حرف های امیر قطر درباره دلارهای ایران

نخست وزیر قطر این شایعات را رد کرد و گفت که کشورش به اجرای توافقنامه ایران و آمریکا در خصوص دارایی های ۶ میلیارد دلاری در قطر پایبند است.

به گزارش اخبار تایمز؛ نخست وزیر قطر روز جمعه از پایبندی دوحه به توافق ایران و آمریکا در خصوص ۶ میلیارد دلار وجوه آزاد شده ایران خبر داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گزارش ها مبنی بر توافق آمریکا و قطر برای مسدودسازی مجدد ۶ میلیارد دلار دارایی ایران در یکی از بانک های قطری را تایید نکرد.

نیویورک تایمز پنجشنبه نوشت که بلینکن در گفتگو با خبرنگاران در تل آویو تایید نکرد که ایران از دسترسی به این دارایی ها محروم خواهد شد.

با وجود این، بلینکن مدعی شد که هیچ یک از وجوهی که در یکی از بانک های قطری است توسط ایران خرج نشده و تهران به آنها دسترسی ندارد.

واشنگتن پست پیشتر مدعی شده بود که آمریکا و قطر به دلیل عملیات اخیر حماس علیه رژیم صهیونیستی بر سر مسدود کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران به توافق رسیده اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز این ادعا را رد کرده است. در بیانیه دفتر نمایندگی ایران آمده است: «این خبر خالی از حقیقت است، انتشار چنین خبری اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

حرف های امیر قطر درباره دلارهای ایران

پیش از این، گروهی از نمایندگان سنای آمریکا طرحی را برای مسدود کردن مجدد دارایی های ایران ارائه کرده بودند.

دفتر نمایندگی ایران در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: سناتورهای مورد نظر و دولت آمریکا همگی می دانند که نمی توانند توافق نامه امضا کنند، این پول متعلق به ملت ایران است و در سال جاری به دولت جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است.

در سال ۲۰۱۸، پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای برجام، واشنگتن چندین میلیارد دلار از فروش نفت ایران به کره جنوبی را مسدود کرد.

از آن زمان تاکنون، تلاش های کره جنوبی برای واگذاری این دارایی ها به ایران با مخالفت آمریکا مواجه شده است. با این حال، در ۱۹ اوت، منابع خبری گزارش دادند که ایران و ایالات متحده برای آزادسازی این دارایی ها در ازای مبادله تعدادی از زندانیان به توافق رسیده اند.

سرانجام شامگاه دوشنبه ۶ شهریورماه در پی اجرای توافقنامه تبادل اسرا بین ایران و آمریکا، پنج زندانی ایرانی شامل مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده و … کاوه لطف الله افراسیابی. با ورود مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور به ایران آزاد شدند.

در این مبادله سه جاسوس آمریکایی به نام های «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» به همراه دو تن دیگر که یکی از آنها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

از سوی دیگر روند آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به پایان رسید و این مبالغ به حساب ایران در بانک های قطر واریز شد.

رئیس جمهور ایران پیش از این در دیدار با مدیران ارشد رسانه های آمریکایی تاکید کرده بود که پول آزاد شده برای تامین نیازهای مردم هزینه می شود. مبالغی که تا کنون ظالمانه مسدود شده و اکنون در دست جمهوری اسلامی است متعلق به مردم است و ما از آنها برای رفع نیازهای مردم استفاده خواهیم کرد.

سید ابراهیم رئیسی نیز پیش از اجرای توافق اخیر به شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گفته بود که دولتش تصمیم می‌گیرد که شش میلیارد دلار وجوه بلوکه شده را چگونه هزینه کند و این پول در هر جایی که ایران نیاز داشته باشد، خرج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml