سه فرضیه مهم در مورد آینده بازار مسکن

بازار مسکن اولین مرحله ورود به فاز رکود را پشت سر گذاشته و برای آینده آن از میان سه فرضیه رکود تورمی، رکود غیرتورمی و ثبات قیمت در کنار رونق تدریجی معاملات، گزینه سوم محتمل تر خواهد بود.

به گزارش اخبار تایمز به نقل ازایسنا، در این هفته حرکت خاصی در بازار مسکن مشاهده نشد و این بازار همانند دو ماه گذشته به رکود خود ادامه داد. در این شرایط که در برخی موارد انتظار کاهش در بازار مسکن ایجاد شده است، سازندگان و مالکان واحدهای خود را با تخفیف عرضه می کنند. البته بنگاه های معاملات ملکی می گویند آپارتمان های زیر قیمت مشتری زیادی ندارند.

در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن تحلیل های مختلفی وجود دارد که از سه زاویه قابل بررسی است. گروهی از کارشناسان به جنبه زمانی دوره های رونق و رکود بازار املاک می پردازند. از این منظر، اگر بپذیریم که بازار مسکن از ابتدای خرداد وارد دوره بلندمدت رکود شده و این رکود تا پایان شهریور ادامه دارد، ممکن است در ۱۰ تا ۱۲ آینده شاهد کاهش سرعت معاملات باشیم. فصل (۳۰ تا ۳۶ ماه).

سه فرضیه درباره آینده بازار مسکن

دیدگاه دیگر بر این اساس است که بازار مسکن از سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره های رونق و رکود سال های گذشته دوره متفاوتی داشته است. زیرا در این ۶ سال معاملات در مقاطعی رونق داشته که با رشد قیمت همراه بوده است. در مقاطعی خرید و فروش کاهش یافته که به ثبات قیمت منجر شده و در مقاطعی شاهد رکود تورمی بوده ایم. یعنی همزمان با کاهش سرعت معاملات، قیمت ها افزایش یافته است.

اما بازار املاک را می توان از زاویه دیگری نیز بررسی کرد که شرایط واقعی آن را تحلیل می کند. بر اساس این تحلیل، هر صعودی باید در یک نقطه متوقف شود. زیرا همه بازارهای مالی برای بهبود پس از یک دوره آشفته نیاز به استراحت دارند. دلیل نوسانات بازار ملک در شش سال اخیر تحریک آن توسط بازارهای موازی به ویژه ارز بوده است. اما دوره استراحتی که با چرخش بخش‌های موازی همراه نباشد، نمی‌تواند با رشد قیمت سنگین همراه باشد، بلکه ممکن است شاهد نوساناتی به اندازه نرخ تورم باشد. همچنین در روزهای اخیر برخی از تحلیلگران بازار خودرو معتقدند در پی کاهش اخیر قیمت خودرو، ممکن است در آینده شاهد تورم های جزئی به اندازه نرخ تورم ماهانه در این بازار باشیم.

در بخش مسکن نیز با توجه به نوسانات اقتصادی و تغییر قیمت تمام شده ساخت و ساز، نوسان قیمت در حد تغییر قیمت مصالح ساختمانی منطقی به نظر می رسد. اما با توجه به اینکه معاملات ناشی از کاهش قدرت مصرف کنندگان دچار کندی شده است، ظرفیت رشد قیمت وجود ندارد. فقط ممکن است روند ساخت و ساز کند شود که تبعاتی برای اقتصاد مسکن داشته باشد. در دو سال گذشته و پس از شروع نهضت ملی مسکن، ساخت و ساز در بخش مشارکت با رشد همراه بوده است.

اگر بخواهیم خلاصه ای از سه فرض ذکر شده در رابطه با بازار مسکن داشته باشیم، تحلیل سوم می تواند با واقعیت موجود هماهنگی بیشتری داشته باشد. به گفته کارشناسان، اگر در کوتاه مدت شوکی از بازارهای موازی به بخش مسکن وارد نشود، رشد شدید قیمت ملک بسیار بعید است، اما برای ادامه بازار در وضعیت متعادل، ساخت و ساز نیز باید رونق داشته باشد و از آنجایی که متقاضیان واقعی به تدریج صاحب خانه می شوند، نوساناتی در هزینه های ساخت و ساز ممکن است رخ دهد.

آینده قیمت مسکن اعلام شد | اگر شوکی از جانب بازارهای موازی به مسکن وارد نشود ... | جدول قیمت ۱۰ واحد آپارتمان در مناطق مختلف تهران

یک کارشناس: انتظارات تورمی در بازار مسکن سرکوب شده است

فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن در تحلیلی از شرایط فعلی و آتی این بازار به ایسنا گفت: در ابتدای سال جاری به دلیل انتظارات تورمی در بازار، قیمت مسکن افزایش یافته بود، اما از زمانی که از ابتدای خردادماه امسال به دلیل ثبات اقتصادی این انتظارات سرکوب شده و در برخی از پرونده های ارائه شده شاهد تخفیف هستیم.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: بر اساس برآوردهای تقریبی که از کف بازار مسکن داریم، در دو ماه گذشته معاملات در بازار مسکن نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: برخی از ساخت و سازها در سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده و واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۲ وارد بازار شده و برخی از این املاک که در ماه های اخیر وارد بازار شده اند با هزینه کمتری نسبت به الان ساخته شده اند. قیمت این واحدها در ابتدای سال جاری با فکر انتظارات تورمی برای سازندگان اعلام شده است. این انتظارات از ابتدای خرداد به دلیل رکود کاهش یافته است. بنابراین در برخی از فایل های ارائه شده شاهد تخفیف هستیم.

دبیر انجمن انبوه سازان به مصرف کنندگان برای خرید مسکن در رکود فعلی توصیه کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید مسکن نوسان داشته و ممکن است در آینده واحدهای نوساز و افتتاح نشده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین با توجه به ثبات ایجاد شده در بازار، در صورتی که متقاضیان قصد خرید مسکن را داشته باشند، می توانند وارد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml