به زمین خوردن دلار رانتی خودرو + سند

با توجه به مکاتبات وزیر صمت و درخواست تامین ارز خودروسازان مونتاژی از سامانه نیما و درخواست مابه التفاوت نرخ، عملاً روال تامین ارز برای واردات از محل صادرات افراد است. (خود و دیگران) با شکست دیگری مواجه شده است.
به گزارش اخبار تایمز؛ علی آبادی وزیر امنیت در نامه ای که اخیرا به معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده است، با اشاره به محدودیت های ارزی حاصل از صادرات افراد، خواستار تامین ارز خودروسازان مونتاژی از سامانه نیما شده است. .
همچنین وی در این نامه ذکر کرده است که با توجه به وجود مابه التفاوت قیمت ارز حاصل از صادرات با ارز سامانه نیما، مابه التفاوت مذکور به دستور ستاد تنظیم بازار از خودروی مونتاژی قرار گیرد. تولید کنندگان به نظر می رسد نکته ضمنی نامه اخیر وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهور، ناکارآمدی رویه تامین ارز وارداتی از محل صادرات و … باشد.

.

ناکارامدی رویه واردات از محل صادرات اشخاص در حوزه واردات قطعات خودرو

با توجه به صراحت نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت  در مورد ناکارامدی رویه واردات از محل صادرات اشخاص به نظر می رسد تجربه رویه تامین ارز واردات از محل صادرات خود و غیر،  امتحان خود را پس داده و تجربه های گذشته (به عنوان مثال در حوزه ی واردات تلفن همراه) نشان می دهد که این رویه چندان رویه مناسبی نبوده است.

شکست رویه واردات در برابر صادرات خود در تلفن همراه

شهریور ماه امسال مرتضی احمدی  معاون برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت در مکاتبه با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پس از حدود یک سال در خصوص نتایج رویه واردات در برابر صادرات خود نکاتی مطرح کرده بود که عملا نوعی افشاگری در خصوص تبعات جدی یک رویه رانتی و انحصارگونه محسوب میشد.

در این مکاتبه تاکید شد: در حال حاضر ثبت سفارش تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار تنها از محل صادرات مجاز است، این سیاست مشوق صادراتی برای افزایش صادرات کالا محسوب می شود، اما پس از گذشت حدود یک سال از اتخاذ این امر. سیاست، دو مشکل جدی به عنوان پیامدهای سیاست فوق ایجاد شده است.

۱- هویت‌فروشی میان صادرکنندگان کالا

۲- عدم ورود تخصصی به موضوع واردات

لازم به ذکر است، این اظهارات کارشناسی که از سوی  سازمان توسعه تجارت انجام شده، نشان می‌دهد که عملاً سیاست واردات در برابر صادرات خود شکست خورده و نه‌تنها سبب بروز انحصار در بازار تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار به‌ویژه آیفون‌های آمریکایی شده است بلکه در نهایت به‌زیان مصرف‌کننده بوده است.

دستور تغییر رویه واردات از محل صادرات غیر بعد از حدود ۴ ماه  اجرایی نشد

با توجه به مکاتبه دفتر  مقررات صادرات و واردات با مدیر کل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان توسعه تجارت، تغییر محل تامین ارز گوشی تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار صرفا برمبنای ارز صادراتی غیر جهت اعمال در سامانه جامع تجارت ابلاغ شده است.

در این مکاتبه با اشاره به دستورات مرتبط با تغییر محل تامین ارز تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار صرفاً به «ارز صادراتی غیر » ابلاغیه اعمال تغییرات در سامانه جامع تجارت ارسال شده بود.

با توجه به این مکاتبات، مشاهده می شود که تصمیم گرفته شد نحوه واردات گوشی های تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار که صرفا بر اساس رویه واردات در مقابل صادرات انجام می شد، به واردات بر اساس ارز غیر صادراتی تغییر یابد.
به عبارت دیگر، با توجه به نامه صریح وزیر صمت مبنی بر ناکارآمدی و محدودیت رویه اجاره واردات از محل ارز افراد در زمینه واردات قطعات خودرو، اکنون روال واردات از محل صادرات غیر اجرایی در حوزه تلفن همراه اجرایی نشده و محدودیت قبلی همچنان واردات گوشی است. به همراه آن ارز حاصل از صادرات آن تامین می شود

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml