زنگ خطر جدی است/ مهاجرت هر هیات علمی به معنای ضرر ۱۰۰ میلیارد تومانی است

سوال بزرگی این روزها ذهن همه ایرانیان را به خود مشغول کرده است. دلیل سرخوردگی و مهاجرت جوانان و نخبگان کشور چیست؟ در گذشته افراد باسواد و باتجربه به بهانه کار و اشتغال از کشور خارج می شدند اما امروزه مردم عادی نیز تمایل به مهاجرت پیدا کرده اند و حتی دانشجویان نیز این تمایل را دارند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی، عضورئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم نوشهر و چالوس در گفتگو با اقتصاد ۱۰۰ با انتقاد از آمار خروج اعضای هیات علمی دانشگاه ها، نخبگان و تحصیلکردگان کشور گفت: و تاکید کرد که این روند برای آینده و حال کشور نگران کننده است. وی یکی از پزشکان فارغ التحصیل بریتانیایی است که در گفت و گو با ما به سوالات ما پاسخ داد که می خوانید.

مهمترین دلیل ناامیدی و مهاجرت جوانان ونخبگان کشور چیست؟

مهمترین دلیل بی انگیزگی مردم و بی احترامی مردم و حکومت به جایگاه قشر خاصی از جامعه که دارای شرافت هستند. پاسخ از تریبون مجلس گفتم کسانی که نخبگان و جوانان کشور را تشویق و ترغیب به خروج از کشور می کنند به مردم و آرمان های شهدا خیانت می کنند و سخنانشان خلاف خواسته مقام معظم رهبری است.

قبلاً می گفتند نخبگان و پزشکان مهاجرت می کنند، اما الان می بینید که در اصطلاح کلی به مهاجرت جوانان اشاره می شود. وقتی جوان با عشق و امید به درجه ای از تحصیل می رسد، سعی می کند در جامعه جایگاه و رتبه ای کسب کند. رشد کند و به آنچه خرج کرده است برسد، اما متأسفانه اکثر افراد تحصیلکرده به آنچه در سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه در دسترس است نمی رسند.

بسیاری از جوانان دارای تحصیلات عالی هستند اما دولت چه در مجلس و چه در دولت زمینه اشتغال مناسبی برای آنها فراهم نکرده است. حداقل حق جوان ایرانی این است که شغل داشته باشد، بنابراین وجود دیدگاه مبهم برای مردم باعث می شود که بگویند هرچه هست درس بخوانم یا هر اتفاقی بیفتد در ایران بمانم.

مهاجرت پزشکان نیز شدت گرفته چرا؟

الان کسانی که جایگاه خوبی در جامعه دارند از وضعیتشان راضی نیستند، سال گذشته وقتی سقف دریافتی ۵۵میلیون تومان را برای حقوق پزشکان ،نخبگان و هیات علمی کشور گذاشتند، آماری را از وزارت بهداشت گرفته ومتوجه شدم ۲۲ هزارو ۸۰ هیات علمی در وزارت بهداشت مشغول بکار هستند که از این عدد ۱۷۰ نفر میزان دریافتی  دارند که از ۵۵میلیون تومان می گذرند و برخی تا ۶۰میلیون تومان نیز دریافت می کنند، اگر عدد  ۱۷۰ را در ۵۰ میلیون ضرب کنیم رقم ۸۵۰ میلیون تومان بدست می آید و اگر آنرا در ۱۲ ماه ضرب کنیم عدد نزدیک ۱۰ میلیارد تومان می شود.

۱۷۰ نفری که از آنها نام بردم افرادی هستند که به درجات بالینی بالایی در دانشگاه رسیده و استاد تمام هستند و پایه حقوقی آنها بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است لذا ما برای ۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی  اقتصادی در حال از دست دادن آنها هستیم. اگر یکی از ۱۷۰ اساتید نامبرده از کشور خارج شود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آثار سوء به دنبال خواهد داشت.

در شرایط فعلی متخصصان کشور می گویند با رفتن به کشورعمان ماهیانه ۸ تا ۱۰ هزار دلار دریافت می کنند که این عدد ماهی ۶۰۰ میلیون تومان می شود که برابر با حقوق یکسال آنان در کشور است.

آیا این روند آینده کشور را با بحران  و کمبود متخصص روبه رو نمی کند،برای مقابله چه باید کرد؟

کار فرهنگی باید به هر نحو ممکن انجام شود، هرچند کمی دیر شده است، اما همیشه می گویم مردم ایران باید به قشر تحصیل کرده و نخبه توجه کنند. هر جامعه ای ممکن است فراز و نشیب هایی را تجربه کند، اما نباید در این مرحله خودمان را گم کنیم. جوان ها خوب نیستند اما خروج از کشور یکی از بدترین کارهایی است که در حال حاضر می توان انجام داد.

در جلسه گردشگری سلامت که با حضور وزارتخانه های بهداشت، امور خارجه و گردشگری برگزار شد، اعلام کردم که اگر قرار است ایران تغییر کند، باید در دست ما باشد و هیچکس از خارج برای کشور کاری انجام ندهد. وارد میدان شوند و انگیزه لازم را برای آنها ایجاد کنند. نخبگان کشور اگر فکر می کنند می توانند در مجلس مفید باشند، نامزد شوند یا حتی در دولت حضور داشته باشند.

مهاجرت نخبگان زنگ خطری جدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است چرا که مهمترین سرمایه یک دولت قدرت انسانی است. ای کاش به جای امتیازات ساختن مانند امتیازاتی که کمیسیون جمعیت و تعالی خانواده برای وام فرزندآوری می دهد می توانستیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم چرا که وقتی جوانی خواه ناخواه شغل پیدا می کند. موقعیت اجتماعی و می تواند ازدواج کند و مسکن تهیه کند. از آنجایی که ما ایرانی ها عاشق بچه هستیم، مشکلات جمعیتی و مهاجرتی خود به خود با ایجاد اشتغال حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml