دلیل کاهش قیمت دلار چیست؟

دبیرکل کانون صرافان کشور گفت: طبق اخبار غیررسمی در بازار، کاهش موقت قیمت دلار به دلیل دخالت غیرمستقیم بانک مرکزی و سایر نهادها در تزریق ارز در بازار است. بازار، و این کاهش جزئی اثر مداخله است.

کامران سلطانی زاده دبیرکل کانون صرافی ها در بازار ارز درباره تاثیر انتشار خبر انتقال بخشی از پول های آزاد شده در عراق به عمان اظهار داشت: اگر پولی آزاد شده است این خبر باید از طریق سامانه رسمی اعلام شود و بانک مرکزی میزان دقیق پول آزاد شده را مشخص کند. بلاک را اعلام کنید و این موضوعات به اخبار غیر رسمی محدود نشود.

وی با بیان اینکه تنها با اخبار تایید شده و رسمی می توان درباره تاثیر پول آزاد شده در بازار آزاد اظهار نظر کرد، گفت: قاعدتاً در صورت آزاد شدن پول باید بلافاصله وارد چرخه مبادلات ارزی شود و ورود آن به بورس باید انجام شود. در سامانه نیما نیز نمایش داده شود. داده شود.

دبیرکل کانون صرافان ادامه داد: سامانه نیما یک سامانه رسمی است و تمامی ارزها به صورت رسمی در این سامانه عرضه می شوند، بنابراین ارز آزاد شده با ورود به چرخه رسمی می تواند تاثیر محسوسی در بازار ارز داشته باشد اما تا جایی که می‌دانم در ماه‌های گذشته اکثر صرافی‌ها از دریافت ارز از سامانه نیما رضایت ندارند و این نشان می‌دهد که گشایش قابل توجهی در این زمینه نداشتیم و اگر گشایش وجود داشت، افزایش عرضه ارز در سامانه نیما باید قابل تایید بود.

سلطانی زاده افزود: پیش از این هر بخشی از دارایی های ایران که آزاد می شد به صورت رسمی اعلام می شد اما اکنون تمامی اخبار مبنی بر آزادسازی پول های بلوکه شده غیررسمی است.

دلیل کاهش قیمت دلار چیست؟

وی در خصوص پول های آزاد شده در دولت سیزدهم گفت: به یاد ندارم در این مدت به صورت رسمی پول آزاد شده باشد در حالی که در این مدت بحث آزادسازی پول های بلوکه شده در کره جنوبی و عراق به صورت جدی مطرح بود اما هنوز این موضوع مطرح نشده است. اتفاق افتاد اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

دلار به ۴۷ هزار تومان رسید؟

دبیرکل کانون صرافان درباره کاهش نرخ دلار به ۴۷ هزار تومان در روزهای گذشته تاکید کرد: در این مدت شاهد ۴۷ هزار تومان در بازار نبودیم و کمترین قیمت دلار ۴۸ هزار و ۳۰۰ بوده است. تومان.

سلطانی زاده ادامه داد: طبق اخبار غیر رسمی در بازار، کاهش موقت نرخ ارز ناشی از دخالت غیرمستقیم بانک مرکزی و سایر نهادها در تزریق ارز در بازار است و این کاهش نسبی اثر مداخله است. . البته بانک مرکزی علاوه بر دخالت در بازار داخلی؛ در بازار برخی کشورها به صورت غیر سمی دخالت می کند. اگر مداخله نمی شد قطعا قیمت ارز افزایش می یافت وگرنه با توجه به اتفاقاتی که می افتد باید نرخ ارز بالاتر از این اعداد باشد.

وی گفت: البته سازوکار مداخلات مشخص نیست و این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است. اگر مداخله ای انجام شود باید با همان دلار ۴۰ هزار تومانی انجام شود اما می بینیم که مداخله با نرخ بازار آزاد شکل گرفت.

دبیر کل کانون صرافان با تاکید بر اینکه امروز نرخ ارز ۷ نرخی شده است، تاکید کرد: در حال حاضر نرخ تالار اول و سنا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، نرخ تالار دوم و نرخ نیما است. ، نرخ اسکناس بازار، نرخ ets با بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله ای و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قرار بود ارز تک نرخی شود.

سلطانی زاده ادامه داد: نتیجه افزایش دستوری افزایش شکاف بین نرخ ارز بازار آزاد با نرخ سنا و نیما و … است در حالی که در مقطعی از سال گذشته با ایجاد اجماع صورت گرفت. در بازار، این تفاوت و شکاف قیمت به حداقل کاهش یافت. فراموش نکنیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ اختلاف نرخ ارز با بازار آزاد کمتر از سه تا پنج درصد بود و در بازار توافقی در پایان سال ۱۴۰۱، بازار آزاد و مبادلات رسمی عملاً به هر یک نزدیک بودند. دیگر.

قیمت دلار امروز چقدر است؟

در دو ماه اخیر دلار در محدوده خاصی حرکت کرده و بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان بوده است. کارشناسان اقتصادی این نوسان را پیش بینی کردند و گفتند احتمالا تا یکی دو ماه آینده قیمت دلار در این محدوده تغییر کند و فعلا در این محدوده بماند.

الان هم پیش بینی ها حاکی از آن است که دلار حداقل تا ماه آینده در همین محدوده نوسان می کند و تغییر جهت ناگهانی نخواهد داشت. پیش بینی ها حاکی از آن است که در یکی دو ماه آینده نباید انتظار رشد شدید قیمت دلار را داشته باشیم و افت قیمتی ناگهانی رخ نمی دهد. مگر اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ دهد و قیمت دلار تغییر کند.

دلار امروز به ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. مرز حساسی که روند آینده قیمت دلار را مشخص می کند. اگر قیمت دلار کانال ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان را حفظ کند، احتمال بازگشت قیمت به کانال ۴۹ هزار تومان وجود دارد. اما این مشروط به ماندن قیمت دلار در بالای این کانال است.

اما اگر امروز یا روزهای آینده قیمت دلار به زیر این کانال برسد، احتمال رسیدن قیمت دلار به انتهای کانال ۴۸ هزار تومانی وجود دارد. اما این کاهش قیمت نیز به شرطی است که قیمت دلار زیر این رقم باقی بماند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml