شکاف قیمت مسکن در تهران/ اختلاف ۴.۶ برابری قیمت آپارتمان در پایتخت

در مهر ۱۴۰۲ افزایش قیمت مسکن در مناطق فقیرنشین پایتخت نسبت به مناطق اعیان نشین شدیدتر شده و قیمت مسکن در این مناطق به یکدیگر نزدیک می شود. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع خانه در منطقه یک تهران بیش از ۴.۵ برابر منطقه ۱۸ است.

به گزارش اخبار تایمز؛ منطقه یک تهران در مهر ۱۴۰۲ عنوان «بالاترین قیمت هر متر خانه» را به نام خود ثبت کرد. اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد در اولین ماه سال جاری برای خرید یک متر مربع خانه در منطقه یک تهران نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان نیاز بوده است. این در حالی است که مبلغ مورد نیاز برای خرید خانه یک متری در ارزان ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ حدود ۳۲ میلیون تومان است.

به گزارش اکو ایران، در مهر ۱۴۰۲ قیمت هر متر خانه در گران ترین منطقه تهران ۴.۶ برابر ارزان ترین منطقه بوده است.

بررسی این نسبت در ۵ سال و نیم گذشته نشان می دهد که به طور کلی در ۹ ماه از این مدت قیمت مسکن در گران ترین منطقه تهران بیش از ۵ برابر ارزان ترین منطقه بوده است. بالاترین نسبت ثبت شده نیز مربوط به مارس ۲۰۱۹ است.

شواهد آماری حاکی از آن است که این نسبت پس از اسفند ۱۳۷۸ و به ویژه در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت ارزان ترین منطقه تهران به قیمت گران ترین منطقه نزدیک می شود. آیا روند نزولی این نسبت پس از سال گذشته ادامه داشته است یا از ابتدای سال جاری شروع به افزایش کرده است؟

زمستان ۹۷ و ۹۹؛ اوج شکاف قیمتی خانه در مناطق تهران

یکی از راه‌های اندازه‌گیری تفاوت قیمت مسکن در مناطق مختلف، استفاده از «نسبت شکاف قیمت» است. این نسبت حاصل تقسیم قیمت هر متر مربع خانه در گران ترین منطقه تهران بر ارزان ترین متراژ است. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می دهد که قیمت هر متر خانه در گران ترین منطقه چندین برابر ارزان ترین منطقه است. اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که گران ترین منطقه تهران در بازار مسکن همواره منطقه یک بوده است. از سوی دیگر در اکثر ماه ها منطقه ۱۸ و گاه مناطق ۱۹ و ۲۰ ارزان ترین محله ها بوده اند.

روند نسبت شکاف قیمت مسکن در تهران طی ۵ سال و نیم گذشته نشان می دهد که تفاوت قیمت مسکن در پایتخت در بهمن ۹۷ و اسفند ۹۹ به ثبت رسیده است، به عنوان مثال در اسفند ۹۸ قیمت هر متر مسکن در منطقه یک تهران ۵.۷ برابر منطقه هجده بود. این نسبت در اسفند ماه ۹۷ برابر با ۵.۷ برابر برآورد شده است که بر اساس آمار بانک مرکزی در زمان مذکور هر مترمربع خانه در منطقه یک پایتخت ۶۸ میلیون تومان و در منطقه ۱۸ ۱۲ میلیون تومان بوده است. ناحیه. البته لازم به ذکر است که این قیمت میانگین کل منطقه در طول یک ماه می باشد.

به عبارت دیگر اسفند ۱۳۷۸ بیشترین شکاف قیمتی را بین مناطق ثروتمند و فقیر تهران به ثبت رسانده است. پس از این زمان، نسبت شکاف قیمتی روند نزولی به خود می گیرد.

photo_2023-11-08_15-45-42

سال ۱۴۰۱؛ افزایش سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق ارزان تهران

زمانی که نسبت شکاف قیمت مسکن کاهش می‌یابد به این معناست که قیمت مسکن در مناطق ارزان با سرعت بالاتری نسبت به مناطق گران افزایش یافته است. به بیان دیگر، قیمت خانه در مناطق کم‌بضاعتنشین به قیمت خانه در مناطق اعیان‌نشین نزدیک‌تر شده است.

این اتفاقی است که طی سال ۱۴۰۱ رخ داده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از اوایل سال گذشته، رشد قیمت مسکن در منطقه ۱۸ شدیدتر از منطقه یک بوده است. برای مثال، قیمت هر متر خانه در منطقه یک تهران در مهر سال گذشته ۴.۱ برابر منطقه هجده بوده اما این نسبت در بهمن آن سال به ۳.۶ برابر کاهش یافته است.

بنابراین به نظر می‌رسد در طی سال گذشته، مسکن در مناطق کم‌بضاعتنشین با افزایش قیمت بیش‌تری نسبت به مناطق اعیان‌نشین روبرو شده است.

نیمه اول ۱۴۰۲؛ عمیق‌شدن شکاف قیمتی مسکن بین منطقه یک و هجده تهران

بررسی ها نشان می دهد که روند کلی نسبت شکاف قیمتی از پایان سال گذشته افزایش یافته است. برای مثال این نسبت از ۴.۲ در فروردین امسال به ۴.۷ در شهریور رسیده است.

شهریورماه امسال قیمت هر متر خانه در منطقه یک پایتخت ۱۴۱ میلیون تومان و در منطقه هجده ۳۰ میلیون تومان بود. این قیمت در مهر امسال به ترتیب به ۱۴۸.۹ و ۳۲.۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر قیمت مسکن در یک ماه ۵.۶ درصد و در منطقه ۱۸ ۷.۳ درصد افزایش یافته است. رشد بیشتر قیمت مسکن در مناطق فقیرنشین نسبت به مناطق اعیانی باعث شد نسبت شکاف قیمت در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل کاهش یابد. .

در نتیجه می توان گفت که نسبت شکاف قیمتی در تهران در ۵ سال و نیم اخیر کاهش یافته اما در بازه های زمانی کوتاه با افزایش چشمگیر مواجه شده است. آخرین آمارها حاکی از آن است که در ابتدای پاییز امسال افزایش قیمت مسکن در مناطق فقیرنشین شدیدتر از مناطق نخبه بوده و قیمت مسکن در این مناطق در حال نزدیک شدن به یکدیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml