سقط جنین چه عوارضی دارد؟ آشنایی با علائم و خطرات آن

سقط جنین ممکن است به دلیل مشکل مادر یا مشکلات سلامتی خود جنین رخ دهد. همچنین برخی از مادران سقط های انتخابی انجام می دهند.

سقط جنین گاهی ممکن است به دلیل مشکل خاصی خود به خود اتفاق بیفتد و گاهی اوقات فرد می تواند با دارو یا جراحی آن را انجام دهد. اگر اخیرا سقط جنین کرده اید یا نگران این موضوع هستید در این مقاله از اخبار تایمز با ما همراه باشید. علائم سقط جنین چیست؟ چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟ آیا سقط جنین درد دارد؟ علت سقط خودبخودی چیست؟ چه مشکلاتی باعث سقط جنین می شود؟

منظور سقط جنین چیست؟

تصمیم گیری برای پایان دادن به بارداری هرگز آسان نیست. پس از سقط جنین، طبیعی است که احساس ناراحتی یا گناه کنید. این احساسات در هر فردی می تواند خود را متفاوت نشان دهد. اگر احساس غم و اندوه شما از بین نمی رود، تحریک پذیر و مضطرب می شوید، یا مشکل خواب دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز، داروها و مشاوره می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

تا کنون ثابت نشده است که سقط جنین بر بارداری های بعدی تأثیر می گذارد یا نه، مگر اینکه در رحم عوارضی ایجاد شود.

سقط جنین چه عوارضی دارد؟ آشنایی با علائم و خطرات آن

آشنایی با علائم سقط جنین

اگرچه سقط جنین در اوایل بارداری ممکن است با یک دوره اشتباه گرفته شود، اما پس از ۸ هفته بارداری احتمال این اتفاق کمتر است. اگر علائم ذکر شده در زیر را در دوران بارداری تجربه کردید، سریعا به مرکز پزشکی مراجعه کنید. علائم سقط جنین شامل موارد زیر است:

  • لکه بینی شدید
  • خونریزی خفیف تا شدید واژینال
  • ترشح بافت یا مایعات از واژن
  • معده درد
  • درد زیر شکم در دوران بارداری
  • کمردرد خفیف تا شدید.

میزان خونریزی واژینال نشانه سقط جنین است؟

با سقط جنین قطعا فرد دچار مشکلات و ناراحتی های زیادی می شود. عوارضی مانند درد شکم، لکه بینی، خونریزی شدید و درد لگن همگی طبیعی هستند. تهوع و استفراغ از عوارض طبیعی پس از سقط جنین است و در بیشتر موارد جای نگرانی وجود ندارد. به خصوص اگر از قرص سقط جنین Mife Prestone استفاده کرده اید، تهوع و استفراغ از عوارض اصلی مصرف آن است.

با مشاهده علائم سقط جنین به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر علائم سقط جنین را دارید یا نگران این اتفاق هستید، باید فوراً به متخصص زنان یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده لکه بینی شدید باید به متخصص زنان مراجعه کنید. این علامت می تواند تهدیدی برای سقط جنین باشد.

چه چیزی باعث سقط جنین می شود؟

نیمی از سقط های جنین ناشی از ناهنجاری های کروموزومی در اسپرم یا تخمک والدین است. مشکلات کروموزومی تصادفی است و ربطی به سلامت والدین ندارد. دلایل دیگر شامل موارد زیر است:

  • مشکلات کروموزومی
  • عفونت
  • قرار گرفتن در محیطی با سطح بالای تشعشع یا مواد سمی
  • اختلال هورمونی
  • کاشت نامناسب تخمک در دیواره رحم
  • سن مادر
  • ناهنجاری های رحم
  • دهانه رحم ناتوان
  • سیگار و الکل
  • بیماری کلیوی شدید
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • دیابت
  • بیماری تیرویید.

سقط جنین چه عوارضی دارد؟ آشنایی با علائم و خطرات آن

چه چیزی باعث سقط جنین زودرس می شود؟

خیلی چیزها می توانند باعث سقط جنین شوند. یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند باعث سقط سریع شود که معمولا در هفته های اول بارداری اتفاق می افتد، مشکلات ژنتیکی خود جنین است. اکثر جنین هایی که در هفته های اول بارداری سقط می شوند به دلیل مشکلاتی است که دارند. این جنین ها معمولاً توانایی زنده ماندن را ندارند و در سنین پایین می میرند. در واقع انتخاب طبیعی آنها را از بین می برد. هر جنینی که قوی تر باشد در رحم مادر بهتر زنده می ماند.

از جمله موارد دیگری که می تواند باعث سقط جنین سریع شود، بیماری هایی است که مادر ممکن است به آن مبتلا شود. به عنوان مثال، بیماری های عفونی TORCH می توانند در سنین پایین و به سرعت باعث سقط جنین شوند. همچنین مصرف برخی از داروهای موثر در سقط جنین باعث سقط جنین او می شود. بیشتر سقط هایی که به سرعت اتفاق می افتد به دلیل ناتوانی جنین در زنده ماندن است و معمولا این حالت برای آنها بهتر است.

علت سقط جنین مکرر چیست؟

در برخی موارد، علت سقط مکرر مشخص نیست. گاهی اوقات علت این امر برخی از عوارض شایع بارداری است، اما باید بدانید که بسیاری از افراد با چنین شرایطی می توانند در آینده صاحب فرزند شوند. موارد زیر از جمله دلایل رایج این مشکل هستند:

  • اختلالات لخته شدن خون: اختلالات نادر سیستم ایمنی مانند سندرم آنتی فسفولیپید می تواند باعث لخته شدن خون و سقط جنین مکرر شود.
  • مشکلات تیروئید: بررسی سلامت تیروئید قبل از بارداری ضروری است. مشکلات تیروئید می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد.
  • آنتی بادی های تیروئید: این آنتی بادی ها مولکول های کوچکی در خون هستند که به تیروئید حمله می کنند. سطح بالای این آنتی بادی ها در بدن خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • مشکلات رحمی: شکل غیر طبیعی رحم خطر سقط جنین را افزایش می دهد. این مشکل در سونوگرافی مشخص می شود. از دیگر علل سقط های مکرر می توان به مشکلات ژنتیکی، ضعف دهانه رحم، سن و سقط های قبلی اشاره کرد.

 

سوالات متداول شما

علت تکرر ادرار بعد از سقط جنین چیست؟

یکی از دلایل اصلی تکرر ادرار عفونت دستگاه ادراری است. بعد از سقط احتمال عفونت ادراری وجود دارد. از سوی دیگر، عفونت شدید ادراری می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگر بعد از سقط جنین دچار تکرر ادرار شدید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت نیاز عفونت درمان شود.

آیا خونریزی بعد از سقط جنین طبیعی است؟

خونریزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مقداری خونریزی بعد از سقط جنین طبیعی است. ممکن است چندین هفته لکه بینی داشته باشید. برخی از افراد خونریزی بسیار کمی دارند و به سرعت به حالت قبلی خود باز می گردند.

چند روز بعد از سقط خونریزی داریم؟

میزان خونریزی در خانم ها متفاوت است و بسته به مدت بارداری می تواند کم یا زیاد باشد. معمولاً زنان حدود ۹ تا ۱۴ روز پس از سقط خونریزی دارند. گاهی ممکن است خونریزی خفیف و لکه‌دار باشد و گاهی ممکن است خونریزی شدیدتر باشد.

درمان خونریزی شدید بعد از سقط جنین چیست؟

خونریزی بعد از سقط کاملا طبیعی است و باید برای تمیز کردن رحم انجام شود. بعضی روزها ممکن است لکه بینی خفیف داشته باشید و بعضی روزها ممکن است خونریزی شدید داشته باشید. حتی لخته شدن خون نیز طبیعی است. البته اگر لخته های بزرگ بیش از ۲ ساعت از رحم شما خارج شود باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین چه عوارضی دارد؟ آشنایی با علائم و خطرات آن

چگونه بفهمیم جنین سقط شده است؟

معمولاً با خونریزی بعد از سقط متوجه آن می شوید. در ماه های اول فقط خونریزی بود و کیسه خون دیده نمی شد. اما در ماه های بعد ممکن است کیسه خون نیز مشاهده شود. گاهی ممکن است فرد متوجه وجود جنین در کیسه شود.

آیا سقط جنین در نیم ساعت امکان پذیر است؟ سقط جنین با قرص های زیر زبانی چقدر طول می کشد؟ چند قرص ال دی باعث سقط جنین می شود؟

مراقبت های بعد از سقط زمان بر است و نمی توان آن را در مدت زمان کوتاهی انجام داد. به عنوان مثال در روش جراحی، عمل سقط جنین حدود ۵ تا ۸ دقیقه طول می کشد. اما لازم است که فرد چند ساعت قبل در کلینیک حضور داشته باشد و سپس مدتی را در نقاهت بگذراند.
اگر قرص سیتوتک به صورت زیر زبانی مصرف شود، بعد از ۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف، با مشاهده خونریزی شدید می توان به تاثیر قرص سقط جنین پی برد.
قرص LD یک قرص ضد بارداری است و نمی تواند تاثیری در سقط جنین داشته باشد.

جنین سقط شده چگونه است؟

جنین سقط شده در ماه های اول دیده نمی شود و چیزی جز خون صورتی، قرمز یا قهوه ای دیده نمی شود. اما در هفته هشتم بارداری طول جنین حدود ۲.۵ سانتی متر است و در هنگام سقط جنین داخل کیسه خون دیده می شود. دیدن جنین در این حالت برای بسیاری از خانم ها ناراحت کننده است و مدت زیادی طول می کشد تا تصویر او از ذهن پاک شود.

آیا سقط جنین درد دارد؟

میزان درد در سقط جنین برای هر زنی متفاوت است. برخی افراد درد سقط جنین را با درد پریود مقایسه می کنند. اما برای برخی افراد این درد شدیدتر است. عوامل متعددی بر میزان درد تأثیر می گذارد. سلامت عمومی فرد، طول بارداری، آستانه تحمل درد، نوع سقط جنین و میزان استرس از جمله علائمی است که میزان درد را تعیین می کند.

سقط جنین در خانه امکان پذیر است؟ قوی ترین چیز برای سقط جنین

سقط جنین می تواند عوارض زیادی داشته باشد و نباید بدون مشورت پزشک از داروهای سقط جنین استفاده کرد. این کار باید زیر نظر یک متخصص انجام شود. پزشک با توجه به شرایط مادر و طول مدت بارداری دوز مناسب داروها را برای سقط تعیین می کند. گاهی ممکن است پزشک روش مناسب مصرف دارو را در نظر نگیرد و روش جراحی را پیشنهاد دهد.
در بین روش های خانگی گفته اند زعفران و داروهای گیاهی و در بین روش های پزشکی قرص سیتوتک یا قرص میف پرستون و میزوپروستول قوی ترین مواد برای سقط جنین است. پزشک شما هیچ یک از این روش ها را توصیه نمی کند.

علت رضایت بدون دخول بعد از سقط چیست؟

پس از سقط، اگر فرد خونریزی نداشته باشد، تمام فعالیت های جنسی فرد به حالت اولیه باز می گردد و تحریک پذیری طبیعی خواهد داشت. در نتیجه رضایت بدون دخول پس از سقط به معنای بازگشت به روال طبیعی روابط جنسی است.

سقط جنین در حاملگی خارج از رحم طبیعی است؟

در حاملگی خارج رحمی معمولاً جنین به طور طبیعی و خودبه خود سقط می شود. اما اگر سقط خود به خود اتفاق نیفتد، معمولاً درمان دارویی برای سقط انجام می شود. در نهایت برای پایان دادن به حاملگی های خارج رحمی، در صورت عدم تاثیر دارو، از جراحی یا لاپاراسکوپی برای انجام سقط به این ترتیب استفاده می شود.

آیا افتادگی رحم باعث سقط جنین می شود؟

یکی از عوارض شایع بارداری افتادگی رحم است. افتادگی مراحل مختلفی دارد و در شدیدترین حالت، رحم به طور کامل از واژن خارج می شود. یکی از عوارض افتادگی رحم سقط جنین است. سایر علائم عبارتند از عفونت دهانه رحم، عفونت ادراری، زایمان زودرس و پارگی رحم.

چه غذاهایی باعث سقط جنین می شود؟

برخی غذاها ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهند. به همین دلیل باید در مصرف آنها در دوران بارداری احتیاط کرد. بعضی از آنها … هستند:

  • آناناس: حاوی بروملین است و باعث انعطاف پذیری دهانه رحم می شود.
  • دانه کنجد: کنجد سیاه یا سفید اگر در اوایل بارداری با عسل مصرف شود خطرناک است.
  • تخم مرغ خام: غذاهای حاوی تخم مرغ خام مانند سس مایونز خانگی باید در دوران بارداری محدود شوند.
  • شیر غیر پاستوریزه
  • کبد: گاهی اوقات کبد حیوان ممکن است حاوی سموم باشد.
آیا زعفران باعث سقط جنین می شود؟

حتما این در ذهن شما نقش بسته است که سقط جنین در هفته اول بارداری موثر است؟ زعفران تاثیر زیادی در سقط جنین ندارد و نمی توان از این روش برای سقط جنین استفاده کرد. این غذا نیز مانند سایر مواد غذایی در دوران بارداری باید در حد اعتدال مصرف شود. مصرف زیاد زعفران ممکن است باعث افزایش انقباضات رحمی شود و برای کاهش خطر سقط جنین بهتر است مصرف آن را تا حد امکان کاهش دهید.

سقط جنین طبیعی یا خود به خود و علت آن

سقط طبیعی یعنی دور انداختن جنین و فرآورده های بارداری قبل از هفته بیستم بارداری. تقریبا نیمی از سقط هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد به دلیل ناهنجاری های کروموزومی است. کروموزوم ها ساختارهای کوچکی در داخل سلول های بدن هستند که ژن های زیادی را به عنوان واحد اصلی وراثت حمل می کنند. ژن ها تعیین کننده تمام خصوصیات جسمانی فرد مانند جنسیت، رنگ مو، رنگ چشم و گروه خونی هستند.
سقط جنین طبیعی یا خودبخودی انواع مختلفی دارد. بسته به علائم و مرحله بارداری شما، پزشک وضعیت شما را به عنوان یکی از موارد زیر تشخیص می دهد:

  • سقط کامل: تمام بافت های بارداری از بدن خارج شده است.
  • سقط ناقص: مقداری از بافت یا مواد جفت خارج می شود، اما برخی از محصولات بارداری هنوز در بدن باقی می مانند.
  • سقط از دست رفته: جنین بدون اطلاع شخص می میرد.
  • تهدید به سقط جنین: خونریزی و گرفتگی عضلات نشان دهنده احتمال سقط جنین در آینده است.
  • سقط غیرقابل اجتناب: وجود خونریزی، گرفتگی عضلات و گشاد شدن دهانه رحم نشان دهنده قطعیت سقط است.
  • سقط سپتیک: به دلیل عفونت در رحم رخ می دهد.

علت سقط جنین طبیعی یا خود به خود

در هفته های اول بارداری، خطر سقط جنین بیشتر است. اما با رسیدن به هفته ششم بارداری این خطر کاهش می یابد. علت سقط جنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی مانند سطوح بالای تشعشعات یا عوامل سمی.
  • ضربه.
  • چاقی
  • اختلال هورمونی
  • لانه گزینی نادرست تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم
  • سن مادر
  • ناهنجاری های رحم
  • باز شدن دهانه رحم در زمان نامناسب
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • استفاده از داروهای غیر قانونی
  • اختلالات سیستم ایمنی از جمله لوپوس
  • بیماری کلیوی شدید
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • دیابت کنترل نشده
  • فشار خون بالا
  • بیماری تیرویید
  • استفاده از برخی داروها مانند ایزوترتینوئین
  • سوء تغذیه شدید
  • و عفونت با باکتری استرپتوکوک گروه B.

اگر با هر یک از علائم یا عوارض سقط جنین مواجه شدید، سریعا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml