سورپرایز جدید دولت برای افزایش مجدد حقوق بازنشستگان و کارمندان!

همانطور که رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرد؛ دولت در حال ارائه لایحه ای است که در راستای همسان سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای نیمه دوم سال ۲۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش اخبار تایمز، علی باباییکارنامی در حالی این خبر را اعلام کرد که معتقد بود: طبیعتا این افزایش باید برای کارگران نیز اتفاق بیفتد که منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: زمانی که درباره حقوق کارگران تصمیم گیری می شد این بحث مطرح شد که افزایش ۲۷ درصدی حقوق پاسخگوی تورم و معیشت جامعه نیست و حتی بر اساس آمارهای رسمی معیشت کارگران و کارمندان تناسبی ندارد. به تورم کنونی کشور و دولت باید به فکر معیشت جامعه بخصوص اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال کسانی که موافق افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد بودند این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما اکنون ۵ ماه از سال گذشته و تورم به حدی رسیده است که کنترل نمی شود به ویژه در کالاهای اساسی مردم و کسانی که مدعی بودند افزایش حقوق کارگران باعث افزایش تورم می شود.

نوآوری جدید در تغییر حقوق کارکنان

به نظر می رسد این بدعتی است که دولت سیزدهم بانی آن خواهد بود. اینکه حقوق کارمندان و بازنشستگان دو بار در سال تغییر می کند. سال گذشته یک بار دولت در مهرماه لایحه ای را تحت عنوان تناسب حقوق کارکنان دولت و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس فرستاد. در این لایحه پیشنهاد شد با توجه به اینکه در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است، اجازه افزایش تا حدودی حقوق آنها به آنها داده شود. دولت، تا در صورت صلاحدید مجلس از ابتدای شهریور ماه. درآمد کارمندان دولت اندکی افزایش می یابد.

بر این اساس برای کارکنان دولت درصد افزایش به عنوان یک پله در نظر گرفته شده است. به طوری که کسانی که کم درآمد محسوب می شوند این افزایش نزدیک به ۲۰ درصد است و هر چه بیشتر باشد درصد کاهش می یابد.

این پیشنهاد در هشتمین ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب نهایی مجلس رسید و سخنگوی شورای نگهبان در ۱۴ آبان ماه تصویب مصوبه مجلس در خصوص تناسب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را ابلاغ کرد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران درباره این مصوبه اعلام کرد: دولت گفته بود از اول شهریور حقوق ها افزایش می یابد اما اول مهر در مجلس تصمیم گرفته شد.

برهمین اساس سیدمحمد حسینی، معاون امور ریاست جمهوری، تاریخ اجرای مصوبه تناسب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را مهرماه اعلام کرد و گفت: در برخی موارد حقوق تا سقف ۵ درصد افزایش می یابد. در برخی نیروها مانند نیروی انتظامی تا ۲۰  درصد نیز افزایش می یابد.

چه چیزی حقوق کارمندان را تغییر داد؟

بر اساس این مصوبه حقوق همه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ تا ۲ میلیون تومان افزایش یافته است. افزایش حقوق کارمندان دولت نیز حدود یک میلیون تومان بود که به غیر از این مبلغ، حق اولاد کارمند نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱ حق فرزند ۴۱۷ هزار تومان بود که دو برابر شد و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسید. افزایش ۵۰ درصدی برای زوجه لحاظ شد. مجموع این عوامل باعث شد حقوق کارکنان دولت بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش یابد.

در همین راستا در آخرین روزهای آبان ماه ۱۴۰۱ مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه درباره زمان ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد: از آبان ماه امسال اصلاحات انجام می شود. و مابه التفاوت مهرماه در همان حقوق آبان ماه پرداخت می شود. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و احیای حقوق کارکنان کشوری و لشکری و بازنشستگان در ۲۵ آبان ماه طی نامه ای از سوی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به سید ابراهیم رئیسی ابلاغ شد.

افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۲ نماینده مجلس، حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد تعیین شده است. به طوری که طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اعلام شد. این در شرایطی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصد تعیین شده بود، هرچند دولت افزایش تدریجی حقوق کارمندان را پیش بینی کرده بود. به گونه ای که مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درصد متغیر باشد.

بر این اساس حداقل حقوق کارمندان در لایحه بودجه امسال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در قانون بودجه حداقل حقوق به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml