شکار لحظه ای از خورشید گرفتگی در فضا توسط یاسمین مقبلی+عکس

یاسمین مقبلی، مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین المللی، تصویر این رویداد را از فضا هنگام وقوع خورشید گرفتگی حلقوی در ۲۲ مهر به ثبت رساند.

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از پایگاه خبری جهان تیتر؛ همه علاقه مندان به نجوم که از خورشید گرفتگی هفته گذشته لذت بردند، آسمان را از روی زمین تماشا نمی کردند. روز شنبه ۱۴ اکتبر، مردمی که در امتداد نواری از سواحل اورگان آمریکا به سمت جنوب شرقی این کشور تا آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کردند، شاهد یک خورشید گرفتگی حلقوی بودند. رویدادی که طی آن ماه تمام قرص خورشید را مسدود می‌کند، به جز نوار نازک و درخشانی که «حلقه آتش» نامیده می‌شود.

با این حال، بسیاری از ساکنان مناطق دیگر یک خورشید گرفتگی جزئی را تجربه کردند. به نظر می رسد ماه بخشی از خورشید را گاز گرفته است. در میان این ناظران آسمان، ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی بودند و حداقل یکی از آنها تصویر خورشید گرفتگی اخیر را از موقعیت منحصر به فرد خود به ثبت رساند.

آن عکاس خوش شانس یاسمین مقبلی، فضانورد ناسا بود که در اوایل سپتامبر با فضاپیمای SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان فرمانده ماموریت Crew 7 رفت. مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما عکسی را که سه شنبه گذشته گرفته شده در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) منتشر کرد.

شکار لحظه ای از خورشید گرفتگی در فضا توسط یاسمین مقبلی+عکس

مرکز پرواز فضایی مارشال در صفحه توییتر خود نوشت: خدمه ایستگاه فضایی خورشید گرفتگی حلقوی ۱۴ اکتبر را از بهترین صندلی خانه (ارتفاع تقریباً ۴۲۰ کیلومتری از سیاره زمین) تماشا کردند. مهندس پرواز اکسپدیشن ۷۰ یاسمین مقبلی این را انجام داد. عکس در حالی که ماه از مقابل خورشید می گذرد. شما [خسوف] را از کجا تماشا کردید؟

شکار لحظه ای از خورشید گرفتگی در فضا توسط یاسمین مقبلی+عکس

خورشید گرفتگی حلقوی نتیجه مدار کمی بیضی شکل ماه است و زمانی رخ می دهد که ماه، خورشید و زمین در یک راستا قرار گیرند تا یک خسوف کامل را تشکیل دهند. اما ماه در دورترین نقطه از سیاره ما قرار دارد و در نتیجه نمی تواند تمام قرص خورشید را از چشم ناظران زمینی بپوشاند.

تماشاگران آسمان در ایران برای تماشای خورشید گرفتگی بعدی باید تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ (۲ اوت ۲۰۲۷) منتظر بمانند. اگرچه تا آن زمان خورشید گرفتگی های بیشتری رخ خواهد داد، اما متاسفانه هیچ یک از آنها از ایران و اطراف آن قابل مشاهده نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml