لوله فلکسیبل چیست + کاربرد آن

لوله فلکسیبل یکی از تجهیزات ساختمانی است که با هدف حفظ جان افراد، تأمین امنیت تجهیزات و جلوگیری از صدمه دیدن آن‌ها طراحی و تولید می‌شود. انواع متنوع این محصول با استفاده از متریال بادوام و متناسب با محیط مورد استفاده، ساخته می‌شوند و محافظ خوبی برای کابل‌های برق، هوا و مایعات هستند. در این مطلب هرآنچه که در مورد لوله‌های خرطومی یا همان فلکسیبل باید بدانید، از قبیل چیستی این محصول، مزایای استفاده، انواع و کاربردهای آن را بیان کرده‌ایم.

لوله فلکسی چیست؟

در یک بیان ساده لوله‌های فلکسییل را می‌توان به عنوان روکشی برای محافظت از کابل‌ها و سیم‌ها تعریف کرد. درواقع این محصول، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد و لوله‌های سبک، بلند و منعطف است که می‌تواند سیم‌های برق و تجهیزات دیگر را از عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت و … محافظت کند و بدین ترتیب طول عمر این تجهیزات را افزایش می‌دهند و مهم‌تر اینکه از آسیب دیدن افراد جلوگیری می‌کنند.

به لوله فلکسیبل، لوله خرطومی نیز گفته می‌شود. این محصول با استفاده از بست مخصوص فلکسی روی دیوار نصب می‌شود. انواع بست‌های فلکسی سایزهای مختلفی دارند. لوله‌های فلکسی را از لحاظ جنس و کاربرد در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند. در یک دسته‌بندی این تجهیزات مهم را به دو نوع روکش‌دار و بدون روکش تقسیم‌بندی می‌کنند. این ابزار جایگزین مناسبی برای لوله فولادی برق گالوانیزه می باشد.

ویژگی‌های لوله‌های فلکسی

لوله‌های فلکسی را می‌توان با ویژگی‌هایی از قبیل انعطا‌ف‌پذیری، مقاوم در برابر حرارت خورشید و رطوبت، قابلیت چرخش، طول عمر بالا، وزن سبک و قابلیت نصب آسان معرفی کرد. به‌دلیل برخورداری از چنین ویژگی‌هایی، کارایی این محصول بسیار زیاد شده است و حتی به‌جای کانال‌های گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنس لوله‌های فلکسی

لوله‌های فلکسی باتوجه‌به مکان مورد استفاده و کاربرد، با استفاده از مواد اولیه متنوعی تولید می‌شوند. به‌طورمعمول، لوله فلکسیبل روکش‌دار به دلیل مقاومت بالا و دوام بیشتر در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای فضاهای داخلی ساختمان و تجهیزات مختلف، انواع بدون روکش را به کار می‌برند.

انواع لوله‌های فلکسی روکش‌‌دار (عایق‌دار)

مدل‌های روکش‌دار برای استفاده در محیط‌های بیرونی کاربرد دارند. به‌علاوه در محیط‌هایی که ممکن است نم، رطوبت و حرارت بالا به تجهیزات و کابل‌ها آسیب بزنند، از همین مدل‌های عایق‌دار استفاده می‌کنند؛ زیرا روکش این محصولات از جنس PVC است. عایق پی‌وی‌سی به دلیل برخورداری از خاصیت خودخاموش‌‌شوندگی از وقوع آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. انواع مختلفی از این لوله‌های عایق‌دار برای کاربردهای متنوع تولید می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. از تجهیزات آن می توان به ریل چنگالی اشاره کرد.

لوله خرطومی پلی اتیلن

لوله فلکسیبل پلی اتیلن برای انتقال هوای دستگاه داکت اسپلیت، فن‌کوین و سایر دستگاه‌های مکنده یا هواساز به کار برده می‌شود. این لوله‌ها از سه لایه مجزا تشکیل شده‌اند. دو لایه بیرونی و درونی از جنس فویل آلومینیوم لیمینت شده هستند و در قسمت میانی الیاف پلی استر غیرفشرده به کار برده شده است. قیمت لوله فلکسی پلی اتیلن نسبت به سایر لوله‌های فلکسیبل روکش‌دار، مناسب‌تر است؛ لذا استفاده از آن انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای است. به لوله‌های خرطومی، عایق پلی‌استر یا لوله خرطومی هوا نیز گفته می‌شود. این محصول از ویژگی‌های زیر برخوردار است.

  • از سه لایه تشکیل شده که لایه‌های محافظتی آن در داخل و بیرون لوله از جنس آلومینیوم لمینت شده و لایه میانی از جنس پلی‌اتیلن است.

  • دارای عایق حرارتی و برودتی است و می‌تواند دمای بین منفی ۲۰ تا مثبت ۸۰ درجه را تحمل کند.

  • چند لایه بودن این محصول، انعطاف‌پذیری بالایی به آن بخشیده است.

  • کاربردهای لوله فلکسیبل پلی اتیلن متنوع در پروژه‌های ساختمانی مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی است.

  • به‌صورت شاخه‌های ۱۰ متری عرضه می‌شود و در قطرهای ۴ تا ۲۰ اینچ در بازار موجود است.

  • لایه میانی از جنس پلی‌اتلین مانع از نفوذ اشعه UV می‌شود؛ بر همین اساس طول عمر بالایی دارد.

لوله خرطومی فلکسیبل‌ نسوز

لوله خرطومی فلکسیبل نسوز برای سیم‌کشی در برخی از بخش‌های ساختمان از جمله سیستم‌های تهویه و جاهایی مثل کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساسا سیم‌کشی در محیط‌هایی که دمای زیادی دارند و تجهیزات ممکن است در معرض آتش‌سوزی قرار بگیرند، چالش‌برانگیز است. در همین راستا، لوله‌های خرطومی فلکسیبل نسوز وارد بازار شده است. لوله‌های نسوز از جنس فایبرگلاس هستند و با استفاده از سیلیکون تقویت شده‌اند. سیلیکون باعث شده که این محصول خاصیت ضدحریق پیدا کند. این محصول می‌تواند دمای بین منفی ۳۰ درجه تا مثبت ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

لوله فلکسیبل نسوز برای هدایت بخارهای گاز و هوا که دمای زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله می‌توان به تخلیه هوای گرم مشعل موتورخانه‌ها اشاره کرد. این محصول در قطرهای متنوع از ۷.۵ تا ۱۲۰ سانتی‌متر و طول ۶ و ۱۰ متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. این محصول همچنین انواع مختلفی دارد که از لحاظ ساختار متفاوت هستند.

ویژگی‌های لوله خرطومی فلکسیبل نسوز به شرح زیر است:

  • قابلیت تحمل حرارت بالا تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد

  • ساختار مستحکم شده با استفاده از نوار استیل

  • انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی بالا

  • مقاوم در برابر تغییر شکل و جمع‌شوندگی

  • سبک وزن، حمل آسان و نصب بسیار ساده

قیمت لوله فلکسی نسوز با‌توجه‌به ویژگی‌هایی از قبیل جنس، ضخامت جداره و سایز متغیر است. در کل مدل‌های خرطومی نسوز به دلیل برخورداری از قابلیت انعطاف‌پذیری و تحمل دمای بالا نسبت به سایر محصولات مشابه کاربرد بیشتری دارند و همین امر باعث شده که قیمت آن نیز بیشتر باشد.

لوله فلکسیبل با عایق پلی استر

مدل دیگری که به عایق پلی استر موسوم است و قدیمی‌ترین نوع کانال‌های فلکسیبل یا خرطومی محسوب می‌شود، از سه لایه تشکیل شده است. دو لایه داخلی و خارجی این مدل از جنس آلومینیوم بوده و جنس لایه میانی پلی استر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت بالا در برابر نم، بخار و دمای زیاد اشاره کرد. همچنین انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی بالا دو ویژگی مهم دیگر عایق پلی‌استر هستند. محصول موردبحث را در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به کار می‌برند.

لوله عایق IFD

این مدل دارای دو لایه آلومینیومی در بخش خارجی و داخلی است و در میان آن لایه‌ای با استفاده از پلی استر قرار دارد. استفاده از پلی استر ویژگی‌های خاصی به این محصول بخشیده است؛ از جمله می‌تواند به عایق حرارت و صدا بودن آن اشاره کرد. لوله خرطومی عایق IFD وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این محصول همچنین در برابر حرارت بالا مقاوم است. بر اساس ویژگی‌های مذکور، برای انتقال هوای داغ در سیستم‌های مکش از لوله فلکسیبل عایق IFD استفاده می‌شود.

لوله عایق الاستومری

این مدل خود در دو نوع عایق الاستومر RUBBER و دیگری عایق الاستومر GENERAL تولید می‌شود. مدل روبر دارای سه لایه تشکیل است که بخش داخلی و خارجی آن از جنس آلومینیوم و قسمت میانی با استفاده از عایق الاستومر تولید می‌شود. مدل جنرال نیز سه لایه دارد؛ اما این‌بار بخش میانی از آلومینیوم و بخش‌های داخلی و خارجی با استفاده از PVC مشکی ساخته شده است. به‌طورکلی، لوله‌های فلکسیبل الاستومر، عایق خوبی در برابر حرارت و صدا هستند. این محصول حجم کمی اشغال می‌کند، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و به آسانی نصب می‌شود. قیمت لوله فلکسی الاستومری نسبت به سایر مدل‌ها، بالاتر است. این محصول در پروژه‌های مختلف ساختمانی و برای استفاده در سیستم‌های دمنده و مکنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرطومی شیلددار

لوله فلکسیبل خرطومی روکش پلاستیکی دارند و بر همین اساس برای استفاده در مکان‌های باز کاربرد دارد. برای مثال یکی از موارد کاربرد لوله خرطومی شیلددار محافظت‌ از سیم‌کشی‌های مخابرات است.

مدل خرطومی شیاردار نسوز

این مدل که به خرطومی چاک‌دار یا شیاردار موسوم است، در برابر مواد شیمیایی از قبیل روغن، بنزین، اسید سولفوریک و … بسیار مقاوم است؛ بر همین اساس در صنایع خودروسازی و برای انتقال مایعات در موتور خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه راجع به فلکسیبل اگزوز که یکی از قطعات بسیار پرکاربرد در موتور ماشین‌هاست، صحبت می‌کنیم.

فلکسیبل اگزوز چیست؟

فلکسیبل اگزوز برای در امان ماندن موتور خودرو از آسیب‌ ناشی از گازهای داغ به کار برده می‌شود. این قطعه به صورت رشته‌های توری بافت شده تولید می‌شود و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. لوله‌های فلکسیبل اگزوز از شکستگی در این سیستم‌ها جلوگیری کرده و بر همین اساس به‌عنوان یکی از قطعات بسیار مهم در صنعت خوردوسازی شناخته می‌شوند. در ضمن ممکن است لوله‌ فلکسیبل اگزوز دچار نشتی شوند که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. مهم‌ترین نشانه‌های نشت گاز در لوله‌های فلکسی اگزوز به شرح زیر است:

  • ایجاد صدای بلند که به‌دلیل ترک‌خوردگی فلکسیبل اگزوز رخ می‌دهد.

  • گازهای سمی، بوی بد بنزین و سوخت دیزل

  • کاهش قدرت و کارایی موتور

  • آویزان شدن لوله اگزوز

دلایل خراب شدن فلکسیبل اگزوز

فلکسیبل اگزوز ماشین ممکن است به دلیل زنگ‌زدگی خراب شود که البته محصولات بی‌کیفیت بیشتر و سریع‌تر دچار این مسئله می‌شوند. این قطعه همچنین ممکن است در اثر سست بودن پایه‌ نگه‌دارنده موتور و حرکات بیش از حد آن بشکند. در صورتی که کف خودرو نیز پایین بیاید، احتمالا فلکسیبل اگزوز را سوراخ می‌کند.

انواع لوله‌های فلکسی بدون روکش (بدون عایق)

اکنون که در مورد لوله‌های فلکسی روکش‌دار و همچنین فلکسیبل اگزوز صحبت کردیم، جا دارد که با انواع لوله فلکسیبل بدون روکش نیز آشنا شوید. لوله‌های خرطومی بدون عایق شامل برزنتی، آلومینیومی یا فویلی و کمبی هستند که برای استفاده در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فلکسی برزنتی

این مدل همانطور که از نامش پیداست دارای یک لایه برزنت است و از ویژگی‌های آن می‌توان به انعطاف‌پذیری در زمان اجرا و نصب اشاره کرد؛ همچنین با‌توجه‌به وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ارتعاش و ضربه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول جهت تخلیه ذرات گرد و غبار و تخلیه هوا در محیط‌های داخلی استفاده می‌شود.

فلکسی کمبی

فلکسی کمبی دارای دو لایه است که در ساختار آن از روکش PVC مشکی برای بخش بیرونی و آلومینیوم برای قسمت داخلی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت، مقاوم در محیط‌های اسیدی و قلیایی، همچنین دوام و طول عمر بالا اشاره کرد. علاوه‌بر موارد مذکور، لوله فلکسیبل کمبی قابلیت نصب آسانی دارد و به‌طورکلی ویژگی‌های مثبت و مزایای متنوع این محصول منجر به کاربرد فراوان آن در سیستم‌های دمنده و مکنده شده است.

فلکسی بدون روکش آلومینیومی یا فویلی

مدل بعدی از فلکسیبل بدون روکش، نوع فویلی یا آلومینیومی است که سه لایه دارد. در بخش‌های بیرونی و داخلی محصول از آلومینیوم و بخش میانی با پلی استر عایق شده است. این محصول در برابر حرارت و حتی شعله مقاوم است؛ به‌علاوه حمل و نصب آسان، انعطاف‌پذیری بالا و وزن سبک سه ویژگی‌های مهم دیگر آن هستند. فلکسی‌های بدون روکش فویلی نیز در سیستم‌های مکنده و دمنده کاربرد دارد.

فلاکسی‌های هوا و برق

با‌توجه‌به اینکه معمولا لوله‌های فکلسی را با‌توجه‌به کاربرد آن‌ها تحت عناوین فلکسیبل هوا و برق می‌شناسند، ممکن است ندانید که موارد ذکر شده در بالا، کدام یک در دسته‌های فلکسی‌های هوا و کدامیک در گروه لوله‌های خرطومی برق قرار می‌گیرند؛ بنابراین دسته‌بندی زیر می‌تواند دید بهتری به شما بدهد.

لوله‌ فلکسیبل هوا؛ مزایا و انواع

انواع خرطومی هوا به‌عنوان یکی از تجهیزات ساختمانی و جزء مهم سیستم‌های تهویه ساختمان شناخته می‌شوند. این محصولات انعطاف‌پذیر برای هدایت جریان هوا به کار برده می‌شوند. عایق بودن بعضی از محصولات باعث می‌شود که در برابر حرارت و عوامل محیطی دیگر مقاوم باشند. بهتر است بدانید این محصول را با نام‌های داکت فلکسیبل، لوله خرطومی هوا، داکت فلکسی و لوله فلکسی هوا نیز می‌شناسند. جنس داکت‌های فلکسی از PVC، سیلیکون، آلومینیوم، پلی استر، لاستیک و متریال ضدزنگ است. از میان انواع لوله‌های خرطومی ذکر شده در این مقاله، موارد زیر در دسته فلکسی‌های هوا قرار می‌گیرند.

  • فلکسیبل آلومینیومی

  • فلکسیبل الاستومتری RUBBER

  • IFD

  • کمبی

  • برزنتی

  • پلی اتیلن

  • و PVC

لوله فلکسیبل برق؛ مزایا و انواع

نوع دیگری از فلکسی‌ها برای محافظت از سیم‌های برق و تأسیسات برقی در محیط‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ازاین‌رو به یکی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی تبدیل شده‌اند. این محصول به دلیل برخورداری از مزایای متعدد همچون استحکام بالا در برابر حرارت، مقاومت در برابر سرما، نصب آسان و اجرای سریع، وزن سبک، خرطومی بودن و انعطاف‌پذیری بالا، مقاوم در برابر اشعه UV و همچنین مستحکم در برابر حملات جانواران جونده و خزنده به‌طور گسترده در پروژه‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان انواع فلکسی‌های ذکر شده در این مقاله موارد زیر را می‌توان در دسته فلکسی‌های برق قرار داد:

  • لوله خرطومی فلکسیبل روکشدار

  • لوله خرطومی نسوز

  • فلزی ساده و فلزی مستحکم

  • لوله خرطومی پلاستیکی

  • شیلددار ساده و شیلددار باعایق

سایر فلکسی‌ها

از لوله‌های خرطومی برای انتقال آب نیز استفاده می‌شود. لوله فلکسیبل پلاستیکی که مقاومت کمتری دارند، برای انتقال آب در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. احتمالا در مورد دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال یا ماینرها شنیده باشید. این دستگاه‌ها معمولا صدای زیادی ایجاد می‌کنند و به وسیله‌ای برای تأمین و تخلیه هوای دستگاه نیاز خواهد بود. از میان مدل‌هایی که در بالا ذکر شد، فلاکسیبل‌های با عایق الاستومری به عنوان لوله خرطومی ماینر شناخته می‌شود و به دلیل عایق صوتی بودن و همچنین هدایت و انتقال هوای فن ماینرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایز استاندارد لوله فلاکسیبل

لوله‌های خرطومی در سایزهای مختلفی تولید می‌شود و سایز آن‌ها با‌توجه‌به قطر مقطع تعیین می‌شود. سایز استاندارد این محصول در اندازه‌های ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲ و ۴۸ میلی‌متری است. انتخاب سایز با‌توجه‌به محل مورد استفاده، نوع پروژه، همچنین وزن و اندازه کابل‌ها صورت خواهد گرفت. درکل لوله‌های فلاکسیبل در سایز و اندازه‌های مختلف به دلیل مقاومت در برابر کشش، چرخش بالا، طول عمر، انعطاف‌پذیری بسیار زیاد، وزن کم، قابلیت تحمل فشار و مقاومت در محیط‌های اسیدی موارد استفاده‌ متعددی دارند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها برای محافظت از تجهیزات ساختمانی و همچنین ایمنی افراد ضروری است.

انواع لوله‌های خرطومی بر اساس قیمت

قیمت لوله فلکسی با‌توجه‌به تنوع بسیار زیادی که این محصول دارد، متنوع است و می‌توان گفت این محصول بر اساس کیفیت ساخت، برند سازنده، اندازه، طول، قطر و مهم‌تر از همه، نوع لوله فلکسیبل با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود. برای مثال قیمت فلاکسیبل‌های گردش هوای سایز ۱۳اینچ با مدل‌های سایز ۱۶ فرق دارد و همینطور در مورد قیمت لوله فلکسی برق با فلکسی‌های انتقال مایعات نیز این قضیه صدق می‌کند.

آشنایی لوله فلکسیبل، انواع و کاربردهای آن

در مطالب فوق سعی کردیم شناخت تقریبا جامعی از لوله‌های فلکسیبل به شما بدهیم. این محصول در انواع مختلف و با کاربردهای بسیار گسترده به یکی از مهم‌ترین تجهیزات در انواع پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است. در یک دسته‌‌بندی کلی انواع فلکسیبل‌ها را به روکش‌دار و بدون روکش تقسیم‌بندی می‌کنند. مدل‌های دارای روکش یا با عایق بیشتر برای محیط‌های خارجی و انواع بدون روکش نیز برای محیط‌های داخلی که کمتر در معرض حرارت و نم و رطوبت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌طور کلی خرید لوله فلکسیبل به‌دلیل ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیاد، به یکی از خریدهای مهم در انجام هر پروژه ساختمانی تبدیل شده است. اگر قصد خرید این محصول را دارید، بهتر است بدانید که قیمت لوله فلکسی با‌توجه‌به نوع، جنس، اندازه، کیفیت ساخت، برند سازنده و مواردی از این قبیل متغیر است. همچنین خرید لوله فلاکسیبل با قیمت متفاوتی عرضه خواهد شد. در مورد اندازه و سایز استاندارد لوله‌‌های فلکسیبل باید به نوع پروژه‌ها و ویژگی‌های تجهیزات دیگر محل موردنظر توجه داشته باشید و سایز و اندازه را متناسب با شرایط محل انتخاب کنید.

شرکت سینی کابل نوسان تولید کننده سینی کابل و مرکز پخش لوله فلکسیبل  می باشد.

آدرس دفتر فروش : لاله زار جنوبی کوچه باربد پاساژ سرای لاله زار پ۲۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml