قیمت جدید مسکن در تهران / نسخه مهمی برای کاهش قیمت مسکن + جدول

در شرایطی که تعداد معاملات مسکن کاهش یافته و قیمت ها به ثبات رسیده است، شاخص های اقتصادی حکایت از رونق ساخت و ساز در کشور دارد. در این شرایط به گفته کارشناسان، ساخت خانه های سبک تر، ایمن تر، سریع تر و ارزان تر می تواند قیمت ساخت و ساز مسکن را ۲۰ درصد کاهش دهد.

 

به گزارش اخبار تایمز؛ بازار مسکن به تدریج در مسیر اصولی قرار می گیرد. به این ترتیب ساخت و ساز نسبت به گذشته افزایش یافته و قیمت ها به ثبات رسیده است. این ثبات پس از آرام شدن بازار ارز در خردادماه و رکود معاملات مسکن ایجاد شد. نرخ های پیشنهادی در برخی شهرهای بزرگ از جمله تهران با افت ۲۰ درصدی مواجه شده است و ارزیابی فعالان بازار مسکن این است که رکود معاملات تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

در خصوص نرخ های ثابت نیز طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در ۱۸ روز شهریورماه نسبت به ۱۹ روز ماه قبل در مناطق شهری تهران ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی از رونق ساخت و ساز خبر می دهند. به گفته پیام باقری، نایب رئیس اتاق ایران، شاخص مدیران خرید بخش ساختمان (شمخ) در فروردین ماه ۳۳.۹۵ و در مردادماه به ۵۵.۴۹ رسید. اما در این بخش چالش هایی داریم که مهم ترین آن رشد روزافزون قیمت ها در بازار مسکن در سال های اخیر است که باعث ایجاد شکاف قابل توجهی بین قدرت خرید و قیمت شده است.

در شرایط کنونی فاصله قابل توجهی با هدف دستیابی خانوارها در بازه زمانی ۱۲ ساله وجود دارد. در حال حاضر این رقم حدود ۲۰ سال است که مجلس در قالب برنامه هفتم توسعه، دولت را موظف کرده این زمان را به ۱۲ سال کاهش دهد.

اما از مشاوران املاک درباره تاثیر احتمالی حوادث اخیر در منطقه و افزایش تنش های بین المللی پرسیدیم. سعید لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اتفاقات اخیر منطقه هیچ تاثیری بر بازار مسکن نداشته و بازار در رکود است. قیمت های پیشنهادی در برخی موارد ۲۰ درصد کاهش یافته و همین وضعیت حاکم است.

وی افزود: افت قیمت اغلب در واحدهای بی کیفیت و قدیمی و بدون امکانات اتفاق افتاده است. در مواردی که سازندگان یا مالکان نیاز مالی دارند، شاهد تخفیف هستیم. در خصوص وضعیت کلی بازار مسکن می توان از واژه کاهش انتظارات استفاده کرد. به این معنی که جو کلی بازار تمایل به کاهش دارد اما به هر حال قیمت مسکن تحت تاثیر پارامترهای مختلفی از جمله شرایط کلان اقتصادی، بازارهای موازی و هزینه های ساخت و ساز است.

به گفته لطفی، بعید است تا پایان سال و انتخابات مجلس شاهد تحول چشمگیری در بازار مسکن باشیم. فعالان بازار مسکن تخمین می زنند که قیمت ها تا پایان سال جاری تغییر نخواهد کرد.

قیمت جدید مسکن در تهران / نسخه مهمی برای کاهش قیمت مسکن + جدول

وی رکود فعلی بازار مسکن را ناشی از احتیاط خریداران و فروشندگان دانست و گفت: خریدار واقعی در بازار وجود ندارد. فروشندگان نیز تمایلی به فروش واحدهای خود با قیمت کمتر از نرخ خرید ندارند. از سوی دیگر دولت طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را در دستور کار قرار داده است که در افزایش عرضه موثر بوده و ممکن است بخشی از تقاضای مصرف کننده را در آینده پاسخ دهد.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی با اشاره به نیاز کشور به ۵ میلیون واحد مسکونی معتقدند عرضه مسکن می تواند به تدریج بازار را آرام کند. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و در ۱۱ ماه گذشته ۱۵۰ هزار واحد نیمه‌ساز تکمیل شده است.

در راستای بهبود بازار مسکن، دولت در نظر دارد یک میلیون قطعه زمین را در شهرهای کوچک و روستاها به متقاضیان نهضت ملی مسکن واگذار کند که از این میزان ۵۰۰ هزار قطعه در سال جاری و ۵۰۰ هزار قطعه در سال آینده واگذار می شود.

محمدرضا میرتاج الدین – رئیس فراکسیون راهبردی مجلس – می گوید: در هیچ جای دنیا مسکن کالای سرمایه ای نیست و فقط در ایران به مسکن به عنوان سرمایه نگاه می شود. بر اساس بررسی های انجام شده ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده که مردم توان خرید آن را ندارند و این واحدها برای سرمایه گذاری ساخته شده است. میرتاج الدینی به واحدهای لوکس و نیمه لوکس ارائه شده در مناطق برخوردار شهرها اشاره دارد که طرف تقاضا توانایی کافی برای خرید آنها را ندارد.

صنعتی شدن و ارزان‌سازی از راهکارهای کنترل بازار مسکن است. در قالب برنامه هفتم توسعه باید سهم صنعتی شدن مسکن به ۱۵ درصد برسد. پژوهشگران صنعت ساختمان می گویند سیاست های حوزه مسکن در دولت سیزدهم بیش از گذشته علمی شده است.

محمدرضا انبیایی – استاد دانشگاه – در این خصوص به ایسنا گفت: باید ارتباط بین دستگاه های دانشگاهی و اجرایی در حوزه مسکن افزایش یابد. اگر بتوانیم مواد اولیه را با قیمت ارزان تری به کارخانه ها برسانیم، می توانند محصولات نورد شده را با قیمت کمتری وارد بازار کنند و در نتیجه قیمت سازه ۲ تا ۳ درصد کاهش می یابد. در سایر نهاده های ساختمانی نیز اگر به این صورت انجام شود، قیمت تمام شده مسکن ۲۰ درصد کاهش می یابد.

به گفته انبیایی، طراحان و مهندسان کشور در تلاش هستند تا سازه های سبک تر، ایمن، سریع تر و ارزان تر تولید کنند که نتایج خوبی به دست آورده است. نمونه های زیادی وجود دارد که از روز چیدن تا تحویل سازه و نصب پرده خانه ۱۳۰ روز طول کشیده است، یعنی پروژه در مدت ۴ ماه و ۱۰ روز به متقاضی تحویل داده شده است. این چیز کمی نیست، اما حوزه پژوهشی و اجرایی کشور در حوزه مسکن نیازمند حمایت و منابع مالی خاص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml