اولین شریک تجاری ایران در بین کشورهای عضو سازمان شانگهای

آمارهای منتشر شده از مبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای نشان می دهد که در نیمه نخست امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به این کشورها صادر شده است که از ۱۱ کشور، چین اولین تجارت ایران بوده است. 

به گزارش اخبار تایمز؛ سید روح الله لطیفی – سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت – اطلاعاتی در خصوص تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای منتشر کرد.

بر این اساس، در شش ماهه نخست سال جاری ۳۶.۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱.۷ میلیارد دلار بین ایران و ۱۱ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای مبادله شد که از این میزان ۳۱.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش بیش از ۱۰. ۵. میلیارد دلار سهم صادرات ایران به اعضای شانگهای و بیش از ۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۱.۱ میلیارد دلار سهم واردات کشور بوده است.

همچنین در این مدت تجارت غیرنفتی ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۲ و ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها علیرغم افزایش وزنی ۴۶ درصدی، از نظر ارزشی ۳ درصد کاهش یافته و واردات ایران در نیمه نخست امسال از نظر وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که چین ۲۱.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار (۴۵ درصد رشد وزنی و ۱۳ درصد کاهش ارزش) خریده است، هند ۳.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار (رشد وزنی ۶۸ درصد و ارزش ۱۵ درصد) خریداری کرده است. پاکستان با دو میلیون تن کالا به ارزش ۹۳۹.۳ میلیون دلار (افزایش ۵۱ درصد وزن و ۶۵ درصد ارزش)، افغانستان با حدود دو میلیون تن کالا به ارزش ۸۱۵.۸ (۲۱ درصد رشد وزن و ۱ درصد از نظر ارزش) و روسیه با ۱.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۴۴۰.۴ میلیون دلار (۶۹ درصد رشد وزنی و ۲۸ درصد از نظر ارزش) پنج مقصد اول صادرات ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای بوده است.

اولین شریک تجاری ایران در بین کشورهای عضو سازمان شانگهای

همچنین ازبکستان با خرید ۱۶۰ میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۱۶.۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۸۶.۴ میلیون دلار، قرقیزستان با ۲۹.۴ میلیون دلار، بلاروس با ۸.۶ میلیون دلار و مغولستان با ۲۸۶ هزار دلار به ترتیب در رتبه های زیر قرار دارند. مقاصد صادراتی ایران جزو اعضای سازمان همکاری شانگهای در نیمه اول سال جاری است.

در بخش واردات، چین ۲.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار (۳۶ درصد رشد وزنی و ۲۵ درصد از نظر ارزش) فروخت، هند ۷۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۸۷ میلیون دلار فروخت (۱۷ درصد کاهش وزن). و از نظر ارزش ۳۱ درصد)، روسیه با ۱.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۹۲۵ میلیون دلار (۲۴ درصد رشد وزنی و ۶ درصد از نظر ارزش)، پاکستان با ۲۳۹ هزار تن به ارزش ۲۹۳.۶ میلیون دلار (۴۹ درصد کاهش وزن و ۴۴ درصد در سال). ارزش) و ازبکستان با ۳۱.۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۲.۴ میلیون دلار (۷۲ درصد رشد وزنی و ۹ درصد از نظر ارزش) پنج کشور اول سازمان همکاری شانگهای در فروش کالا به ایران در نیمه اول سال جاری هستند. .

همچنین قزاقستان با فروش ۴۰ میلیون دلار، بلاروس با ۳۶.۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۳۲ میلیون دلار، افغانستان با ۱۱.۳ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳.۷ میلیون دلار و مغولستان با ۲.۵ میلیون دلار در رتبه های زیر فروش کالا قرار دارند. ایران در نیمه اول سال جاری جزو اعضای این سازمان بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml