زمستان امسال سخت‌تر از پارسال میشود؟/ وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز دست به دامان مجلس شد

این در حالی است که پیش از فرارسیدن روزهای سرد سال، هشدارها در خصوص کمبود و عدم تعادل گاز آغاز شده است و با توجه به وقوع پدیده ال نینو، پیش بینی ها حاکی از سردتر و سختی پاییز و زمستان نسبت به سال گذشته است.

به گزارش اخبار تایمز؛ در چنین شرایطی انتظار می رود وزارت نفت پیش از سخت شدن شرایط برای زمستان چاره ای بیندیشد اما فعلا این نهاد دولتی به تذکر بسنده کرده و معاون وزیر نفت از مجلس درخواست کمک کرده است.

پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین بود که دولت رئیس جمهور به جای استفاده از فرصت گازی خروج مسکو از اروپا، به تهدید کشورهای این قاره روی آورد و وزیر نفت برای اولین بار از این عبارت استفاده کرد. “زمستان سخت”. جواد اوجی در حالی که پیش از فرا رسیدن فصل سرما مدام از بحران گاز در اروپا ابراز نگرانی می کرد، در زمستان که ایران دچار عدم تعادل گازی شد، اعتراف کرد که مجبور است در خانه ژاکت بپوشد و جوراب خود را در نیاورد.

سوء مدیریت گاز در سال گذشته منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع و بنگاه های اقتصادی شد و حتی شبکه خانگی نیز از قطعی گاز در امان نماند. سال گذشته تنها راه حل دولت تعطیلی مدارس و ادارات بود.

امسال با توجه به اخطارهایی که از یک ماه پیش آغاز شده، مشخص است که عدم تعادل گاز مهمان بدون بازگشت ایرانی ها خواهد بود. این در حالی است که دولتمردان مدتی است نسبت به استفاده و مدیریت صحیح گاز هشدار می دهند اما مشخص نیست مخاطبان آنها چه کسانی هستند؟! آیا دولت رئیس جمهور از مردم کشوری که به عنوان دومین ذخایر گاز جهان شناخته می شود، انتظار دارد که در سردترین روزهای سال از وسایل گرمایشی استفاده نکنند و با ذغال و آتش غذا بپزند؟

دغدغه نمایندگان مجلس رفع ناترازی گاز است؟

جدای از هشدارهای ذکر شده، ایسنا امروز در گزارشی به نقل از مدیرعامل شرکت ملی گاز نوشت: باید تمهیدات لازم اندیشیده شود؛ برای این منظور باید تمام درس های گرفته شده در سال گذشته به ویژه استان هایی که مشارکت بیشتری داشتند در دسترس قرار گیرد. به همگان تا بتوان از این تجربیات به خوبی استفاده کرد.مدیران عامل شرکت های گاز استانی با توجه به نوع فعالیت خود با تمامی دستگاه ها در ارتباط هستند همچنین از تمامی نمایندگان مجلس تقاضا می شود با شرکت های گاز استانی در این زمینه همکاری و همدلی بیشتری داشته باشند.

با توجه به اینکه قرار است انتخابات مجلس در اسفند ماه برگزار شود، آیا دغدغه ای جز حضور مجدد در مجلس خواهند داشت؟ حتی اگر قرار باشد مجلس یا هر نهاد و شخص دیگری به کمک شرکت گاز بیاید، طبیعتاً اولاً بر عهده این شرکت خواهد بود که بدون مشکل از عدم تعادل گاز عبور کند.

زمستان امسال سخت‌تر از پارسال میشود؟/ وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز دست به دامان مجلس شد

البته با توجه به اینکه در انتخاب مدیران این شرکت توجه چندانی به تخصص نمی شد، شاید نتوان انتظار زیادی از آنها داشت. به عنوان مجید چگانی، پیش از رسیدن به مدیریت شرکت ملی گاز در دولت رئیس جمهور، نزدیک ترین سمتی که در این حوزه داشت، معاونت نظارت بر تولید گاز در شرکت ملی نفت بود.

بیشترین سمت های وی مربوط به امور نظارتی و فرهنگی است که از آن جمله می توان به فرماندهی مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت، دبیری کمیسیون انرژی مجمع عالی بسیج، عضویت در کارگروه پیشگیری و مبارزه با رشوه اشاره کرد. در دستگاه های اجرایی یکی از اعضای شورای فرهنگی وزارت نفت و … انجام داد

بی‌توجهی به بهینه‌سازی تولید

اکنون این شرکت که تحت مدیریت چگنی است، بهترین راه برای مدیریت گاز را بهینه سازی مصرف می داند و طرح هایی مانند نوسازی بخاری ها در دستور کار است. اگرچه بهینه سازی مصرف می تواند بخشی از عدم تعادل گاز را حل کند، اما باید توجه داشت که در ایران منابعی وجود دارد که در صورت بهینه سازی، حتی می تواند کشور را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان تبدیل کند.

اما به نظر می رسد هر دولتی که در ایران روی کار می آید تنها به دنبال تبرئه خود و اجرای برنامه های کوتاه مدت مانند جمع آوری بخاری های قدیمی است. البته اجرای ناقص این برنامه ها در سال گذشته حتی شبکه خانگی به ویژه در استان های خراسان و گلستان نیز در سال گذشته با کمبود شدید گاز مواجه بود. حتی پایتخت کشور نیز از این بحران و زمستان سخت در امان نماند.

الان هم اگر راه حلی برای بهینه سازی تولید و مصرف وجود نداشته باشد، ممکن است زمستان امسال سخت تر از سال گذشته باشد. زیرا امسال پدیده ال نینو ممکن است روزهای سردتری را برای ایران به ارمغان آورد.

در این میان مشارکت با شرکت های معتبر گاز دنیا و استفاده از دانش و فناوری آنها و انتقال آن به ایران شاید مهم ترین راه حل پیش رو باشد. البته به نظر نمی‌رسد این امر بدون احیای برجام یا هر توافق دیگری برای لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد. به هر حال تا زمانی که تصمیمات بر بستن مرزهای کشور متمرکز باشد و تنها در اختیار داشتن ذخایر عظیم گازی به نقل از مسئولان برای دستیابی باقی بماند، عدم تعادل گاز جزئی جدایی ناپذیر از فصل زمستان در ایران خواهد بود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml