فروش گوشت بز به نام گوشت قرمز ارزان! / تهدید معیشت ۵ میلیون ایرانی

پس از افزایش نجومی قیمت گوشت قرمز، برخی رسانه های نزدیک به دولت از ارزان شدن آن خبر دادند. افشین مدرس دادرس در عین حال از کلاهبرداری در این بازار خبر داد و گفت: «گوشت ماده و بز به عنوان گوشت نر چاق کننده به مشتری داده می شود». موضوعی که منجر به قاچاق گوشت قرمز شده و معیشت پنج میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ تخلفات در بازار گوشت قرمز هر روز به طور تصاعدی در حال افزایش است. پس از حذف گوشت قرمز از سبد غذایی اکثر خانواده‌های ایرانی یا به حداقل رساندن آن، دولت ارز یارانه‌ای آن را حذف کرد، اما با وجود آزادسازی قیمت، همچنان تقلب و قاچاق در این بازار به وفور مشاهده می‌شود.

با کاهش ارزش پول کشور، ارزش افزوده فروش دام زنده به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس چندین برابر قیمت داخلی شد تا جایی که بازار قاچاق آن به قاچاق سوخت تبدیل شد.

افشین صدر دادرس رئیس اتحادیه دام سبک کشور درباره روش های تقلب در بازار گفت: به این ترتیب گوشت گاو و بز ماده به عنوان گوشت نر پروار کننده در اختیار مشتری قرار می گیرد. در حالی که قیمت آنها نصف گوشت نر است. برخی از مصرف کنندگان که معمولاً گوشت قرمز خود را به روش سنتی تهیه می کنند، از کندی پخت این گوشت ها گله مند هستند.

فروش گوشت بز به نام گوشت قرمز ارزان! / تهدید معیشت 5 میلیون ایرانی

بیشتر این کلاهبرداری ها در حاشیه شهرهای بزرگ و به ویژه در استان تهران صورت می گیرد و برخی سودجویان معتقدند که گوشت را مستقیماً از دامدار به دست مصرف کننده می رسانند و هزینه کشتارگاه صنعتی و فروشنده از آن خارج می شود. فرآیند قیمت گذاری و از گوشت گوسفند یا بز ماده به جای گوسفند استفاده می شود.

گرمای هوا و افزایش دمای خلیج فارس تلفات دام قاچاق را افزایش داده و همین امر باعث شده تا فعلا از سرعت قاچاق کاسته شود و در نتیجه عرضه در بازار رسمی افزایش یابد. افزایش دادن. اما نکته غم انگیز این است که اگر به هر دلیلی جلوی این قاچاق گرفته شود، نزدیک به پنج میلیون نفر که در این زمینه فعالیت می کنند بیکار می شوند.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در گفتگو با تجارت نیوز با بیان اینکه از زمان حذف ارز یارانه ای تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد دامداری های خرد و کوچک تعطیل شده است، گفت: زمانی که دولت تصمیم گرفت حذف ارز یارانه ای، هشدار دادیم سفره مردم کوچکتر شده است. و کنجاله های گوشتی مردم به شدت کاهش یافته و از طرفی هزینه ها افزایش یافته و نمی توانیم با قیمت گوشت وارداتی رقابت کنیم.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، مقایسه عملکرد کشتارگاه های رسمی کشور در تیرماه ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حاکی از کاهش ۱۴ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور است.

میزان تولید گوشت در تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۲۶ درصد، بز و بز هفت درصد، گاو و گوساله چهار درصد، گاومیش و گاومیش جوان ۱۴ درصد کاهش داشته و افزایش یافته است. ۳۷ درصد برای شتر و شتر جوان. .

همچنین نتایج این بررسی آماری نشان می دهد که عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور در تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (خرداد) حدود سه درصد کاهش داشته است. وی کاهش فروش در بازار را بیش از ۳۵ درصد اعلام می کند.

فروش گوشت بز به نام گوشت قرمز ارزان! / تهدید معیشت 5 میلیون ایرانی

علی اصغر ملکی با اشاره به رکود و کاهش تقاضا در بازار گفت: وضعیت تقریباً ایستا است. چون تقاضایی وجود ندارد. اگر بخواهیم دوره یک ساله را نگاه کنیم، تعداد مصرف کنندگان گوشت گوسفندی در حال کاهش است و مشتریان ما هر روز در حال کاهش هستند. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان است و همکاران ما با ۱۰ درصد سود به دست مصرف کنندگان می رسانند. این در حالی است که واردات گوشت قرمز از کشورهای قفقاز بیش از پیش افزایش یافته است.

نکته جالب در مورد بازار گوشت قرمز این است که همه دولت ها و همه وزرا نتوانستند آن را کنترل کنند، از اسکورت ماشین یخچال دار گوشت قرمز توسط پلیس تا واردات آن با هواپیمای نظامی، همه نشان از ناتوانی در برنامه ریزی دارند.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به تاثیرگذاری واردات گوشت قرمز گفت: در جلسات متعدد به دولت گفته ایم که یکی از راه های رفع کمبود نقدینگی صادرات است. تا پیش از این دولت با این استدلال که ارز یارانه ای می دهد صادرات را ممنوع می کرد اما حالا که ارز آزاد شده و دولت قصدی برای جلوگیری از واردات گوشت گرم و منجمد ندارد، حداقل اجازه صادرات را به فعالان این حوزه بدهید.

وی ادامه داد: دولت علیرغم برخی وعده ها اجازه صادرات نداد و بسیاری از دامداری های کوچک تعطیل شد و اکنون در صورت تداوم وضعیت فعلی، شغل و زندگی نزدیک به پنج میلیون نفر را دچار مشکل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml