دلیل اصلی تغییر یارانه ها مشخص شد/ تراکنش بانکی همه چیز را لو داد!

چندی پیش بود که معاون وزیر رفاه با اشاره به تغییر رده درآمدی خانوارها از «دهم» به «درصد» از احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» برای خانوارها خبر داد. خانوارها و این در حالی است که سخنگوی دولت روز گذشته نیز از روش دهک ها خبر داد و گفت به جای اینکه یک نفر از نظر مالی در ۱۰ دهک باشد، هر دهک به ۱۰ قسمت تقسیم می شود.

به گزارش اخبار تایمز؛ تابستان امسال بود که وزارت رفاه برای به روز رسانی یارانه ها اعلام آمادگی کرد. در پی این موضوع، علیرضا عسگریان، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آخرین تغییرات و جابجایی عشریه ها اعلام کرد: «حذف یارانه بگیران از فهرست یارانه بگیران منوط به «آزمون گسترده» است. از خانوارها و داده های جدید آن و در حال حاضر داده های جدید سال ۱۴۰۲ را داریم و با اعمال آنها تغییراتی در اعشار ایجاد می شود.

عسگریان با بیان اینکه داده های جدید اندازه گیری بعد خانوار با اتصال به سامانه های دیگر انجام می شود و طبق قانون هر ۶ ماه یکبار داده ها اعمال می شود، تاکید کرد: اطلاعات امسال را داریم اما برنامه جدید مصوب دولت انجام شد. یک یا دو ماه دیگر اعمال می کنیم بنابراین بین دهک ها تغییراتی ایجاد می شود اما سقف پرداخت یارانه دولت که ۲۷ هزار میلیارد تومان است و همچنین تعداد کل یارانه بگیران تغییر یا کاهش نمی یابد بلکه فقط دهک های درآمدی برخی افراد جابه جا می شود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود در جلسه اعضای شورای عالی استان ها به این موضوع پرداخت و با اشاره به مهاجرت و جابجایی دهک ها اعلام کرد: به منظور منطقی سازی عدالت در توزیع یارانه ها، داده ها باید به روز شوند و اراده ای وجود داشته باشد باید گروهی تشکیل شود تا هر ۶ ماه یک بار داده ها وارد شود تا بتوانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

عسگریان همچنین گفت: داده‌های مربوط به حقوق افراد و خانواده، اموال، خودرو، حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی، حساب‌های ساتنا و پایا، فعالیت در بورس، مسافرت‌های خارجی و … است و همه این داده‌ها با هوش مصنوعی بررسی می‌شود. و میزان نفوذ هر شاخص مشخص می شود و در نهایت نشان می دهد که هر فرد در کدام دهک قرار می گیرد و چقدر باید یارانه دریافت کند.بر اساس روش واجد شرایط بودن، همه داده ها اعمال می شود و حتی اگر فردی بیمار خاصی در خانواده داشته باشد، در شرایط عمومی نیز کاربرد دارد.

عسگریان پیرو این موضوع طی هفته جاری در تشریح جزئیات طبقه بندی درآمد خانوار از «عشر» به «درصد» اظهار کرد: بر اساس آخرین تغییرات، دهک های درآمدی را از بعد خانوار خارج کرده و دسته بندی می کنیم. به عنوان “افراد”. برای ساده کردن فاصله اعشار. در مرحله دوم آنها را به “درصد” تبدیل می کنیم تا تحلیل بین اعشار عمومیت نداشته باشد و بسیار دقیقتر و دقیقتر آنها را بررسی کنیم. بنابراین هر دهک درآمدی به ۱۰ قسمت و درصد تبدیل می شود. فرض کنید یک بار گفته اند که درآمد دهم از دریافت یارانه حذف شود، اما از این به بعد اگر قرار است در آینده حذف شود، به صورت درصدی باشد، مثلاً می گویند آخرین سه درصد حذف شود و یارانه نگیرد. یا اگر قرار باشد کمک خاصی صورت بگیرد، ما هم از این روش استفاده می کنیم. قبلا دهک اول را داشتیم که از نظر معیشتی پایین ترین دهک درآمدی است و مثلا اگر قرار بر این باشد که به این دهک یارانه ویژه داده شود، می گویند به ۵ درصد اول یارانه ویژه می دهیم. که تعداد آن نصف کل دهک اول است. بنابراین، توانایی تجزیه و تحلیل صدک ها بسیار آسان تر و درک فواصل آن بسیار بهتر است. این طرح از ماه آینده اجرایی می شود.

وی در خصوص شاخص های در نظر گرفته شده در رتبه بندی صدک خانوارها برای دریافت یارانه، گفت: این داده ها و شاخص ها بسیار جزئی است که مهم ترین آن بعد ساختار خانوار و خانواده است. چند نفر در خانواده هستند؟ چند نفر از اعضای خانواده درآمد دارند؟ آیا آن خانواده فرزند معلول یا بیمار خاصی دارد؟ و … در این پروژه شاخص های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون رفاهی وزیر رفاه ادامه داد: شاخص دیگر بررسی تراکنش های بانکی مردم و حساب های بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی موجودی حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و … است، بنابراین کل حوزه امور بانکی است. . وی همچنین بیان کرد: خودرویی بودن یکی دیگر از شاخص هایی است که در طرح صدک خانوارهای یارانه ای در نظر گرفته شده است. داشتن خودرو از نظر کمیت و البته کیفیت و قیمت آن مهم است.

لازم به ذکر است که با اجرای درصدها، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه درصدی یارانه دریافت می کنند، این در حالی است که برخی افراد که حدود ۶ میلیون نفر هستند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکردند و از چرخه یارانه خارج شده اند.

وی ادامه داد: در رابطه با اعشار و صدک، قانونگذار موظف کرده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات جدیدی در خصوص بازنگری اعشار انجام دهد. یعنی در صورت نیاز با کمک پایگاه بهزیستی ایرانیان اقدام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاران ما مشغول هستند و بحث درصدها هم مربوط به گذشته است. از صدک به دهم می رسیم. ممکن است برخی از دهک های بالا در دهک های پایین و افرادی که در دهک های پایین بودند در دهک های بالا باشند.

مرتضوی در این خصوص اعلام کرد که همکارانش در حال انجام مطالعه جامع هستند که به محض حصول نتیجه، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml