عوامل تثبیت کننده و نوسانی در بازار ارز.

بازار ارز این روزها به دلیل گرانی درهم تحت فشار بود. از نگاه معامله گران، عوامل تثبیت کننده و نوسانی در بازار ارز کدامند؟

سخنان روز جمعه حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه درباره پول های آزاد شده از ایران در قطر با استقبال بازار مواجه نشد. امیر عبداللهیان گفت: ارزیابی ما این است که پس از تبادل پیام و مذاکرات غیرمستقیم، در بحث تبادل زندانیان و انتقال و جابجایی بخشی از دارایی‌ها و املاک ایران پیشرفت‌هایی حاصل شد. ما توافق کردیم، واسطه این توافق دولت قطر بود. ما به روش صحیح ردیابی می کنیم تا بتوانیم از این منابع و دارایی های خود استفاده کنیم. اگر طرف آمریکایی با هر توجیهی به تعهد خود عمل کند و تجاوز قبلی خود را تکرار کند، شرایط دشوارتر و دیوار بی اعتمادی تهران و واشنگتن بلندتر خواهد شد. ما منتظر زمان مناسب هستیم و بررسی خواهیم کرد که آیا استفاده از این دارایی ها برای ما آسان است یا با سوء نیت ایالات متحده مواجه است. شما باید منتظر بمانی. گفته اند متعهد هستند.

به گفته معامله گران نتیجه این اقدام می تواند در بازار ارز موثر باشد. اگر ایران به این وجوه دسترسی داشته باشد، ممکن است بازار کاهش یابد، اما اگر دسترسی ایران با دارایی هایش محدود شود، ممکن است باعث نوساناتی در بازار شود.

از جمله دلایلی که تحلیلگران برای نوسانات بازار ارز ذکر می‌کنند، می‌توان به تقاضای فصلی ارز برای سال نو چینی، مشکلات پیش روی تجار عراقی به دلیل عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و همچنین مشکلات اضافی اشاره کرد. هزینه های این حادثه با پایان تقاضای فصلی ممکن است شاهد کاهش فشار بر تقاضای درهم باشیم. هفته گذشته بازار ارز تحت فشار درهم قرار گرفت و شنیده ها حاکی از آن است که بانک مرکزی با شرکت های پتروشیمی برای تزریق درهم به بازار دیدار کرده است. در صورت تزریق به بازار توسط این شرکت ها که تامین کنندگان اصلی بازار هستند، قیمت درهم امارات می تواند کمی متعادل شود. اما اگر تزریقی به بازار ارز صورت نگیرد باز هم نوساناتی در بازار وجود دارد. از دیدگاه تحلیلگران، تنش در دریای سرخ نیز یکی از عوامل نوسان است و در صورت کاهش این تنش می تواند به ثبات بازار کمک کند.

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از عرضه طلا در حساب شخصی خود خبر داد. در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، ۱۴۵ شمش طلای یک کیلویی در سومین حراج حضوری این مرکز در روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه عرضه می شود.

با توجه به این عرضه شمش در مرکز مبادلات، قیمت طلا و سکه می تواند از حباب خود خارج شود و در نهایت اثر سرریزی بر بازار ارز داشته باشد. در صورت استقبال از عرضه شمش، این عامل را می توان تثبیت کننده نامید.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml