شهری بی‌صدا؛ جایی که موتورها لباس دارند!

آلودگی صوتی یکی از معضلات زندگی مدرن است که بیش از هر چیز دیگری مردمان هزاره جدید را در شهرهای بزرگ آزار می دهد.

به گزارش اخبار تایمز؛ تصور شما از یک شهر چند میلیونی چیست؟ ترافیک و آلودگی هوا و از همه بدتر صدای بی وقفه بوق ها و صدای موتورهایی که از کنار گوش شما می گذرد و احساس ناامنی می کند…

در چین، قالب برای عموم مردم موتور است. چیزی به نام ترافیک در این کشور وجود ندارد، حتی در یک شهر چند ده میلیونی مثل شانگهای، آنها نمی دانند چند ماشین در صف هستند و حتی باور نمی کنند که چنین چیزی وجود داشته باشد! در این کشور قبل از تولید خودرو، خیابان های بلند ساخته می شود. در کنار نظمی که مردم از کودکی به عنوان فرهنگ پذیرفته اند. اینجا هیچکس به فکر عبور از چراغ قرمز نیست و در عمر خود ندیده است که کسی از چراغ قرمز عبور کند!

اما در این کشور که همه قدرت خرید ماشین در ماه اول کار را دارند، بیشتر رفت و آمدها با موتور است. جالب است که خانواده ها با موتور رفت و آمد می کنند، معمولا بچه ها با مادرشان موتور سوار می شوند و اصولا موتورها لباس های مخصوص به خود را دارند که برای روزهای بارانی یا پارک های طولانی صبح تا بعد از ظهر است!

موتورسیکلت در چین

موتور برقی در چین

اینجا مغازه هایی هست که فقط لباس موتور می فروشند! زیرا تعداد موتورها به تعداد افراد است، اما این موتورها علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی، ویژگی بارز دیگری نیز دارند و آن عدم تولید صدایی است. هیچ موتور بنزینی در چین وجود ندارد. همه موتورها برقی هستند و نمی توان حرکت آنها را تشخیص داد و یا توقف کرد زیرا صدا ندارند و سرعت آنها به قدری کم است که انگار در سرازیری خاموش شده است!

در بازار چین که به اندازه بازار تهران شلوغ است مردم حرفی هم نمی زنند چه برسد به صدای موتورها! در داخل یک گذرگاه بزرگ، تنها صدای حرکت جعبه‌ها روی زمین است که باربرها آن‌ها را حمل می‌کنند، آن هم در ابتدای صبح و آخر بعد از ظهر. و جالبتر اینکه در تمام خیابان هایی که هیچ وسیله نقلیه دیگری در آنجا نخواهید دید، مکان خاصی برای پارک موتور وجود دارد. البته در پارکینگ کنار خودروها هرگز موتور نخواهید دید.

اینجا هر خیابان خط مخصوصی برای موتور دارد که در آن نه خودرو و نه عابر پیاده دیده نمی شود، در خطوط اختصاصی خودرو نیز هیچ موتوری دیده نمی شود.

در پارک ها این خطوط بدون هیچ میز و حصاری از هم جدا نمی شوند و تنها با یک خط روی زمین جدا می شوند. اما حتی در تاریکی شب هم هیچ موتورسیکلتی وارد قسمت عابران پیاده نمی شود و هیچ عابری پایش را آن طرف خط در خط موتورسواران نمی گذارد…

اگر این مطلب را دوست داشتید، به شما توصیه می کنیم حتما ببینید:

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml