زائران اربعین بخوانند؛ خرید مجازی ارز اربعین از این بانک ها / چه ارزی در سفر به عراق با خودمان ببریم؟

به گفته مسئولان و کارشناسان، امسال به هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار عراقی فروخته می شود، ارزی که خرید آن در کشور مقرون به صرفه تر از عراق خواهد بود.

به گزارش اخبار تایمز؛ بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، ۶۰۰ هزار زائر اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک های عامل تامین کرده اند.

پرداخت ارز به زائران که محسن کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی درباره آن گفت: خوشبختانه امسال خدمات ارائه شده توسط بانک مرکزی در حوزه توزیع ارز اربعین با استقبال خوب زائران مواجه شد و این امر می توان گفت زائرانی که در روزهای خروج از مرز، ارز اربعین خود را دریافت کرده اند.

بر اساس آمار بانک مرکزی ۱۷۹۰، ۶ شعبه عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در عرضه ارز اربعین فعال هستند تا شعب منتخب آماده فروش و تحویل ارز به آنها باشند. هموطنان

همچنین فروش ارز به زائران بالای ۵ سال از تاریخ ۲۸/۰۵/۱۴۰۲ لغایت ۱۴/۰۶/۱۴۰۲ و فروش ارز (اسکناس) به زائران به دینار عراق حداکثر ۲۰۰ هزار عراقی معتبر است. دینار برای هر زائر به نرخ اسکناس توسط ETS فروخته می شود.

این در حالی است که فروش ارز اربعین امسال با سال گذشته متفاوت است به طوری که سال گذشته با ارائه کارت ملی و ثبت نام در سامانه سماح، هر زائر حدود ۱۰۰ دلار یا معادل ۱۵۰ هزار دینار عراقی به نرخ ارز دریافت کرد. افزایش ۵۰ هزار دیناری اضافه شده است و زائران اربعین امسال به جای دلار دینار دریافت می کنند.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص تاکید کرد: در حوزه ارز تصمیم بر این است که امسال ارز اربعین به صورت دینار داده شود و دیگر دلار و یورو ندهیم.

زائران اربعین را بخوانند خرید مجازی ارز اربعین از این بانک ها/ در سفر به عراق چه ارزی همراه داشته باشیم؟

همچنین رئیس کل بانک مرکزی بر اهتمام ویژه بانک ها و موسسات اعتباری در توزیع و عرضه ارز اربعین تاکید کرد و اظهار داشت: بانک ها با برنامه ریزی مدون ضمن عرضه ارز اربعین به صورت مناسب از ایجاد صف و ازدحام در شعب جلوگیری می کنند. در این راستا و استفاده از بانکداری الکترونیک در این زمینه.

بر این اساس بانک مرکزی اعلام کرد: فروش مجازی ارز اربعین امسال توسط بانک های ملی و سپه از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» انجام می شود.

فرزین پیش از این اعلام کرده بود: تمامی کسانی که قصد سفر برای اربعین را دارند ارز مورد نیازشان تامین می شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نرخ دینار عراق در بازار غیررسمی کاهش یافت

یکی دیگر از نکات متفاوت روند امسال کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی بود. مورد اشاره معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: امسال بانک مرکزی مداخله خوبی در حوزه ارز اربعین انجام داد و با تامین به موقع منابع و سازماندهی مناسب و هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط، صرافی نرخ دینار برای اولین بار در ایام اربعین کاهش یافت. کردها به طوری که قبل از توزیع ارز اربعین هزار دینار عراقی معادل ۳۶ هزار تومان بود و در حال حاضر صرافی هایی وجود دارد که حاضرند با نرخ ۳۲ هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی ۳۱۵۰۰ تومان است.

اما یکی از نکات مهم در مورد ارز اربعین خرید آن در داخل کشور است که به گفته کارشناسان علاوه بر رفع مشکلات خرید در عراق می تواند برای زائران مقرون به صرفه باشد که کارشناسان اقتصادی به برخی از آنها اشاره کردند.

زائران اربعین را بخوانند خرید مجازی ارز اربعین از این بانک ها/ در سفر به عراق چه ارزی همراه داشته باشیم؟

بالسینی کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در سال جاری اقدامات گسترده ای را در زمینه ارز اربعین انجام داده است تا اقدامات مربوط به زیارت هموطنان از پیاده روی اربعین را تسهیل کند به طوری که شعب ملی، سپه، صادرات، پارسیان، پست بانک و بانک تجارت در حال حاضر این موضوع و شرایط مناسب در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی باعث شده تا حجم قابل توجهی از هموطنان ارز اربعین امسال خود را دریافت کنند.

وی افزود: سال گذشته در مجموع ۲۷۰ هزار نفر ارز دریافت کردند اما امسال شرایط متفاوت است. همچنین امسال شرایط فروش ارز به صورت مجازی نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین با توجه به این موارد، شرایط خدمات بانک مرکزی از طریق بانک های عامل مردمی که قصد شرکت در پیاده روی اربعین را دارند، باید ارز خود را در یکی از شعب بانک های عامل اعلام شده در شهرستان ها و قبل از عزیمت به نقاط مرزی دریافت کنند.

در ادامه فرزانی دیگر کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نرخ ارز اربعین بر اساس نرخ ETS است و به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار فروخته می شود. با توجه به تفاوت نرخ صرافی های عراق در شهرهای مختلف مانند کربلا و نجف و تعیین نرخ ارز در بازار.

وی افزود: از نظر منطق مالی، ارائه نرخ ارز اربعین توسط زائران نسبت به بستری که بانک مرکزی تعریف کرده، مطلوبتر و به صرفه تر است. در مجموع برای خرید ۲۰۰ هزار دینار در داخل کشور زائران باید حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ تا ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازند اما اگر بخواهند همین مبلغ را در عراق بخرند باید نزدیک به ۸ میلیون تومان بپردازند.

به گفته فرزانی، در مجموع با توجه به تفاوت نرخ ارز ایران و عراق، تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین از داخل کشور منطقی و مقرون به صرفه است.

در پایان لازم به ذکر است زائران در صورت بروز مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و مشاهده ازدحام احتمالی می توانند با ذکر نام شعبه و شهرستان از طریق شماره تماس ۲۹۹۵۳۶۱۲-۰۲۱ از ۷ پیگیری نمایند. ساعت ۰۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۵ به بانک مرکزی اطلاع دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml