رونمایی از خودرو لوکس فونیکس FX | ویژگی های خاص این خودرو را ببینید + فیلم

خودروی فونیکس FX با نام اصلی Omuda 5 یک خودروی چینی است که از سری خودروهای چری می باشد. این خودرو دارای استانداردهای ایمنی اروپا بوده و مجوز ورود به قاره سبز را دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی و معرفی این خودروی خاص بپردازیم.

بررسی فونیکس FX

به گزارش اخبار تایمز؛ در جریان نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۱، چری از محصول جدیدی رونمایی کرد که امروزه آن را با نام چری اومودا ۵ می شناسیم، این خودرو از الگوی طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری بهره می برد و مشخص بود که این شرکت چینی برای توسعه کسب و کار خود برنامه های متفاوتی را در پیش گرفته است. تولید و عرضه چری اومودا ۵ از اوایل سال ۲۰۲۲ در چین آغاز شد و سپس این خودرو راهی بازارهای صادراتی مانند روسیه، ایران و اندونزی شد. روند عرضه این خودرو در بازارهای چین و صادراتی متفاوت بود. این خودرو در چین به عنوان یکی از محصولات چری شناخته می شود اما در بازارهای صادراتی این خودرو را با برند تازه تاسیس Omuda می شناسیم. این خودرو در ایران نیز نام جدیدی پیدا کرد و طبق روال جدید نامگذاری مدیران خودرو به یکی از محصولات فونیکس تبدیل شد. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس اف ایکس می شناسند که در کنار تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ پرو از اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو هستند.

رونمایی از خودرو لوکس فونیکس FX | ویژگی های خاص این خودرو را ببینید + فیلم

 

 طراحی ظاهری فونیکس FX پریمیوم

اُمودا ۵ همانطور که از نامش مشخص است خیلی روی مُد و فشن تاکید داشته و برای ساختش از آخرین متدهای ترند روز استفاده شده؛ البته در نهایت به عامه‌پسندی امثال تیگو ۸ پرو از آب در نیامده ولی در عوض جلوه خاص و متفاوتی دارد که سرها را به سمت خود باز می‌گرداند. شاید جالب‌ترین قسمت طراحی‌ فونیکس FX پریمیوم جلوپنجره بدون فریم باشد که با ایجاد حفره‌های کهکشانی داخل سپر شکل گرفته و ترکیب آن با چراغ‌های دوتکه، چهره‌ای مدرن به خودرو بخشیده. چراغ‌های عقب نیز هرچند در گوشه‌ها مرا به یاد محصولات جدید نیسان (مثلاً نسل ۸ ماکسیما) می‌اندازند اما در وسط بهم پیوند خورده‌اند و الگوی روشنایی جالب توجهی دارند.

داخل فونیکس FX

استفاده از نمایشگر عریض در میانه داشبورد، به امضای جدید طراحان خودرو تبدیل شده است. طراحان چری نیز از همین فرمول برای اومودا ۵ استفاده کرده‌اند و شاهد یک نمایشگر عریض در کابین خودرو هستیم که به صورت سرتاسری بخش اعظم داشبورد را در بر می‌گیرد. طراحی سایر قسمت‌های کابین خودرو بسیار ساده است و می‌توان گفت که هیچ دکمه فیزیکی در کابین این خودرو وجود ندارد. تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر طراحان چری توانسته‌اند تا کابینی را خلق کنند که به طور همزمان ساده و لوکس به نظر برسد.

رونمایی از خودرو لوکس فونیکس FX | ویژگی های خاص این خودرو را ببینید + فیلم

با ورود به داخل کابین فونیکس FX با فضایی شیک روبرو می‌شویم که از لحاظ مدرن بودن با ساختار بیرونی ماشین همخوانی کامل دارد اما در این بخش از جلوه‌های اسپرت کمتری استفاده شده. البته حضور فرمان D شکل، صندلی‌های یکپارچه و درب‌های بلند اندکی حال و هوای مسابقه را به داخل کابین دمیده‌اند اما در سایر بخش‌ها سبک مینیمال و ساده‌گرایی در اولویت قرار گرفته.

رونمایی از خودرو لوکس فونیکس FX | ویژگی های خاص این خودرو را ببینید + فیلم

کنسول میانی چری اومودا ۵ بسیار بزرگ طراحی شده است و به سبک خودروهای اسپرت، صندلی‌های جلو را از یکدیگر مجزا می‌کند. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و حسی شبیه به خودروهای مجلل آلمانی را برای بیننده تداعی می‌کند. فرمان فونیکس FX نیز طراحی دی کات دارد و اندکی به سمت درون متمایل است. همچنین هر دو سمت فرمان انواع دکمه‌های کنترلی را می‌بینیم که برای فعال‌سازی آپشن‌ها به کار می‌روند.

مشخصات فونیکس FX

فونیکس FX در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم وارد بازار ایران شده است که هر تیپ مشخصات فنی و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به تیپ دیگر دارد. در تیپ اکسلنت فونیکس FX شاهد استفاده از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری هستیم که به همراه گیربکس اتوماتیک CVT‌ با نه دنده مصنوعی عرضه می‌شود. در واقع مشخصات این تیپ با فونیکس تیگو ۷ پرو مشابه است و بنابراین پیشرانه یاد شده از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برد. تیپ اکسلنت در تعداد بسیار محدودی روانه بازار شد. علاوه بر اشتراک قوای فنی با تیگو ۷ پرو، سیستم تعلیق عقب تیپ اکسلنت فونیکس FX از نوع یکپارچه است. اعداد اعلام شده برای راندمان فونیکس FX اکسلنت ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور هستند.

بررسی مشخصات فنی فونیکس FX پریمیوم

خوب تا اینجای کار همه چیز عالی اما تقریباً قابل پیش‌بینی بود؛ درواقع ما چند سالی است به دیدن ماشین‌های خوش‌قیافه و پرآپشن چینی عادت کرده‌ایم و در این بخش (یعنی مشخصات فنی) است که عیار واقعی خودرو مشخص می‌گردد؛ زیر کاپوت میهمان امروزمان قلبی مشابه تیگو ۸ پرو قرار گرفته؛ یعنی همان پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو GDI که با ضربان ۵۵۰۰ دور بر دقیقه میتواند ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند و از دور موتور ۱۷۵۰ الی ۴۰۰۰ RPM، گشتاوری در حدود ۲۹۰ نیوتن‌متر را با سخاوتمندی تمام در اختیارمان قرار دهد.

این اعداد و ارقام برای یک کراس‌اوور کامپکت ۱۴۴۴ کیلوگرمی عالی است. جهت انتقال قدرت هم از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر استفاده شده که برخلاف اکثر ماشین‌های قدیمی‌تر چینی، هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد و حالا تقریباً تمامی اسب‌ها تا سر چرخ‌ دوام می‌آورند. نتیجه تمامی اینها به شتاب صفر تا صد رسمی ۷.۸ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ختم شده که هرچند در شرایط ارتفاع و بنزین تهران این اعداد افت نسبی خواهند داشت اما باز هم لبخند رضایت را بر لبانمان جاری می‌سازند. فقط ای کاش سیستم دودیفرانسیل هم قابل سفارش بود که متاسفانه فعلاً خبری از آن نیست و باید به همین نسخه‌های دیفرانسیل جلو دلخوش کنیم. ترمزها نیز در هر ۴ چرخ دیسکی، در بخش جلو از نوع خنک شونده و مجهز به انواع و اقسام سیستم‌های کمکی هستند؛ همچنین سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک در قسمت عقب وظیفه حفظ تعادل و جذب ناهمواری‌های مسیر را بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml