روزهای سخت طبقه متوسط در چین!

طبقه متوسط چین در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ با بحران جدیدی روبرو شده است.
به گزارش اخبار تایمز؛ با افزایش فشارهای ناشی از بحران مسکن و عملکرد ضعیف بازارهای سهام در چین، ثروت مردم این کشور – به ویژه طبقه متوسط – کاهش یافته است.
بحران املاک و مستغلات در چین و عملکرد ضعیف بازارهای سهام این کشور به طور قابل توجهی ثروت خانوارها را در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش داده است.
به گزارش بلومبرگ، چین برای حل این مشکلات نمی‌تواند سرعت رشد اقتصادی خود را به دوران پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ برساند و در این میان خطر افزایش نرخ بیکاری نیز وجود دارد. .
همه این رویدادها خانوارهای طبقه متوسط در چین را وادار کرده است که در اولویت های مالی خود تجدید نظر کنند و برخی در تلاش هستند تا با کنار گذاشتن سرمایه گذاری یا فروش دارایی، نقدینگی را آزاد کنند.

بحران مسکن چین

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: بخش بزرگی از کاهش ثروت خانواده‌های چینی مربوط به بحران مسکن این کشور است زیرا ۷۰ درصد از دارایی‌های خانوارهای چینی مربوط به املاک و مستغلات است و در نتیجه بحران در این بخش یک تأثیر فراگیر در پی داشته است. بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده هر زمان که ۵ درصد از ارزش خانه‌ها در چین افت می‌کند، ۱۹ تریلیون یوآن (۲/۷ تریلیون دلار) از ثروت مسکن از میان می‌رود.

«اِریک ژو» – یکی از اقتصاددان‌های بلومبرگ اکونومیکس – اعلام کرده: «این اتفاق احتمالا شروع فرآیند از دست رفتن ثروت بیشتر طی سال‌های آینده است. در صورتیکه یک روند صعودی قابل توجه در بازارهای مالی وجود نداشته باشد، رشد محدود در این بازارها نمی‌تواند ثروت از دست‌رفته در بخش مسکن را جبران کند».

اگرچه داده‌های رسمی چین نشان‌دهنده کاهش خفیف قیمت خانه‌های موجود است، اما آمارهای دیگر از کاهش حداقل ۱۵ درصدی قیمت خانه در مناطق اصلی بزرگترین شهرهای چین حکایت دارد.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «ارزش بخش مسکن چین ممکن است از میزان کنونی که ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، تا سال ۲۰۲۶ به ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کند. این اتفاق می‌تواند حدود ۵ میلیون نفر از مردم یا حدود ۱ درصد از نیروی کار شهری را با خطر بیکاری یا کاهش درآمد روبه‌رو کند».

روزهای بارانی

 در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های مالی نمی‌توانند تأثیرات قابل توجهی ایجاد کنند زیرا سهام‌های چین در مقایسه با بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور، در اوایل ماه جاری میلادی ضعیف‌ترین عملکرد خود را از سال ۱۹۹۸ ثبت کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چین در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ بدهکار بودند، بازده محصولات مدیریت ثروت بانک‌ها همچنان در سطح پایینی قرار دارد و نرخ سپرده در سال گذشته میلادی سه مرتبه کاهش یافته است.

شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی یوبی‌اس در گزارش جهانی خود از ثروت که ماه آگوست منتشر شد، اعلام کرد ثروت خالص هر بزرگسال در چین با کاهش ۲/۲ درصدی به ۷۵ هزار و ۳۷۱ دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، در حالیکه میزان کلی دارایی‌ها به ازای هر فرد برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۰ با کاهش همراه شد زیرا دارایی‌های غیر مالی به دلیل مشکلات بازار مسکن کاهش یافته است.

حفاظت از ثروت

بررسی ها نشان می دهد که حتی آن دسته از مردم چین که درآمد خالص بالایی دارند محافظه کارتر شده اند. همچنین، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد گروه‌هایی که «حفظ ثروت» را جزو اهداف اصلی پولی خود ذکر می‌کنند، در سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری داشته و نام «تولید ثروت» کاهش یافته است.

گزینه دیگری وجود ندارد

لیلی لیو که در هانگژو زندگی می کند و در صنعت فناوری کار می کند، چندین میلیون یوان از پس انداز خانواده اش را مدیریت می کند. در حالی که درآمد والدین او از کسب و کار املاک به شدت کاهش یافته است، افزایش حقوق همسرش باعث شده است که او در سال های اخیر پول بیشتری در اختیار داشته باشد. خانم لیو که یکی از دو خانه‌اش را برای فروش گذاشته است اما نمی‌داند پول را کجا سرمایه‌گذاری کند، می‌گوید: «احساس می‌کنم با افزایش ثروتم ریسک‌پذیری‌ام کاهش یافته است». من نمی‌خواهم وقت بیشتری سرمایه‌گذاری کنم زیرا احتمالاً در این فضای اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml