سکه پارسیان (پلاک پارسیان) چیست؟ + نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان در زمان فروش

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که سکه پارسیان چیست؟ سکه پارسیان یکی از انواع مصنوعات طلایی است که به صورت سکه یا پلاک و در اوزان کوچک تولید می شود.

این سکه ها در دهه های اخیر وارد بازار طلای ایران شده است. و طبیعتا دلیل ورود آن تورم و کاهش قدرت خرید مردم است. این سکه ها به دلیل وزن کم معمولاً برای سرمایه گذاری های بزرگ مناسب نیستند. اما آنها برای هدیه دادن و پس انداز کوچک مناسب هستند. در این مقاله از اخبار تایمز قصد داریم در مورد اینکه سکه پارسیان چیست و چه نکاتی برای خرید آن وجود دارد و تفاوت این نوع سکه با سکه های بانکی توضیحات مفیدی ارائه دهیم.

سکه پارسیان چیست؟

سکه های پارسیان (پلاک های پارسیان یا الیزابت) یکی از انواع مصنوعات طلا هستند که در بازار طلا و جواهرات بسیار محبوب هستند. زیرا افراد با بودجه های مختلف می توانند این نوع سکه را خریداری کنند. و البته این سکه ها به دلیل ظاهر و بسته بندی جذاب و زیبا برای هدیه دادن نیز مناسب هستند.

قیمت سکه پارسیان بر خلاف سکه امامی، سکه بهار آزادی و … تنها به قیمت طلای ۱۸ عیار بستگی دارد و بر اساس قیمت روز بازار محاسبه می شود. بنابراین این سکه ها حباب ندارند. در نتیجه ریسک کمتری در خرید این سکه ها وجود دارد.

سکه پارسیان (پلاک پارسیان) چیست؟ + نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان در زمان فروش

ضرب سکه‌های پارسیان در کجا انجام می‌شود؟

عرضه و تولید سکه پارسیان  بر خلاف اکثر سکه های ضرب شده در کشور توسط بانک مرکزی انجام نمی شود. بلکه شرکت های مختلف پس از دریافت مجوز مطبوعات اقدام به تولید سکه پارسیان می کنند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت در زمینه عرضه این سکه ها فعال هستند. و بهترین مارک سکه  موجود در بازار از شرکت های ماربر، طلائیه، عادل و طلای لوکس می باشد.

تفاوت سکه پارسیان با سکه‌های بانکی در چیست؟

  1. اولین تفاوت سکه بانکی با سکه پارسیان در تولید و ضرب آن است. ضرب و عرضه سکه های بانکی توسط بانک مرکزی انجام می شود. در حالی که ضرب سکه پارسیان توسط شرکت ها و افراد دارای مجوز تجارت انجام می شود.
  2. تفاوت بعدی در وزن سکه ها است. سکه های پارسیان با بودجه های مختلف به منظور خرید توسط عموم مردم ارائه شد. و به همین دلیل بر خلاف سکه های بانکی دارای وزن های متفاوتی بین فواصل زمانی هستند. محدوده ۵۰ سوت تا ۲ گرم است. (البته وزن سکه های پارسیان پس از فشار روی آن درج می شود.)
  3. تفاوت سوم مربوط به اسم سکه است. عیار سکه های بانکی ۲۲ یا ۹۰۰ است در حالی که سکه های پارسیان با عیار طلا یعنی ۱۸ عیار یا ۷۵۰ عیار تولید و عرضه می شود.
  4. آخرین تفاوت مربوط به شکل و ظاهر سکه های پارسیان است. در گذشته سکه های پارسیان به شکل دایره ای شبیه به سکه های بانکی تولید و به فروش می رسید. اما امروزه این سکه ها اغلب به شکل های پنج ضلعی، بیضی، شش ضلعی و مستطیلی به فروش می رسند. (در حال حاضر ضرب سکه های پارسیان به صورت دایره ای به دلیل اشتباه بودن با سکه های بانکی ممنوع است.)

فرق سکه گرمی با سکه یک گرمی پارسیان چیست؟

سکه های گرمی توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می شود، اما سکه های یک گرمی پارسیان توسط شرکت های دارای مجوز تجارت تولید و عرضه می شود. تفاوت دیگر در درجه است. عیار سکه گرمی ۲۲ یا ۹۰۰ و عیار سکه پارسیان ۱۸ یا ۷۵۰ است و نکته مهم دیگر این است که سکه گرمی حباب سکه دارد اما سکه پارسیان بدون حباب قیمتی است.
سکه پارسیان (پلاک پارسیان) چیست؟ + نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان در زمان فروش

نکات خرید سکه پارسیان چیست؟

با توجه به تنوع و گستردگی زیاد سکه های پارسیان ، بهتر است هنگام خرید تمامی ویژگی های آن را بررسی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید و با توجه به نیاز خود خرید کنید. در ادامه به مهم ترین نکات خرید این سکه اشاره می کنیم.

عیار سکه پارسیان چند است؟

سکه های پارسیان از ارزش کمتری نسبت به سکه های بانکی برخوردار هستند. این سکه ها به قیمت ۷۵۰ یا ۱۸ به فروش می رسند بنابراین در هنگام خرید به ارزش درج شده روی بسته بندی وکیوم شده توجه کنید.

وزن سکه پارسیان چقدر است؟

سکه های پارسیان بر خلاف سکه های بانکی وزن ثابتی ندارند. و وزن آن در بسته بندی آن درج شده است. محدوده وزنی سکه پارسیان به شرح زیر است. (البته ممکن است بتوانید وزنه های دیگری را نیز در بازار پیدا کنید، اما وزن های رایجی نیستند.)

  • ۱۰۰ سوت
  • ۲۰۰ سوت
  • ۳۰۰ سوت
  • ۴۰۰ سوت
  • ۵۰۰ سوت
  • ۶۰۰ سوت
  • ۷۰۰ سوت
  • ۸۰۰ سوت
  • ۹۰۰ سوت
  • ۱ گرمی
  • ۱.۵ گرمی
  • ۲ گرمی

سکه پارسیان (پلاک پارسیان) چیست؟ + نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان در زمان فروش

قیمت سکه پارسیان چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه قیمت سکه پارسیان کافیست وزن آن را در قیمت روز طلای ۱۸ عیار ضرب کنید. به عنوان مثال اگر قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان باشد. قیمت سکه پارسیان ۵۰۰ سوتی برابر با ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان است.

مثلاً شما قبلاً در منزل از این نوع سکه ها هدیه گرفته اید و قصد دارید آن را برای مهمانی هدیه دهید یا شخصی برای شما هدیه آورده است و می خواهد قیمت آن را تخمین بزند. فقط کافی است وزن مربوطه را در قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ضرب نمایید

مثال: اگر وزن طلا ۰.۲۰۰ (دویست سوت) و قیمت هر گرم طلا ۹۰۰۰۰ تومان باشد:

۱۸۰۰۰ تومان = ۰.۲۰۰ (دویست سوت) x 90000 تومان

زمانی که می خواهید طلای فوق را از طلافروشی خریداری کنید، علاوه بر مبلغ محاسبه شده در بالا، باید ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان به مبلغ فوق اضافه کنید. (البته به فروشنده هم بستگی دارد)

طبق قاعده، خرید طلا نیز کمی متفاوت است، قیمت مصنوعات طلا شامل قیمت طلای خام، کارمزد ساخت طلا، ۷ درصد سود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مجموع این سه قلم است.

حالا به راحتی می توانیم ارزش سکه هایی را که هدیه گرفته ایم یا می خواهیم هدیه بدهیم، دریافت کنیم.

سخن آخر

با توجه به بحث ها و توضیحاتی که در مورد اینکه سکه های پارسیان چیست، متوجه شدیم که این سکه ها برای سرمایه گذاری کوچک و یا استفاده های دیگری مانند هدیه دادن مناسب است. حتما سکه های اصل را از فروشندگان مطمئن خریداری کنید و به مشخصات روی بسته بندی نیز توجه کنید. امیدواریم از اطلاعات فوق برای خرید سکه پارسیان نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml