روند بازار طلا در ۶ ماهه دوم سال

قیمت طلا و سکه در هفته گذشته روند نزولی داشت به گونه ای که سکه امامی و بهار آزادی هر دو به کانال پایین رفتند. کارشناسان معتقدند نوسانات بازار ارز در کنار برخی اخبار سیاسی و همچنین رکود نسبی در بازار این شرایط را ایجاد کرده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ قیمت طلا و سکه در هفته گذشته با نوساناتی همراه بود و برخی روزها طلا و برخی از انواع سکه مسیر خود را طی کردند. قیمت سکه امامی نیز به طور موقت از خانواده وی جدا شد. این وضعیت تحت تاثیر روند کاهشی قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان و نوسانات نرخ انس رخ داد. انتشار برخی اخبار سیاسی و ادامه رکود نسبی در بازار طلا نیز شرایط بازارها را تحت تاثیر قرار داد.

در ادامه پیش بینی و تحلیل تعدادی از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا در مورد قیمت آتی طلا و سکه را می خوانید.

اشرفی: تداوم روند نزولی دلار، کاهش قیمت طلا و سکه را تشدید می‌کند

سهراب اشرفی، فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به دو عامل تعیین کننده قیمت در بازار فلز زرد گفت: قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد. بازار تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است.با توجه به اینکه قیمت دلار در چند روز اخیر روند کاهشی داشته است، شاهد تغییر کانال قطعات سکه هستیم.

وی با اشاره به اخبار مثبت مبنی بر مبادله زندانیان دو تابعیتی و گشایش ارز، خاطرنشان کرد: این خبر مثبت باعث شد تا دلار تحت فشار قرار گیرد و به کانال ۴۹ هزار تومان بازگردد، افت قیمت آمریکا. اسکناس باعث کاهش قیمت طلا و سکه شده است و در صورت تداوم این روند نزولی قطعا در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا و سکه خواهیم بود.

۶ ماهه دوم سال بازار طلا چه روندی می‌گیرد؟

این فعال اقتصادی درباره روند قیمتی بازار فلز زرد در ۶ ماهه دوم سال گفت: طی سال های گذشته و در نیمه دوم سال همواره نوسانات فزاینده ای در قیمت دلار به ویژه در ماه های آذر و آذر در ۳۰ سال گذشته بیشترین قیمت دلار همیشه در اول ژانویه یعنی اواسط آذر بوده است و پس از آن روند دلار تا پایان سال کاهش یافته است. .

وی افزود: برای نیمه دوم امسال این انتظار وجود دارد که در آذر یا دی ماه مجددا با کمبود فیزیکی دلار در بازار آزاد مواجه شویم و نتیجه آن افزایش قیمت دلار در آن ماه ها باشد. ” بنابراین به دنبال افزایش اسکناس دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش خواهد یافت.»

اشرفی تاکید کرد: شاخص های اقتصادی که در همه کشورهای دنیا دخیل است و در کشور ما نیز وجود دارد نتیجه آن این است که در نیمه دوم سال مقداری افزایش قیمت دلار خواهیم داشت.

 

بذرافشان: رکود در بازار طلا ادامه دارد

همچنین، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رویدادهای سیاسی هفته گذشته رکود خاصی در بازار طلا و سکه حاکم شده است. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بازار فلز زرد نوسان کاهشی داشته است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اونس جهانی طلا را فاکتوری اثرگذار بر بازار فلز زرد عنوان کرد و افزود: «زمانی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد، به تبع در بازار داخلی نیز اثرگذار است. اگر چه زمانی اونس جهانی کاهش پیدا می‌کند، در مقابل نرخ ارز در کشور بالا می‌رود که این اتفاق بر صعودی شدن قیمت طلا و سکه اثرگذار خواهد بود.»

بذرافشان روند تقاضا در بازار طلا را کاهشی عنوان کرد و گفت: «تحت تاثیر شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم کم شده است. این در حالی است که روند تقاضا و قیمت در بازار فلز زرد رابطه در راستای هم است. یعنی زمان‌هایی که قیمت‌ پایین است مردم در انتظار کاهش‌های بیشتر هستند و تقاضا پایین است. وقتی قیمت‌ها افزایشی می‌شود تقاضا نیز افزایش می‌یابد.»
وی افزود: « از طرفی مردم نگران هستند که این کاهش قیمت بیشتر شود اما با توجه به رکود تقاضا و کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار طلا،‌ افت بیشتر در بازار فلز زرد نخواهیم داشت.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به اینکه وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: «فعلا برای پیش‌بینی زود است اما اگر تقاضا بهتر شود پیش‌بینی می‌شود که یک مقدار نوسان افزایشی در قیمت‌ها داشته باشیم.»

رادپور: امکان تشدید نوسانات در انس وجود دارد

میشم رادپور، فعال و کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات محدود قیمت طلا و سکه در ماه های گذشته به تجارت نیوز گفت: طی سال های اخیر در اقتصاد ایران، بخش عمده ای از نوسانات قیمت طلا بوده است. و سکه ناشی از نوسانات ارزی بوده است و دلیل افزایش بیشتر قیمت طلا و ” سکه مربوط به قیمت جهانی طلا نسبت به دلار است.”

وی به تاثیر قیمت جهانی طلا در محاسبات تعیین قیمت طلا و سکه اشاره کرد و افزود: در محاسبات قیمت روی کاغذ، آناس به اندازه ارز موثر است اما نوسانات طلای جهانی کافی نیست. باعث تغییر عمده در قیمت طلا و سکه شود.» در حالی که دلار باعث تغییرات چند صد درصدی قیمت طلا در بازار می شود.

رادپور گفت: بررسی طلای جهانی در ۱۵ سال اخیر نشان می دهد که طلا از جمله کالاهایی است که پس از مدتی طولانی از نظر قیمت از سایر کالاها به ویژه فلزات عقب مانده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های انبساطی آمریکا به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا فروکش کرده است و به همین دلیل بانک مرکزی این کشور تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفت و بازار انس نیز تحت فشار قرار گرفت و به طور کلی سیاست انقباضی است. پس از یک دوره سیاست انبساطی پولی اتخاذ شده است.بر اساس قاعده کلی، زمانی که سیاست انقباضی در حال اجرا یا تکمیل است، شاهد حرکت صعودی قیمت طلا نیز هستیم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه از نظر تاریخی قیمت جهانی طلا گران نیست، افزود: بنابراین ممکن است قیمت جهانی طلا نیز تغییراتی داشته باشد چرا که دوره های نسبتا طولانی رکود در روند طلا وجود دارد و گاهی شاهد افزایش جدی هستیم.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml