عامل نوسانات پولی در سطوح خرد و کلان بازار چیست؟

نبض نوسان در بازار ارز و سکه دوباره تشدید شد/ حباب سکه به ۹ میلیون رسید/ بازارهای ارز همسایه همچنان در تعطیلات هستند/ تتر رکورد قیمت زد/ دلیل نوسان خرد و کلان چیست؟ بخش ها؟ سطح بازار؟

در بازار ارز تهران قیمت های اعلام شده روز شنبه بیش از روزهای گذشته نوسان داشت. این در حالی بود که بازارهای ارز در هرات، سلیمانیه و دوبی همچنان در تعطیلات عید سعید فطر بودند و کانال نرخ هرات قیمت ها را ارائه نمی کرد. بازار سکه نیز پر نوسان بود و حباب آن به ۹ میلیون افزایش یافت.

علت این نزدیکی به اخبار سیاسی و پاسخ ایران به اسرائیل و مسائل بعدی برمی گردد. اما تحلیلگران معتقدند بازار در حال حاضر با سه مشکل مواجه است. اولین مشکل شانتاژهای لوس بازها و اخبار سیاسی است که باعث شده برخی از بازیگران کوچک وارد ماجرا شوند.

موضوع دوم انتظارات بازیکنان بزرگی است که تحت تاثیر اخبار و روندهای بزرگ شکل گرفته است. این گروه به تحلیل دو مضمون سیاست های ابلاغی دولت در حوزه مدیریت متغیر و روندها و مسیرهای انتقال تجارت خارجی می پردازد.

موضوع سوم عوامل اساسی حاکم بر بازار است. به گفته تحلیلگران، نقل و انتقالات و تجارت از دو جهت مختل شده است. اولین مسیر امارات متحده عربی است. همانطور که در ماه مارس ذکر شد، معامله گران برای دسترسی به درهم امارات با مشکلاتی مواجه شدند. اولین دلیل این امر این است که امارات به لیست خاکستری FATF منتقل شد. تحلیلگران معتقدند دومین دلیل قطع دسترسی به درهم مربوط به درهم الکترونیک است. این گروه معتقدند حرکت دولت امارات به سمت درهم الکترونیکی، بازار اسکناس این کشور را کوچکتر کرده و در نتیجه دسترسی به درهم امارات را با مشکل مواجه کرده است.

راه دوم که به گفته تحلیلگران کار را برای بازرگانان سخت کرده است، محدودیت ایران در انتقال پول به عراق است. تحلیلگران می گویند از آنجایی که عراق پس از چین دومین مقصد صادراتی محصولات ایرانی است، بازار ارز این کشور بر نرخ دلار داخلی تاثیر می گذارد. همانطور که قبلا گفته شد، پس از این محدودیت در بازار ارز عراق، معامله گران برای دسترسی به دینار در مقایسه با قبل از محدودیت ها، تقریبا ۲۰ درصد ضرر خواهند کرد.

البته چند تن از معامله گران نیز به تعطیلی بازار حواله به دلیل عید سعید فطر اشاره می کنند و معتقدند پس از بازگشایی این بازار، تب نوسانات قیمتی نسبت به تزریق بازارساز فروکش خواهد کرد.

گروهی دیگر از معامله گران نیز به خروج نقدینگی این روزهای بازار سرمایه اشاره می کنند. به گفته این گروه، پول های خارج شده از بورس به بازار ارز و طلا می رود و با توجه به تقاضای موجود، کاهش میزان آن مشکل شده است. روز شنبه شاهد خروج تقریباً دو سهم واقعی از بورس بودیم و در صندوق های با درآمد ثابت بیش از یک سهم واقعی از بازار خارج شد که رقم قابل توجهی است.

بازار ارز و ارز امروز دو امتیاز داشت. اولین نقطه قیمت تتر بود که نسبت به سایر بازارها بالاتر بود و با قیمت ۶۷ هزار تومان در کانال معامله می شد.

نکته دوم وضعیت انسداد بازار طلای مذاب بود که پس از مدت ها دوباره شاهد آن بودیم. وضعیت بلوک به این معنی است که محصولات امروزی نسبت به فردا ارزان تر هستند و به گفته معامله گران این وضعیت باعث ناراحتی خریدار می شود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml