بورس فردا بالا می رود یا سقوط میکند؟/سهامداران منتظر آتش بس

هفته گذشته اهالی بازار سرمایه شاهد عقب نشینی بیش از یک درصدی بورس بودند. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، رویدادهای سیاسی بیشترین وزن را در تاثیرگذاری بر تصمیمات معامله گران و سرمایه گذاران خواهند داشت.
به گزارش اخبار تایمز؛ در هفته ای که گذشت، بازار سهام طی یک روند منفی تا محدوده دو میلیون واحد رفت و برگشت کرد. در تحلیل رفتار شاخص در هفته گذشته که تحت تاثیر پارامترهای مهمی نیز قرار گرفت، می توان عامل مهم بلاتکلیفی را به عنوان رفتار غالب اهالی بورس معرفی کرد.
کارشناسان معتقدند بازار در شرایطی است که هیچ جاذبه ای برای سرمایه های جدید و حتی سرمایه های بزرگ که معمولاً پیشتازان و کاتالیزورهای مهم حرکت بازار هستند وجود ندارد. در حال حاضر بازار پول یا صندوق های با درآمد ثابت پناهگاه امن تری برای این بازارها هستند.
بنابراین علیرغم همه رویکردهایی که حول محور ارزش بازار می چرخد، به دلیل ابهامات ژئوپلیتیکی موجود، همچنان موتور محرکه اصلی بازار که جاذبه سرمایه های کوچک و بزرگ است، در بازار دیده نمی شود.
صرف نظر از نابسامانی های ژئوپلیتیکی که بر بازار سهام سایه افکنده است، نگاه دولت به اقتصاد که در حال حاضر حول محور سیاست های انقباضی می چرخد، توضیح خوبی برای شرایط فعلی بازار است. از این رو رکود فعلی در تمام بازارهای دارایی موجه است.
دماسنج اصلی تالار شیشه ای در پایان معاملات روز چهارشنبه با رشد اندک ۰.۰۹ درصدی معادل ۱۷۳۴ واحد ارتفاعی این شاخص کمی بالاتر از مرز دو میلیون واحد قرار گرفت. رشد ارتفاع نشانگر اصلی تالار شیشه ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم وزن که روند کلی قیمت شرکت های کوچک و متوسط را نشان می دهد، عملکردی موازی به ثبت رساند و با رشد ۰.۰۹ به ارتفاع ۶۷۶۰۰۰ واحدی رسید.
شاخص کل فرابورس که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های حاضر در فرابورس است نیز با رشد جزئی ۰.۰۳ درصدی معادل ۶ واحد از ارتفاع این شاخص به ۲۴ هزار و ۵۷۵ واحد رسید.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) بورس در روز آخرین روز معاملاتی هفته، سه هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به روز سه‌شنبه کاهش اندکی را تجربه کرد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، همچنان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۵.۷ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

قدرت خرید در بازار آخرین روز معاملاتی هفته رقم منفی ۱.۱ را به ثبت رساند که حاکی از زور بیشتر فروشندگان در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه، خبر از خروج ۲۸۵ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

وزیر امور خارجه صبح پنجشنبه در ادامه سفرهای خود برای رایزنی های بین المللی درباره غزه وارد نیویورک شد. امیر عبداللهیان در این دیدار اعلام کرد: رهبران حماس برای آزادی اسرای غیر نظامی اسرائیلی به ما اعلام آمادگی کردند. ما آماده ایم نقش خود را برای صلح و ثبات در منطقه ایفا کنیم. ایران آماده ایفای نقش در کنار قطر و ترکیه است. حماس آماده آزادی اسرای اسرائیلی در ازای آزادی ۶۰۰۰ اسیر فلسطینی در زندان های اسرائیل است.
زمزمه های آتش بس موقت در جنگ غزه ممکن است بازار را در هفته آینده احیا کند. اهالی بازارها تحولات منطقه را به دقت رصد می کنند تا در صورت بروز هر یک از دو سناریو آتش بس موقت یا افزایش شعله جنگ، تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند. کارشناسان معتقدند در صورتی که ریسک های خارجی بازار را تهدید نکند، شرکت هایی که در ۶ ماهه نخست سال عملکرد خوبی داشته اند با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml