رکود تورمی در بازار مسکن/ احتمال افزایش قیمت تا پایان سال جاری

کارشناسان پیش‌بینی بازار مسکن معتقدند رکود حاکم بر این بازار ناشی از اعمال سیاست‌های انقباضی است، اما در ماه‌های پایانی سال پس از کسری بودجه، دولت دیگر توان کنترل نقدینگی را نخواهد داشت و می‌خواهیم با افزایش قیمت مواجه شود. از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند بازار مسکن وارد شرایط رکود تورمی شده و تا پایان سال تغییرات جزئی خواهد داشت.
به گزارش اخبار تایمز؛ در همین زمینه حسن محتشم، یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: دولت پس از افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نقدینگی را کنترل کرد. به همین دلیل حدود چهار ماه است که شاهد رکود بازار مسکن هستیم. این رویکرد در دولت های گذشته نیز تکرار شده است، به گونه ای که هر زمان قیمت ارز بالا رفت، نقدینگی را از طریق بانک ها کنترل می کنند و اجازه انجام هیچ معامله ای را نمی دهند.
این کارشناس املاک تصریح کرد: زمانی که رکود بر بازارها حاکم است، فروشنده هایی هستند و خریدار ندارند. به همین دلیل تا حدودی شاهد بازگشت قیمت ها هستیم و به دنبال آن مسئولان از ارزانی قیمت مسکن خبر می دهند.
وی تاکید کرد: چون عرضه و تولید متناسب با نقدینگی رشد نکرده است، وقتی نقدینگی توسط دولت کنترل نشود شاهد جهش قیمتی هستیم. به عنوان مثال از سال ۹۱ تا ۹۶ بازار مسکن در رکود بود و نقدینگی تحت فشار کنترل شد. وقتی فنر قیمت به یکباره رها شد شاهد افزایش قیمت در سه مرحله بودیم و دلار از ۴ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید. به همین میزان قیمت مسکن ۱۲ برابر شد.

محتشم افزود: فرمول حبس نقدینگی نه‌تنها در این دولت، بلکه در تمام دولت‌ها تکرار شده و گویا نسخه دیگری برای کنترل تورم ندارند.

وقتی خانه ارزان می شود مشتری ندارد!

این عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان استان تهران در این باره بیان کرد: متاسفانه یک فرهنگ اشتباهی هم که در ایران نهادینه شده، این است که وقتی با کاهش قیمت مواجه هستیم، متقاضیان استقبالی نمی‌کنند، اما با افزایش قیمت‌ها به بازارها هجوم می‌آورند. از طرفی عده‌ای دیگر هم دست نگه می‌دارند تا تکلیف رکود بازار مشخص شود یا به عبارتی منتظر رسیدن قیمت‌ها به کف هستند.

وی تصریح کرد: از آنجا که کنترل دستوری قیمت‌ها، موجب آسیب به اقتصاد و بیکاری یک عده خواهد شد، از طرف دیگر به علت قفل شدن نقدینگی، بانک‌ها دیگر توان بازپرداخت سود را نخواهند داشت. دولت زمانی که دست از کنترل نقدینگی برمی‌دارد، به دلیل اینکه یک مدت حبس بوده، یکباره در بازارها سرازیر شده و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. این در حالی است که دولت باید سرمایه‌های کلان و سرگردان را به سمت تولید هدایت کند و امتیازاتی را برای سرمایه‌گذاران قائل شود تا به جای خرید و فروش ملک و سوداگری، مسکن تولید کنند.
محتشم گفت: به نظر من حبس نقدینگی به علت کسری بودجه، تا آخر سال دوام نخواهد آورد. حتی اگر دولت مقداری دست از کنترل نقدینگی بردارد، به همان نسبت موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

رکود چهارماهه در بازار مسکن و ساخت‌وساز

ایرج رهبر، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران نیز به «دنیای اقتصاد» می گوید: رونق و رکود مسکن در سال یک یا دو بار بسته به قدرت خرید و قدرت خرید مردم رخ می دهد. میزان عرضه و تقاضا بنابراین بازار مسکن و صدور پروانه ساخت چهار ماه است که با رکود مواجه است. همچنین پیش بینی می شود این رکود تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.
رهبر با بیان اینکه وضعیت مسکن در همه زمان ها سینوسی بوده است، گفت: شرایط بازار مسکن هیچ گاه پایدار نبوده است. بنابراین وضعیت مسکن در برخی موارد با رکود و در برخی دیگر با رونق مواجه بوده است.

بازار مسکن همچنان در رکود

همچنین جمشید برزگر، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: صدور پروانه ساخت مسکن نه تنها در تهران، بلکه در سراسر کشور کاهش یافته است. امروز بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد و این رکود نیز نوعی دگرگونی در بازار فولاد ایجاد کرده است چرا که بازار فولاد بر اساس عرضه و تقاضا است. به عبارت دیگر هر چه میزان تولید و ساخت مسکن کاهش یابد، تقاضا برای خرید فولاد نیز به همان میزان کاهش می یابد.
برزگر با توجه به اینکه یکی از وظایف دولت ساخت یک میلیون واحد در سال بود اما گزارش ها چنین شاخصی را تایید نمی کند، گفت: متاسفانه این برنامه هنوز اجرایی نشده و کمتر از ۱۰ درصد آن است. موفقیت آمیز بوده است، زیرا ساخت این پروژه از ابتدا با برنامه ریزی و اصول درست پیش نرفته است. از طرفی چندین بار طی جلسات و جلساتی با مدیران و مسئولان دولتی نکاتی را برای بهبود این طرح مطرح کردیم و در جلسات مورد استقبال قرار گرفت اما متاسفانه اجرایی نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml