخت این عوامل با این عوامل کنار بیایید، رابطه شما با طرف مقابل نزدیکتر می شود. اگر برای پاسخ صادقانه آماده نیستید، دلیل سکوت را از طرف مقابل نپرسید، بلکه می توانید از او چیزهای دیگری که همان معنا را می رساند، بپرسید، مثلاً “به نظر می رسد بی علاقه هستید؟” آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهید در مورد آن صحبت کنید؟» پس از پرسیدن این سؤالات، با دقت به پاسخ طرف مقابل گوش دهید.

راه هایی برای شکستن سکوت ناخوشایند در مکالمه

جهت مکالمه را تغییر دهید

تغییر موضوع گفتگو به موضوع دیگری (متفاوت اما مرتبط) یک راه طبیعی برای ادامه گفتگو و جلوگیری از ناراحتی طرف مقابل است. البته مراقب باشید که تغییر مداوم موضوع بحث می تواند باعث کسل کننده شدن گفتگو شود و طرف مقابل را عصبی و ناراضی کند، پس مراقب این موضوع باشید. سعی کنید این کار را به طور طبیعی و عادی انجام دهید، برخی از ایده ها برای تغییر موضوع بحث می تواند جملات زیر باشد:

  • این منو یاد یه چیزی میندازه…
  • یادم رفت در موردش بگم…
  • یک روز شنیدم که…
  • اینو میخواستم ازت بپرسم…

موضوعات جدید پیدا کنید

اگر نگران سکوت های آزاردهنده در مکالمات هستید، بهتر است از قبل خود را برای گفتگو آماده کنید. اگر قبل از شروع گفتگو چند موضوع را در ذهن خود آماده کرده باشید، کار شما بسیار بهتر پیش خواهد رفت. موضوعات مورد نظر خود را ناگهانی و با سوالات متوالی شروع نکنید، سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که جالب باشد و بدانید که طرف مقابلتان به آنها علاقه دارد. بحث را با سوالات جالب و شوخ آمیز شروع کنید و توجه طرف مقابل را جلب کنید تا گفتگوی شیرین و خاطره انگیزی داشته باشید.

گفتگو را تمام کنید

سکوت همچنین می تواند نشانه پایان طبیعی مکالمه باشد. بنابراین سعی نکنید آن را مجبور به ادامه دادن کنید. گفتگویی که طبیعتاً به پایان می رسد باید پایان یابد و هر تلاشی برای ادامه آن تنها به سکوت های خسته کننده تری منجر می شود. پس باید این بار را بدانید و برای تقویت پایه های رابطه خود با طرف مقابل، گفتگو را به شیوه ای خوب و مسالمت آمیز به پایان برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml