قیمت خرید توافقی برنج اعلام شد

خرید توافقی انواع برنج محلی از شالکیاران مازندرانی در ۵ مرکز با قیمت کیلویی ۵۸ تا ۶۱ هزار تومان آغاز شده است.

به گزارش اخبار تایمز، برنج های منطقه شمال که مدتی است بازار آن راکد بوده و به گفته خودشان برای آنها خریداری نمی شود، وزارت جهاد کشاورزی برای خرید برنج آنها تلاش کرده است، حتی قیمت برنج منطقه شمال هم گمان می شود. بالاتر از قیمتی که قبلا اعلام شده بود.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اطلاعیه ای قیمت خرید برنج ندا پرمحصول را ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان و برنج شیرودی پرمحصول را ۴۲ تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، در حالی که پیش از این قیمت برنج ندا ۳۳ هزار تومان بود و شیرودی ۳۹ هزار تومان بود.

قیمت خرید توافقی برنج اعلام شد

ارقام پرمحصول برنج کشاورزان توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران از شالیکاران استان خریداری می شود. خرید توافقی انواع برنج بومی از شالکیاران مازندرانی نیز در پنج مرکز شامل شهرک صنعتی راجه بابل، پایانه شالیزار آمل، روستای کونر شهرستان بابلسر، شرکت پردیس گلستان در شهرک صنعتی جویبار و شالیکوبی گستر در سارویا آغاز شده است. کیلویی ۵۸ تا ۶۱ هزار تومان است.

روز ششم مردادماه، سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «طبق هماهنگی‌هایی که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی برنج انجام داده، مقرر می‌شود این شرکت‌ها برنج ارقام محلی (طارم و هاشمی) را به فروش خواهد رساند.» کشاورزان را بخرید. در عین حال اعلام شد کشاورزانی که برنج مازاد برای فروش دارند از روز شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ برای ثبت نام برای فروش محصولات خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

قیمت خرید توافقی برنج اعلام شد

در این میان برخی از مسئولان و کارشناسان واردات بی رویه برنج در سال گذشته را ناشی از رکود بازار برنج ایران دانستند.

موضوع به اعتراض در مجلس رسید به طوری که محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در شکایت از کشاورزانی که محصولشان برای او خریداری نشده بود، گفت: «وزارتخانه ها نباید داشته باشند. شروع به واردات برنج به جای خرید از کشاورزان کرد.» .

وی به واردات بی رویه در حوزه برنج با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات اضافی انجام شده و به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: همین امروز چند نفر، مسئولان و نمایندگان مازندران تماس گرفتند که هم اکنون محصول سال گذشته است. در انبار کشاورزان است و محصول امسال در حال برداشت است.

مصرف برنج در کشور نزدیک به سه میلیون تن است که سالانه حدود یک میلیون تن آن از کشورهای دیگر وارد می شود، هرچند آمار دقیقی از میزان مصرف و تولید وجود ندارد، اما میزان واردات در سالهای گذشته همواره محل بحث بوده است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml