علائم وجود و راه‌های کاهش فوری استرس

برای همه‌ ما پیش آمده است که گاه در شرایطی بحرانی قرار گیریم یا بخاطر بروز برخی مسائل دچار نگرانی شویم. گاهی هم ممکن است در برخی از ساعت‌های روز بدون دلیل خاص احساس نگرانی و سردرگمی داشته باشیم. به این احساس اصطلاحا استرس گفته می‌شود که همه‌ افراد آن را تجربه کرده‌اند.

شاید بتوان وجود استرس را یک واکنش و برخورد طبیعی از سمت سیستم ایمنی بدن خود بدانیم که پس از گذشت مدتی کوتاه رفع خواهد شد؛ اما اگر این واکنش ادامه‌دار و طولانی باشد، خطرات و بیماری‌هایی به همراه خواهد داشت که نگران‌کننده هستند. همین مسئله سبب می‌شود که افراد همواره به دنبال راه‌های کنترل و کاهش استرس باشند. اگر شما هم به دنبال شناخت علائم استرس و راه‌های کنترل آن هستید، لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

استرس چیست؟

در تعریف استرس باید گفت که نوعی واکنش طبیعی از سمت بدن است که در مواقع خاص بروز می‌کند. هر گاه انسان در شرایط جدید قرار گیرد یا بخواهد اتفاق تازه‌ای را تجربه کند، با این واکنش روبه‌رو خواهد شد. در پاسخ به سوال استرس چیست؟ باید گفت که بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که برای مقابله و پذیرش چالش‌های جدید یک سری واکنش‌ و پاسخ فیزیکی و روانی تولید می‌کند. این پاسخ‌ها همان استرس‌های وجودی هستند که نه تنها منفی نیستند، بلکه می‌توان آن‌ها را مفید و مثبت دانست؛ زیرا فرد را برای پذیرش موقعیت جدید آماده می‌کنند.

گاه پیش می‌آید که فرد پس از تجربه‌ یک دوره استرس، قادر به کنترل آن نبوده و واکنش‌های فیزیکی و روانی او ادامه‌دار می‌شوند. در این شرایط کشف و شناخت راه‌های کنترل و کاهش استرس بسیار مهم خواهند بود؛ زیرا عدم مقابله با این وضعیت، ضعف، بیماری و خطرات جدی به همراه خواهد داشت. استرس‌های مزمن و نگران‌کننده می‌توانند ناشی از یک تجربه تلخ مانند تصادف، سقط جنین، مشکلات خانوادگی یا ناشی از یک ترس مانند ترس از رانندگی، قرار گرفتن در جمع، منتظر یک نتیجه خاص بودن و … ایجاد شوند.

برای اینکه بیشتر با استرس و علائم آن آشنا شوید، عبارت مقابل را در گوگل جستجو کنید و روی لینک اول کلیک کنید: استرس چیست اعظم صادقیان

علائم وجود استرس در شرایط مختلف

حال که با تعریف استرس آشنا شدید، شاید برای شما سوال باشد که کدام رفتارها را باید به عنوان استرس معنا کرد؟ یا چه علائمی نشان می‌دهد که شما دچار استرس شده‌اید؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه علائم مختلف وجود استرس را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • بی‌قراری و عدم تمرکز: شاید این مورد را بتوان اولین علامت وجود استرس بدانیم. افراد هنگامی که نسبت به یک مورد خاص دچار استرس می‌شوند، معمولا بی‌قراری و عدم تمرکز را تجربه خواهند کرد و در پی کاهش استرس خود خواهند بود.

  • به هم خوردن تنظیم خواب: از دیگر علائم وجود استرس این است که برنامه خواب افراد دچار اختلال می‌شود. البته توجه کنید که عدم خواب کافی و به موقع، خود می‌تواند زمینه بروز استرس باشد؛ بنابراین یکی از راه‌ های کاهش استرس را می‌توان خواب کافی دانست.

  • خستگی و افسردگی: استرس‌های طولانی مدت و مزمن، زمینه بروز افسردگی را فراهم می‌کنند. همچنین احساس خستگی و کرختی در بدن نیز از علائم آن است.

  • بروز برخی بیماری‌ها همچون سردرد، تپش قلب، مشکلات گوارشی و …: اگر در شرایط خاص دچار سردرد یا تپش قلب می‌شوید و در برخی موقعیت‌های خاص دستگاه گوارشتان به هم می‌ریزد، بدانید که باید به فکر کنترل و کاهش استرس خود باشید.

  • کاهش یا افزایش اشتها و تغییر وزن: برخی از افراد زمانی که دچار استرس می‌شوند، به شدت پرخوراک یا کم خوراک می‌شوند؛ این مسئله سبب تغییر وزن فاحش در آن‌ها می‌شود.

  • از دیگر علائم استرس می‌توان به تعرق بیش از حد، ریزش مو شدید، دردهای غیر معمول در قفسه سینه، ضعف سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های پی در پی و … اشاره کرد.

توجه کنید که وجود هر کدام از این علائم در کوتاه مدت طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ اما اگر وجود و بروز آن‌ها طولانی مدت و آزاردهنده شود، حتما باید به فکر راه‌های کاهش و رفع آن‌ها باشید.

چرا بی دلیل استرس دارم

چرا بی ‌دلیل استرس دارم؟

تقریبا همه‌ افراد حداقل یک بار این سوال را از خود پرسیده‌اند که چرا بی دلیل استرس دارم؟ در بسیاری از موارد افراد زمینه‌ بروز استرس را نمی‌شناسند و گمان می‌کنند که بدون وجود هیچ عامل و محرکی دچار استرس شده‌اند؛ بنابراین قادر به کاهش استرس خود نیز نخواهند بود. بهتر است بدانید که استرس یک فرایند درونی است که در وجود همه‌ افراد نهفته است و بروز آن وابسته به محرک‌های خارجی است. گاه شما از وجود این محرک‌ها آگاه نیستید؛ اما آن‌ها در ناخودآگاه شما ثبت شده‌اند. مشاهده یک عکس، مواجهه با یک فرد، قرار گرفتن در یک موقعیت خاص و برخی عوامل محیطی می‌توانند سبب تحریک استرس شما شوند.

گاه نیز استرس در وجود شما یک مسئله ژنتیکی است و همین امر سبب می‌شود که بروز آن را بی‌دلیل تلقی کنید. در موارد دیگر استرس ناشی از تجربیات تلخ و حوادث گذشته است که مغز با یادآوری آن‌ها یا قرار گرفتن در موقعیت مشابه فعال شده و نتیجه آن بروز استرس خواهد بود. توجه کنید که استرس هرگز بی‌دلیل نخواهد بود؛ کافی است شما نسبت به خود و احساسات خود اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید در کاهش استرس موفق باشید.

تمرین‌های عملی برای کاهش استرس

راه‌ های کاهش استرس متعدد و متنوع هستند و هر فرد بسته به نوع و میزان استرس خود ممکن است یک یا چند راه را انتخاب کند. مراجعه به روانشناس و روانپزشک در کاهش و رفع این مسئله بسیار مفید و موثر است؛ اما نمی‌توان این کار را تنها راه‌حل موجود دانست. بسیاری از استرس‌های مقطعی و کوتاه‌مدت با انجام برخی از تمرین‌های عملی قابل رفع شدن هستند. در ادامه به مهم‌ترین این تمرینات اشاره خواهیم کرد.

  • تمرکز روی تنفس: یکی از راه‌های کنترل استرس، تمرکز بر فرایند تنفس و نفس کشیدن به صورت عمیق است.

  • انجام تمریناتی همچون مدیتیشن و یوگا: این تمرینات تمرکز شما را روی تنفس و همچنین اندام‌های بدن افزایش داده و سبب آرامش می‌شوند.

  • توجه به سلامتی بدن از طریق ورزش: ورزش کردن یک راه بسیار موثر برای کاهش استرس است.

  • غلبه بر ذهن و تصورات: انجام تمریناتی از جمله تمرینات تجسمی از طریق تصور کردن محیط‌های آرام و زیبا می‌تواند سبب آرامش ذهنی شود.

  • گوش دادن به موسیقی: موسیقی‌های مثبت و آرام‌بخش می‌توانند سبب تعادل در حرکات جسمی و ذهنی افراد شوند.

راه های کاهش استرس

نقش روانشناس در کنترل و کاهش استرس

روانشناس یک فرد متخصص است که با داشتن علم و تجربه کافی به خوبی می‌تواند ذهن شما را کنترل و هدایت کند. این فرد از طریق راه‌های علمی و عملی استرس شما را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند و کمک می‌کند که بر رفتار خود مسلط باشید. در این زمینه مراجعه به یک مشاور و روانشناس خوب که از علم و تجربه کافی برخوردار باشد، بسیار اهمیت دارد. یکی از روانشناسان موفق در زمینه کنترل رفتار و کاهش استرس، خانم دکتر اعظم صادقیان است. او را می‌توان به عنوان روانشناسی موفق، سخنرانی حرفه‌ای و یک روان درمانگر کاربلد معرفی کرد. شما می‌توانید با مراجعه و عضویت در سایت دکتر اعظم صادقیان از آموزش‌ها و دوره‌های ایشان نهایت استفاده را ببرید.راهکارهای کاهش استرس

استرس و راه‌های کاهش آن

همه‌ افراد در زندگی خود روزها و لحظه‌های پر استرس را تجربه کرده‌اند. استرس یک واکنش بیرونی است که ناشی از یک سری عوامل درونی مانند ترس، نگرانی، حوادث تلخ، عوامل ژنتیکی و … است. راه‌های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد. برخی از این راه‌ها عملی هستند، مانند: ورزش کردن، کنترل تنفس، یوگا و مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی و …. یکی دیگر از راه‌ها مراجعه به یک روانشناس حرفه‌ای و متخصص است که در این زمینه می‌توان خانم دکتر اعظم صادقیان را معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml