روش‌های خرید آجیل ارزان برای شب یلدا که نمی‌دانستید!

مناسبت باستانی شب یلدا در کشورمان ایران بسیار محبوب بوده و از زیباترین اعیاد کهن به شمار می‌رود. در حال حاضر با نزدیک شدن این مناسبت و با توجه به بالا بودن قیمت انواع آجیل، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چگونگی تهیه آجیل قیمت مناسب برای سفره شب یلدا و پذیرایی از میهمانان خود است.

با وجود گرانی آجیل به خصوص در ایام نزدیک به شب یلدا شاید خرید آجیل ارزان امر غیر ممکنی به نظر برسد! اما با استفاده از ترفندهایی که در ادامه ذکر می‌کنیم می‌توانید به راحتی ظرف آجیل یلدایی رنگارنگ، قیمت مناسب و پر از آیتم‌های خوشمزه داشته باشید پس با ما همراه باشید.

استفاده از ترکیبات متنوع‌تر در ظرف آجیل شب یلدا

اصلی‌ترین آیتم‌های آجیل شب یلدا پسته، فندق و بادام درختی هستند که قیمت بسیار بالایی داند. یکی از ترفندهای تهیه آجیل قیمت مناسب برای شب یلدا این است که مقداری از این آیتم‌ها را خریداری کنید و در ادامه از ترکیبات متفاوت‌تری که قیمت مناسبی نیز دارند برای پر کردن ظرف آجیل خود بهره گیرید.

با استفاده از این ترفند زیرکانه تنوع آجیل‌ها افزایش پیدا می‌کند و کم‌بودن آجیل‌های گران‌قیمت در ظرف آجیل به چشم نخواهد آمد. برخی از این آیتم‌ها، انواع نخودچی، بادام زمینی، دانه کنجد، حبوبات بوداده، برنجک و.. هستند که با وجود طعم لذیذ خود از محبوبیت بالایی برخوردارند. همچنین با بهره‌گیری از این تنوع جذاب، ظرف آجیل شما از طیف رنگی جذاب و اشتها آوری نیز برخوردار می‌شود.

تخمه‌ها: ارزان‌ترین آجیل‌های بازار

مصرف انواع تخمه در بین افراد محبوبیت بالایی دارد. در عین حال تخمه‌ها نسبت به سایر آجیل‌های موجود در بازار قیمت بسیار پایین‌تری دارند. یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین تخمه، تخمه آفتاب‌گردان است که بسیار خریداری می‌شود. این تخمه به دلیل آسان بودن فرایند تولیدش قیمت بسیار مناسبی دارد. به دلیل تقاضای بالای تخمه آفتابگردان، گل آفتاب‌گردان سطح کشت بالایی در کشور دارد.

با توجه به این تفاسیر شما می‌توانید از انواع تخمه از جمله تخمه آفتابگردان، تخمه هندوانه و تخمه کدو برای ظرف آجیل خود بهره ببرید. توصیه می‌کنیم تخمه کدوی مغز شده خریداری کنید تا ترکیب رنگ زیبایی به آجیل‌های شما ببخشد. سعی کنید نسبت تخمه‌ها به سایر مغزهای قیمتی را بیشتر قرار دهید البته نه به نحوی که بد به نظر برسد. سعی کنید تعادل را رعایت کنید.

آجیل شیرین و آجیل ترش برای شب یلدا

تهیه آجیل شیرین و یا آجیل ترش نسبت به آجیل شور مقرون به صرفه تر خواهد بود. در ظرف آجیل شیرین خود می‌توانید از انواع برگه میوه‌های ملس و خوشمزه استفاده کنید و انجیر خشک و توت خشک نیز به آن اضافه کنید تا آجیلی مقوی قیمت مناسب با حجم زیاد داشته باشید. انواع کشمش و مویز هم که پای ثابت آجیل‌های شیرین یلدایی هستند.

فراموش نکنید که آجیل‌های ترش نیز طرفداران بسیار زیادی دارند. با استفاده از انواع آیتم‌های ترش از قبیل انواع میوه خشک لذیذ و مقوی، تکه‌های لواشک در طرح‌های جذاب، آلبالو و آلوچه خشک و… در کنار مغزهای فندق و پسته و بادام نیز می‌توانید ظرف آجیل یلدایی جذابی بسازید. ایده‌های جدید و خلاقانه همواره مورد استقبال اطرافیان قرار خواهد گرفت.

روش‌های خرید آجیل ارزان برای شب یلدا که نمی‌دانستید!

آجیل سلامت: خوشمزه و ارزان

آجیل سلامت ضمن ظاهر رنگارنگ و جذابی که دارد از انواع خشکبار لذیذ و مقوی تشکیل شده است. از معروف‌ترین ترکیبات آجیل سلامت می‌توان به دانه‌های کنجد، لوبیای سویا بوداده، انواع تخمه و حبوبات بوداده شده، شاهدانه و برنجک اشاره کرد. توصیه می‌کنیم در استفاده از آجیل سلامت برای شب یلدا مقداری پسته، بادام زمینی و درختی را نیز با آن ترکیب کرده و ظرف آجیل یلدایی جذاب‌تری بسازید.

آجیل اصلی شب یلدا را استفاده کنید!!!

جالب است بدانید که آجیل اصلی شب یلدا که در گذشته برای جشن گرفتن این مراسم باستانی استفاده می‌شد با ترکیبات آجیل یلدایی کنونی که مرسوم شده است متفاوت بود. در واقع ایرانیان باستان از ترکیب برگه زردالو، برگه هلو، سنجد، میوه خشک، کشمش سبز، خرما، انجیر خشک و توت خشک، گردو، تخمه و فندق به عنوان آجیل مخلوط مخصوص شب یلدا استفاده می‌شد.

در مقابل آجیل مخلوطی که امروزه رواج دارد و متشکل از مغزهای گران قیمتی مانند پسته، بادام هندی و… می‌شود آجیل سنتی یلدایی بسیار به صرفه تر خواهد بود و علاوه بر صرفه جویی در هزینه جشن یلدای باستانی و اصیلی را نیز برگزار خواهید کرد!

استفاده از انواع شکلات در ترکیب آجیل شیرین یلدایی

با این ترفند حجم آجیل شما بیشتر خواهد شد و به تهیه آجیل ارزان‌تر نیز کمک شایانی می‌شود. با فرا رسیدن شب یلدا انواع شکلات زیبا و رنگارنگ با طرح‌های هندوانه و انار در بازار موجود می‌شود که استفاده از آن‌ها ظاهری بی نظیر به ظرف آجیل یلدایی شما خواهد بخشید. همچنین انواع آجیل سکه‌ای شکلات تلخ یا انواع شکلات سنگی رنگی نیز برای این کار بسیار مناسب هستند. مطمئن باشید میهمانان شما از این ترکیب آجیلی جدید بسیار لذت خواهند برد.

شیرین گندمک مقوی و پرطرف‌دار: آیتمی جدید برای ظرف آجیل شب یلدا

همان‌طور که می‌دانید به گندم برشته شده که در اثر حرارت کمی پف می‌کند گندمک می‌گویند که در بین اکثر کودکان نیز بسیار محبوب است. شما می‌توانید این آیتم سرشار از ویتامین و مواد مغذی را به ترکیبات آجیل خود اضافه کنید و باعث بیشتر شدن حجم آجیل خود نیز بشوید.

میوه خشک‌های ترش یا شیرین در ظرف آجیل شب یلدا

میوه خشک‌ها با توجه به سبک بودن و وزن کمی که دارند با پرداخت مقداری هزینه می‌توانید حجم بالایی از آن‌ها را خریداری کنید. این روزها میوه خشک‌ها به عنوان تنقلاتی خوشمزه و سالم که برای بدن نیز دارای فوایدی هستند بسیار محبوب شده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم از انواع میوه خشک‌های کیوی، موز، سیب، توت فرنگی، انبه، پرتغال، آناناس، آلو و هلو استفاده کنید تا ظرف آجیل رنگارنگی بسازید. البته توجه داشته باشید که برگه‌های میوه خشک را با قیچی به اندازه‌های مناسب خرد کرده و به سایر آیتم‌های آجیل اضافه کنید.

خرید جداگانه انواع آجیل به جای خرید آجیل مخلوط

توصیه می‌کنیم در تهیه آجیل مخلوط شب یلدا برای خرید هرکدام از آیتم‌های آجیل مخلوط به صورت جداگانه اقدام نمایید. این کار چندین مزیت دارد. اول از همه با دقت بیشتری آجیل شما تهیه می‌شود زیرا ممکن است در آجیل مخلوط دانه‌های پوچ یا خراب و کهنه با دانه‌های سالم مخلوط شوند و شما سخت‌تر می‌توانید متوجه این امر شوید.

دیگر اینکه آیتم‌های مختلف را با وزن دلخواه و مورد نیاز خود خریداری می‌کنید. برای مثال می‌توانید بادام هندی را که قیمت بالاتری دارد کمتر از بادام درختی خریداری کنید و در نهایت همه‌ی آیتم‌ها را با هم مخلوط کنید.

از فروشگاهی مطمئن خرید مغزهای آجیل را انجام دهید.

متأسفانه برخی از فروشندگان آجیل و خشکبار مغزهای کهنه و مانده را با طعم دار کردن به جای آجیل باکیفیت با قیمتی بالا به افراد می‌فروشند. به خصوص با نزدیکی شب یلدا خرید آجیل باکیفیت و تازه چالش برانگیزتر خواهد شد. در نتیجه حتماً فروشگاه آجیل و خشکبار معتبری را انتخاب کنید که از کیفیت و بهداشتی بودن محصولات آن اطمینان خاطر کامل را داشته باشید تا سلامتی خود و میهمانانتان در خطر نیفتد، یا حداقل از فروشگاهی خرید کنید که امتیاز ضمانت مرجوعی کالا را داشته باشد. برای مثال فروشگاه حضوری و آنلاین آجیل و خشکبار توانا نمونه ای از این فروشگاه هاست که امکان ضمانت مرجوعی کالا را برای خریداران فراهم کرده است.

روش‌های خرید آجیل ارزان برای شب یلدا که نمی‌دانستید!

اصلاً فلسفه آجیل در سفره شب یلدا چیست؟

خوب است به چرایی حضور آجیل در سفره شب یلدا از گذشته تا کنون بپردازیم. شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که آجیل در سفره یلدایی نماد چیست؟ این موضوع فلسفه‌ی خاص خود را دارد که دانستن آن برای شما جذاب خواهد بود.

قبل از هر چیز جالب است بدانید که مغزهای آجیل طبع گرمی دارند و مصرف آن‌ها در شب یلدا به دلیل خوردن انار و هندوانه و سایر میوه‌ها که طبع سردی دارند برای سلامت بدن بسیار مفید خواهد بود و این مسئله بیانگر این نکته است که ایرانیان همواره به تغذیه سالم حتی در سفره‌ی اعیاد خود توجه ویژه داشتند!

در کل گفته می‌شود آجیل شب یلدا نماد فراوانی برکت و شادکامی است. البته برخی نیز معتقدند آجیل را می‌توان نماد نزدیک‌تر شدن افراد به هم و از بین رفتن کینه‌ها نیز دانست. ناگفته نماند که هرکدام از آیتم‌های سفره‌ی شب یلدا فلسفه‌ی جالب و منحصر به فرد خود را دارند که می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی آشنایی با فلسفه ی خوراکی های سفره شب یلدا از نماد هرکدام باخبر شوید!

اما برسیم به داستان اصلی مراسم شب یلدا! در زمان‌های دور کشاورزان با تمام شدن فصل پاییز و در پی آن اتمام کارهای برداشت محصول، دور هم جمع می‌شدند تا شروع فصل استراحت خود را با مهمانی کوچکی جشن بگیرند و با میوه‌های تابستانی ذخیره شده و آجیل‌های خوشمزه از خود پذیرایی کنند. به مرور این جشن کوچک موجب شکل‌گیری جشن باستانی یلدا شد.

سخن پایانی

در طول تاریخ ایرانی‌ها در برگزاری مناسبت‌های شاد آیین خود سنگ تمام گذاشته و جشن و سرور خود را با سفره‌های رنگارنگ مملو از خوراکی‌های مقوی و خوشمزه برگزار می‌کردند. جالب است بدانید که ایران باستان آجیل را نماد سرور و سرخوشی می‌دانستند به طوری که از خرید آن در ایام سوگواری خودداری می‌کردند!

از گذشته تاکنون هر ایرانی بسته به وسع مالی خود جشن یلدا را برگزار کرده و تلاش می‌کند از این سنت زیبا لذت کافی را ببرد. شما نیز با استفاده از روش‌های خلاقانه و در عین حال آسان که در این مقاله گفته شد می‌توانید تا حد زیادی دغدغه‌ی تهیه آجیل ارزان برای شب یلدا خود را برطرف کنید. امیدواریم این ترفندها برای شما هموطنان گرامی مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml