صادرات غیرنفتی ایران به ۵۳ میلیارد دلار رسید

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به ۵۳ میلیارد دلار رسید.

به گزارش اخبارتایمز، مهدی ضیغمی در اولین نشست مراکز تجاری ایرانیان خارج از کشور، صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته را ۵۳ میلیارد دلار دانست و گفت: ایران در سال‌های اخیر از تمرکز و وابستگی به صادرات نفت و مواد اولیه خارج شده است. البته برخی کالاها همچنان به نفت وابسته هستند، یعنی هنوز نتوانسته ایم از تغییرات و تحولات حوزه نفت فاصله بگیریم. اگرچه پتروشیمی یکی از نقاط قوت صادرات است، اما تمرکز اصلی سازمان بر صادرات غیرنفتی است.

وی از افت دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: عموماً مربوط به حوزه پتروشیمی بوده است. با این حال، صادرات در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی افزایش یا ثابت بوده است.
صادرات غیرنفتی ایران به 53 میلیارد دلار رسید
ضیغمی با بیان اینکه تا رسیدن به اهداف صادراتی برای تجارت کالاهای با ارزش افزوده بالا فاصله داریم، افزود: ما مسئولیت گسترش روابط تجاری و اقتصادی را بر عهده داریم و سازمان توسعه تجارت نیز ترویج، توسعه و تمرکز را در دستور کار قرار داده است. به منظور استفاده از ابزارهای لازم برای دستیابی به اهداف توسعه مبادلات. زیرساخت های تجاری، پایانه های صادراتی، برگزاری نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیئت های تجاری از جمله این ابزارها هستند.
وی با اشاره به نقش مراکز تجاری در زمینه ارتقای مبادلات گفت: مشاور بازرگانی یکی دیگر از ابزارهای دولت است که به حل مسائلی که نیاز به کمک دیپلماتیک دارد کمک می کند. در حال حاضر ۲۰ مشاور فعال هستند که به ۴۰ نفر افزایش می یابد.
به گفته این مقام مسئول، ۴۵ مرکز تجاری ایرانی در دنیا فعال هستند اما در این زمینه کیفیت مهمتر از کمیت است و اگر بخشی بتواند بستر توسعه کسب و کار را در کشوری ایجاد کند و آن را از درجه سه همکاری اقتصادی بیاورد. به کشورهای اول، دولت همکاری های لازم را انجام خواهد داد. خواهد داد.
وی با اشاره به اهمیت رشد بخش خصوصی گفت: در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو در ماه های گذشته ۶۰ درصد شرکت کنندگان برای اولین بار به ایران آمده بودند و فضای صنعتی کشور برای آنها تازگی داشت. و ما باید بیشتر روی آن تمرکز کنیم. تا محصولات کشور بیشتر معرفی شوند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml