سرویس بهداشتی عمومی؛ ویترینی از فرهنگ جامعه چین است!! +تصاویر

چرا چینی‌ها از بافرهنگ‌ترین‌ها هستند؟

قدیم ها میگفتن از هر خونه ای میخوای دختر بگیری اول دستشویی اونجا رو ببین!

به گزارش پایگاه خبری اخبار تایمز و به نقل از خبرنگار اعزامی خبرورزشی از هانگژو؛ افراد زیادی هستند که دوست ندارند کسی از حمام خانه یا محل کارشان استفاده کند. کسانی که توانایی مالی دارند برای خود توالت شخصی می سازند و اساساً هیچکس دوست ندارد جایی که نمی خواهد پا بگذارد.

از تمیزی یا مرتب بودن فضای داخلی خانه می توان به شخصیت مدیر آن خانه پی برد; خب هر مجموعه ای شبیه مدیرش است! در خانه ای که توسط یک مدیر تمیز و فرهیخته اداره می شود، وجود یک مکان نامرتب غیرممکن است. اکنون مواردی وجود داشته و دارد که قبل از رسیدن مهمان ترتیب می دهیم که کجا برود، که شامل اتاق پذیرایی، سالن یا اتاق نشیمن می شود، اما حمام تنها جایی است که ما واقعیت شخصیت خود را نشان می دهیم… افراد مسن هیچ چیز نابخردانه ای نمی گویند. نگفتند تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نداشتند، بلکه از تجربه چیزی فهمیدند و گفتند علم امروز چه می گوید. ضرب المثل معروف، دختری را از جایی با حمام تمیز بگیر، اگرچه استعاره است، اما پشت آن یک دنیا معنا دارد.

برای شناخت یک جامعه نیز می توان از همین روش استفاده کرد. اگر به ادارات دولتی، ساختمان‌های عمومی مانند پارک‌ها یا استادیوم‌ها در هر شهری بروید، شاید راهروها یا پله‌ها تمیز باشند، اما شرط این است که توالت‌های تمیز و مرتب داشته باشند. و برعکس، اگر در یک کشور یا شهری در بزرگراه، توالت تمیزی با بوی بد دیدید، مطمئن باشید که شرایط در پایتخت آن کشور یکسان است و استثنائات در اقلیت هستند، زیرا نشانه فرهنگ رفتار مردم در خلوت است، آشکار نیست که همه رعایت کنند.

ما ایرانی ها به دلیل تفاوت فرهنگی همیشه در سفرهای خارجی با مشکل سرویس بهداشتی مواجه می شویم و البته این ربطی به دیدگاه ما ندارد. برای اینکه ببینید مردم یک کشور چقدر برای نظافت و بهداشت – که برگرفته از فرهنگ آن کشور است – اهمیت دارند، کافی است به خدمات بهداشتی آنها نگاه کنید. رفتار مردم و رعایت آداب و رسوم اجتماعی در حمام، دلیلی بر پیشرفت یا ضعف فرهنگی است; تنها جایی که هیچ بهانه ای نمی پذیرد چون همه شرایط یکسانی دارند.

توالت در چین

وقتی تمیزی سرویس های بهداشتی را در یک اقامتگاه میانی در مسیر بین شانگهای و هانگژو دیدیم، به این فکر کردیم که شاید مدیر این مجموعه چنین اخلاقی داشته باشد. اما وقتی شرایط در هر شهر و در هر مرکز خرید، در هر پارک و در هر ورزشگاهی که مخاطبین و مشتریان زیادی دارد یکسان بود، آن وقت مشخص می‌شود که چرا دنیا چینی‌ها را جزو بافرهنگ‌ترین مردم می‌داند.

دستشویی در چین

تصور کنید در استادیومی که هزاران نفر ساعت‌ها برای تماشای یک مسابقه می‌آیند، بسیاری از آنها از توالت استفاده کرده‌اند و شما انتظار دارید که وقتی بعد از پایان مسابقه به توالت‌ها نگاه می‌کنید، با قبل از آمدن مردم متفاوت باشد. اما این یک خیال باطل است! در اینجا بسیاری از ساختمان ها و مکان ها مجهز به توالت هوشمند هستند. یعنی بدون دخالت انسان در باز می شود و سنگ توالت به شما اجازه می دهد بنشینید و بعد از ایستادن همه چیز به طور خودکار شسته شده و به حالت اولیه باز می گردد. اما حتی کسانی که هنوز از توالت سنتی استفاده می کنند بدون استثنا تمیز و بدون بوی نامطبوع و ذرات آلاینده هستند. به عبارت دیگر اولین جایی که چینی ها آن را تمیز و مرتب می کنند حمام است و هیچ جایی برای آنها مهمتر از حمام برای بازسازی و تغییر نیست…

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml