ساتوشی چیست؟ معرفی کوچکترین واحد بیت کوین

از زمان ظهور بازار ارزهای دیجیتال، ارزش بیت کوین به عنوان مهمترین ارز در این بازار به طور مداوم در حال افزایش بوده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ افزایش قیمت بیت کوین باعث شد تا افراد فعال در این زمینه به فکر واحدهای کوچک و کوچکتری برای آن باشند. یکی از مهمترین واحدهای معرفی شده برای این منظور ساتوشی نام دارد. اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعال بوده اید، احتمالاً با نام ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین آشنا هستید.

واحد ساتوشی که برای اندازه گیری مقادیر کسری بیت کوین استفاده می شود بر این اساس نامگذاری شده است. این واحد اندازه گیری به افراد کمک می کند تا از دردسر تجارت یا انتقال مقادیر کمی بیت کوین اجتناب کنند. در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم واحد ساتوشی را بررسی کنیم و بدانیم هر ساتوشی چند بیت کوین ارزش دارد و چگونه آن را محاسبه می کنند. اگر می خواهید بدانید ساتوشی چیست و چگونه در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می شود، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ساتوشی چیست؟

ساتوشی چیست؟ معرفی کوچکترین واحد بیت کوین

ساتوشی (ساتوشی) کوچکترین واحد اندازه گیری بیت کوین است که به اختصار «سات» یا «سات» نیز خوانده می شود. با وجود اینکه ارزهای دیجیتال و استیبل کوین های مختلفی معرفی و به بازار عرضه شده اند، اما بسیاری از مردم همچنان ترجیح می دهند تراکنش ها و نقل و انتقالات خود را با بیت کوین انجام دهند.

رشد قابل توجه قیمت بیت کوین در سال های اخیر، محاسبه و انتقال مقادیر کم را دشوار کرده است. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین ۲۹۰۰۰ دلار باشد و بخواهید ۵ دلار بیت کوین بخرید یا از آن برای پرداخت استفاده کنید، مقدار شما ۰.۰۰۰۱۷۲۴۱۴ بیت کوین خواهد بود. از آنجایی که کار با چنین اعدادی دشوار است و می تواند خطاهای زیادی ایجاد کند، واحد ساتوشی متولد شد. نام این واحد بر اساس نام خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو است.

تاریخچه ساتوشی

انتخاب ساتوشی به عنوان یک واحد کوچکتر برای بیت کوین ابتدا در انجمن آنلاین “Bitcointalk” (Bitcointalk.org) مورد بحث قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰، یکی از کاربران این انجمن با نام کاربری “Ribuck” پیشنهاد داد که نام های خاصی را برای واحدهای کوچک بیت کوین انتخاب کنید.

او پیشنهاد کرد که یک صدم بیت کوین را «ساتوشی»، یک هزارم بیت کوین را «مولینه» و یک میلیونم را «اتریشی» بنامیم. در آن زمان هیچ کس این پیشنهاد را رد یا تایید نکرد. سه ماه بعد، این کاربر دوباره نظر خود را در مورد این نامگذاری بیان کرد و گفت که باید به فکر مقادیر کمتر بیت کوین باشیم. این بار کاربری به نام «کلباس» نیز به او پیوست و پس از آن یکی از کاربران فروم پیشنهاد داد که هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی معادل یک بیت کوین در نظر گرفته شود. با توافق سایر کاربران، ساتوشی به عنوان کوچکترین واحد بیت کوین انتخاب شد.

نحوه محاسبه ساتوشی

اکنون که با ماهیت ساتوشی آشنا شدید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که هر ساتوشی چقدر است و چگونه آن را محاسبه کنید. ساتوشی هم بر حسب بیت کوین و هم بر حسب تومان قابل محاسبه است. البته توجه داشته باشید که قیمت ساتوشی بر حسب تومان به دلیل نوسانات قیمت بیت کوین در ایران دائما در حال تغییر است.

هر ساتوشی چند بیت کوین است؟

هر ساتوشی برابر با صد میلیونیم بیت کوین یا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. به عبارت دیگر، هر صد میلیون ساتوشی برابر با یک بیت کوین کامل است. یعنی اگر قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار برسد، هر ساتوشی برابر با یک سنت خواهد بود.

ساتوشی چیست؟ معرفی کوچکترین واحد بیت کوین

از آنجایی که قیمت بیت کوین هنوز با این قیمت فاصله زیادی دارد، واحدهایی مانند میلی بیت کوین (میلی بیت کوین) یک هزارم بیت کوین یا صد هزار ساتوشی و میکروبیت کوین (میکرو بیت کوین) که نشان دهنده یک میلیونیم بیت کوین یا صد ساتوشی است را مشخص می کنند. نشان می دهد که از آنها نیز استفاده می شود.

هر ساتوشی چند تومان است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، به دلیل نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال و قیمت دلار، قیمت بیت کوین نیز دائما در نوسان است. اما برای محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان می توانید ابتدا قیمت دلاری ساتوشی را محاسبه کرده و سپس آن را در قیمت روز دلار ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین ۲۵۰۰۰ دلار باشد، هر ساتوشی برابر با ۰.۰۰۰۲۵ دلار خواهد بود. اگر قیمت دلار در چنین شرایطی ۵۰ هزار تومان باشد، قیمت ساتوشی معادل ۱۲.۵ تومان یا ۱۲۵ ریال خواهد بود.

کاربردها و مزایای ساتوشی

ساتوشی چیست؟ معرفی کوچکترین واحد بیت کوین

شاید در نگاه اول به نظر برسد که ساتوشی تنها یک کسر ساده از بیت کوین است و کاربرد خاصی ندارد، اما این واحد کاربردها و مزایای مختلفی دارد. از مزایای ساتوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید و فروش راحت بیت کوین

مهم ترین دلیل ایجاد ساتوشی، ساده سازی تراکنش های بیت کوین است. افزایش روزافزون قیمت بیت کوین، معامله یا انتقال مقادیر کم را کمی دشوار می کند. استفاده از ساتوشی به سهولت تراکنش ها و جلوگیری از اشتباهات مختلف کمک می کند. بسیاری از معامله گران ممکن است به اندازه یک بیت کوین سرمایه نداشته باشند و بخواهند مقادیر کمتری را در بازار معامله کنند. ساتوشی به این معامله گران کمک می کند تا معاملات خود را آسان تر و دقیق تر کنند.

دسترسی افراد بیشتری به بیت کوین

قیمت بیت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال در حال رشد است و همین موضوع باعث می شود که نتوان یک بیت کوین کامل را برای همه افراد و اقشار جامعه داشت. در واقع قیمت بالای بیت کوین آن را به یک دارایی لوکس و دور از دسترس طبقه متوسط جامعه تبدیل می کند و این با هدف بیت کوین و به طور کلی ارزهای غیرمتمرکز در تضاد است. افرادی که می خواهند بیت کوین بخرند، اگر بدانند واحدی مانند ساتوشی وجود دارد که به آنها امکان می دهد حتی مقادیر بسیار کمی بیت کوین بخرند، تمایل بیشتری به استفاده از بیت کوین خواهند داشت.

تسهیل پرداخت‌های بیت کوینی

برای اینکه بیت کوین خود را به عنوان یک ارز رایج در جامعه تثبیت کند، باید بتوان آن را در خرید و فروش روزمره خرج کرد. با رایج تر شدن پرداخت های شبکه لایتنینگ و بیت کوین برای خرید اقلام کوچک مانند قهوه یا بلیط اتوبوس که هزینه زیادی ندارند، اهمیت ساتوشی نیز بیشتر نمایان می شود. تعداد کل بیت کوین ها در جهان محدود است و قیمت آن دائما در حال افزایش است. بدون ساتوشی، محاسبه و استفاده از بیت کوین برای استفاده روزمره و پرداخت های کوچک چند دلاری چندان راحت نخواهد بود.

پرداخت پاداش در بازی‌ها

یکی از کاربردهای ساتوشی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال که احتمالاً در آینده پررنگ‌تر هم خواهد شد، استفاده از آن برای پرداخت پاداش در سیستم‌های پاداش‌دهی آنلاین است. برای مثال در بعضی پلتفرم‌ها و بازی‌های آنلاین از ساتوشی برای دادن پاداش‌های جزئی به کاربران و بازیکن‌ها استفاده می‌شود. کاربران این پلتفرم‌ها یا بازی‌ها می‌توانند با انجام فعالیت‌های مختلف و مشارکت در رویدادها ساتوشی دریافت کنند.

ساتوشی چیست؟ معرفی کوچکترین واحد بیت کوین

حمایت مالی در پلتفرم‌های استریم، خرید اقلام مختلف در بازی‌های بلاکچینی، پرداخت پاداش و جایزه از جمله کاربردهای ساتوشی است که روز به روز در حال افزایش است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی اکوسیستم بیت کوین داشته باشد.

کمک به نامتمرکز ماندن بیت کوین

بیت کوین غیرمتمرکز یکی از ویژگی های مهم آن است. وجود واحدی مانند ساتوشی به افراد بیشتری امکان خرید یا نگهداری بیت کوین را می دهد، بنابراین به شبکه بیت کوین اجازه می دهد تا تمرکززدایی خود را حتی بیشتر گسترش دهد و حفظ کند. در واقع، با استفاده از ساتوشی، بیت کوین در درازمدت در دسترس طیف وسیع تری از جامعه قرار می گیرد و دیگر منحصر به ثروتمندان و سرمایه داران نخواهد بود.

جمع‌بندی

ساتوشی یک اصطلاح ارز دیجیتال است که به واحدهای کوچک بیت کوین اشاره دارد. از آنجایی که قیمت بیت کوین دائما در حال رشد است، معامله با مقادیر کم و کار با اعداد اعشاری می تواند برای برخی افراد دشوار باشد و باعث اشتباهات مختلفی شود.

واحدی مانند ساتوشی به آسان‌تر کردن استفاده از بیت کوین در مقادیر کم کمک می‌کند. هر صد میلیون ساتوشی برابر با یک بیت کوین است و به این ترتیب افراد می توانند هر مقدار بیت کوینی را که می خواهند خریداری یا انتقال دهند. ساتوشی بیت کوین را در دسترس طیف وسیع تری از جامعه قرار می دهد. خرید و فروش مقادیر کم بیت کوین باعث می شود جای این ارز دیجیتال در صرافی های روزمره باز شود و افراد بیشتری از آن برای خرید اقلام و خدمات روزمره استفاده کنند.

از آنجایی که تمرکززدایی یکی از نقاط قوت بیت کوین است، این خرید و فروش باعث می شود بیت کوین به طور گسترده ای بین مردم توزیع شود و در نتیجه تمرکززدایی آن حفظ شود. ساتوشی بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم بیت کوین است و ویژگی های آن پذیرش بیت کوین را به عنوان یک ارز دیجیتال رایج برای مردم آسان می کند.

منبع
نوبیتکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml