روش های نوین آبیاری درخت

خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در صنعت کشاورزی باعث شده تا روش‌های نوینی در آبیاری مزارع و درختان بوجود بیاد که این روش‌ها توانسته است بر کیفیت و رشد عالی درختان تاثیر شگفت انگیزی را بر جای بگذارد از طرفی از آن جایی مه کشور ایران دارای اب و هوای متنوعی است این امر موجب شده تا این روش‌های نوین بسته با همسن شرایط مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مثال: مناطقی که کویری هستند و بسیار گرمسیری هستند باید نوهی از ابیاری مکانیزه را انتخاب نمایند که در آن تبخیر آب با حداق میزان باشد این گونه درختان می‌توانند سطح بیشتری از نیاز خود در آب داشته باشند و ریشه‌ها به خوبی سیراب از آب شوند لذا این روش‌ها گسترده بوده که در ادامه مقاله سعی داریم نمونه‌هایی از آن برای شما بازگو کنیم تا شمت با بهترین انتخام مکانیزه عالی‌ترین آبیاری مدرن را برای درختانتان داشته باشید.

روش‌های مدرن آبیاری در کاهش آبیاری درختان

  • آبیاری قطره‌ای
  • آبیاری حبابی

حتما شما باغداران با این نمونه‌ آبیاری که نام برده شد آشنایی دارید تمامی این روش آبیاری‌ها به صورت مدرن و مکانیزه بودن است و باعث می‌شود از هدر رفت ان و میزان استفاده از آبیاری تا حد بالایی کاهش داشته باشد به این صورت که آبیاری قطره‌ای با استفاده از شیلنگ‌های مخصوص با حد فاصله استاندارد به صورت ردیفی در کنار درختان قرار گرفته با خارج شدن آب به صورت قطره‌ای نیاز مورد نیاز درختان را تامین می‌نماید و یا آبیاری به صورت حبابی از دیگر روش‌هایی است که آبیاری درختان را تا حد بالایی کاهش می‌دهد.

حال شاید برایتان این سوال ایجاد شود که چرا میزان آب در این روش‌ها کاهش پیدا می‌کند؟ باید بدانید که این دسته از آبیاری به صوره ذره‌ای وارده خاک شده و جذب ریشه‌های درختان می‌شود و باعث مس‌شود تا خاک به خوبی از رطوبت سیراب شود همین امر از تبخیر ناگهانی آب در ریشه درختان جلوگیری می‌نماید همچین میزان آب مصرفی را به خوبی کنترل و کاهش می‌دهد.

 

روش های نوین آبیاری درخت

 

 

 

 

 

 

آبیاری درختان با استفاده از روش بهینه کوزه‌ای

شاید برایتان این موضوع جالب باشد که در گذشته بشر برای اینک میزان استاندارد و کمی از آب را بر ریشه درختان بدهد از کوزه‌های بزرگ سفالی استفاده می‌کردند و آن را در نزدیکی ریشه درختان در عمق خاک قرار می‌داند این امر موجب می‌شد تا آب با تعریقی که انجام می‌دهد از بدنه سفال خارج شود و در نتیجه جذب ریشه درختان و محصولات شود لذا این موضوع هنوز هم در برخی از مناطق گرمسیری و کویری ایران مورد استفاده قرار دارد و افراد با این روش موفق شده‌اند تا میزان آب کمتری را برای آبیاری درختانشان استفاده کنند.

این روش از آبیاری به دلیل کیفیتی که دارد باعث شده تا تبخیر آن کمتر شود و ریشه درختان فرصت بیشتری را برای تامین انرژی از آب داشته باشند لذا این روش قدیمی امروز به روش مدرن‌تری تبدیل شده و افراد با استفاده آبیاری زیر سطحی با استفاده از لوله‌های مخصوص این کار را انجام می‌دهند.

آبیاری درختان با روش تحت فشار

یکی از روش‌هایی که امروزه توانسته است بر کیفیت نهایی درختان تاثیر گذار باشد آبیاری به صورت تحت فشار است در این روش آب از طریق پمپ و لوله‌هایی که در زمین زارعی کار رفته است به صورت حجیم‌تری به حجم یک تمسفر جریان پیدا می‌کند که باعث می‌شود در روش‌های آبیاری قطره‌ای و زیر سطحی با در جریان آفتاد آب، آبیاری خود را به صورت موفقی به انجام برسانند البته این روش نیازمند نیروی برق است که متاسفانه در برخی از مناطق ایران این روش با مشکلات جدی مواجه است.

این روش آبیاری ( روش های نوین آبیاری درخت ) تحت فشار سطح آبیاری را توانسته است در بسیاری از کشورها کاهش دهد و از طرفی کیفیت و رشد درختان را به خوبی خوب افزایش دهد از طرفی مناطقی که از دارای شیب‌های نامتقارنی هستند و آبیاری به صورت سنتی برایشان امکان پذیر نیست بهتر است از این روش گفته شده استفاده کنند.

 

۲ روش در آبیاری مکانیزه درختان

  • آبیاری بارانی
  • آبیاری زیر سطحی

همانطور که از نام آن پیدا است آبیاری بارانی عملکردی همچون باران را دارد با استفاده لوله‌هایی که در بیرون زمین زراعی قرار دارد هر چند وقت یکبار بسته به شرایط و نوع درختان شورع به آبیاری می‌کنند این روش به صورتی است که آب به صورت قطرات ریز همچون باران باز سطح بالا بر روی درختان می‌بارد و به آرامی به قسمت ریشه درختان نفوذ می‌کنند این روش امروزه مورد تایید بسیاری از باغداران و کشاورزان می‌باشد اما روش دیگر که آبیاری زیر سطحی قرار دارد در مطالب بالایی به آن اشاره داشتیم که آبیاری با این روش از طریق لوله‌های مخصوص در عمق خاک به کار گرفته می‌شود و تنها ریشه درختان را آبیاری می‌کنند.

این روش برای درختانی که نیاز به تغذیه و تامین انرژی برای تولید میوه هستند بسیار مناسب بوده و باعث می‌شود درختان کمتر دچار بیماری و آفت شوند همچنین در برابر سرما دچار یخ زدگی در لوله و ریشه درختان نمی‌شود.

روش های نوین آبیاری درخت

 

نتیجه گیری:

توضیحاتی که در حوزه آبیاری به روش مدرن گفته شد دریافتیک که این موضوع امروزه چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند سطح میزان مصرفی آب را بسیار کاهش دهد و منجر به ذخایر آب در روزهای آینده شود از طرفی این روش‌های مکانیزه آبیاری منجر شده تا کیفیت محصولات به خوبی افزایش داشته باشد لذا برای خرید نهال و اطلاع از قیمت نهال در انواع مختلف می‌توانید با سایت برتر نهال ارتباط حاصل کنید.

 

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال:  ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml