عوارض خطرناک نگه داشتن ادرار【سال۲۰۲۳】

ادرار کردن در طول روز، می تواند انسان را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها حفظ کند. هر فردی در طور روز میانگین می بایست ۶ الی ۷ بار به سرویس بهداشتی برای دفع ادرار برود. برخی از افراد ادرار خود را بنا به دلایل متعددی نگه می دارند که این امر می تواند مشکلات بسیار زیادی برای آن ها در پی داشته باشد.

در حقیقت افرادی هستند که به دلایل متعددی ادرار خود را نگه می دارند و به سرویس بهداشتی برای تخلیه نمی روند. به طور کلی در بدن هر انسانی ادرار به وسیله کلیه ها تولید می شود و در ادامه در مثانه ذخیره می گردد. مثانه سعی می کند که ادرار را با حجم زیاد و فشار کم در خود نگه‌ دارد. با به حداقل رسیدن ظرفیت مثانه، سیگنال‌های اخطار به مغز می رسد و فرد جهت تخلیه کردن مثانه باید از سرویس بهداشتی استفاده کند. اما در صورتی که فرد این کار را انجام ندهد، خطرات بسیار بد و عواقب خطرناکی برای او در پی خواهد داشت. پزشک به تمامی مردم توصیه می کنند که در صورت نیاز، حتما برای تخلیه ادرار شان اقدام کنند.

ظرفیت مثانه هر فرد چقدر است؟

در واقع مثانه دارای بافت کشسان و عضلانی است و ظرفیت ذخیره حجم های مختلف مایعات را دارد. لازم به ذکر است که ظرفیت مثانه در افراد مختلف متفاوت است و به طور کلی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر است. می توان بیان کرد که هر فردی به طور میانگین تقریبا ۶ یا ۷ بار ادرار خود را تخلیه کند. ولی در صورتی که یک نفر مبتلا به مشکل تکرر ادرار است، امکان دارد در یک شبانه روز بیش از ۷ بار برای تخلیه ادرار اقدام کند. نمی توان گفت که تکرر ادرار مشکل بسیار جدی و خطرناک است اما اگر این عارضه توسط بهترین دکتر اورولوژی در تهران درمان نشود، می تواند مشکل ساز شود

نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟

در صورتی که ادرار نگه داشته شود می تواند با برخی عوارض و مشکلات همراه باشد که در ادامه آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد :

این امر خطر عفونت مثانه را افزایش می دهد : در واقع یکی از عواملی که به حفظ تمیزی دستگاه ادراری کمک می کند، جریان متلاطم و مداوم ادرار است. کسانی که ادرار را برای مدت طولانی نگه می دارند در معرض خطر عفونت مثانه (سیستیت) یا عفونت کلیه (پیلونفریت) هستند.

 احتمال تشکیل سنگ مثانه را افزایش می دهد : ادرار دارای رسوبات و کریستال های مختلفی می باشد که رایج ترین آن ها کریستال های اگزالات کلسیم است. یکی از موارد مهم در پیشگیری از به وجود آمدن سنگ در سیستم ادراری، تداوم جریان ادرار است. با نگه داشتن ادرار در مثانه، خطر رسوب این کریستال ها و تشکیل سنگ مثانه افزایش می یابد.

افزایش خطر بی اختیاری ادرار : اندام های متعددی در داخل لگن وجود دارد، از جمله مثانه، رحم، تخمدان ها و واژن. مقاومت در برابر میل به ادرار کردن عضلات کف لگن شما را ضعیف می کند. عضلات کف لگن وظیفه دارد که مثانه را تا زمان آماده شدن برای ادرار بپوشاند و نگه دارد. نگه داشتن ادرار برای بازه زمانی طولانی، منجر به فعالیت بیش از حد کف لگن، درد مثانه و در نهایت بی اختیاری ادرار می شود. در حقیقت کف لگن متشکل از رباط ها و لایه های عضلانی زیادی است.

عفونت معده : طبق نظر بهترین دکتر اورولوژی در ایران، احتباس ادرار نه تنها موجب بروز درد در قسمت پایین شکم می شود، بلکه خطر عفونت معده را نیز می افزاید. وقتی که میکروب های موجود در ادرار از بدن دفع نمی شوند، فرد دچار عفونت معده می شود.

پریشانی روانی : احتباس ادرار در مواردی بر ناراحتی روانی تاثیرگذار است. احتباس ادرار ذهن را درگیر می کند و توانایی تمرکز را به اندازه مصرف الکل یا بی خوابی شدید مختل می کند. توان ذهنی انسان تا زمانی که مثانه اش پر نشود طبیعی می باشد، ولی وقتی ادرار را در خود نگه می دارد، به اندازه ذهن یک الکلی یا فردی که یک روز یا شب نخوابیده است، آشفته می گردد. نگه داشتن ادرار در حین رانندگی موجب افزایش خطر تصادف می شود.

درد در هنگام اجابت مزاج : احتباس ادرار باعث درد شدید هنگام ادرار می شود.

تب : نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی از خلاص شدن بدن از شر باکتری های عامل تب جلوگیری می کند و در نهایت تب رخ می دهد.

تورم مثانه : زمان استفاده از مایعات، مثانه بسیار آرام پر می شود و در صورت تخلیه نشدن، متورم می گردد. عدم پیشگیری از تورم و التهاب مثانه منجر به سرطان مثانه می شود.

سنگ کلیه : با هیچ اصراری برای ادرار کردن نباید به توالت رفت، نباید ادرار را طوری نگه داشت که مشکل ایجاد کند، بلکه باید عادات دفع ادرار به طور سالم را یاد بگیرید. آب موجب پاکسازی کلیه ها می شود. ولی وقتی ادرار برای مدت طولانی باقی می ماند، به طور قطعی بر کلیه ها اثر می گذارد و سبب سنگ کلیه و درد می شود.

کیست کلیه : کیست کلیه یک نوع التهاب در کلیه است. این بیماری عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟

عوارض نگه داشتن ادرار در بارداری

همان طور که در ابتدای مقاله برای شما ذکر کردیم، نگه داشتن ادرار می تواند خطرات بسیار بدی برای همه افراد داشته باشد اما نگه داشتن ادرار در بسیاری از خانم ها از جمله افراد خانم های باردار و شیرده می تواند با مشکلات بسیار جبران نذیری همراه باشد. در این صورت ممکن است مادر یبوست را نیز تجربه کند. نگه داشتن ادرار در خانم هایی که بارداراند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا می تواند تاثیر بسیار منفی بر جنین بگذارد.

کلام آخر

ادرار کردن در طول روز، می تواند انسان را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها حفظ کند. هر فردی در طور روز میانگین می بایست ۶ الی ۷ بار به سرویس بهداشتی برای دفع ادرار برود. برخی از افراد ادرار خود را بنا به دلایل متعددی نگه می دارند که این امر می تواند مشکلات بسیار زیادی برای آن ها در پی داشته باشد. ما نیز سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با عوارض خطرناک نگه داشتن ادرار، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما بسیار ممنونیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml