لوله فولادی برق و اتصالات، نحوه تولید و مشخصات فنی

لوله فولادی برق یکی از پرکاربردترین لوله هایی است که در پروژه های کابل کشی برق استفاده می‌شوند. این لوله‌ها با هدف حفاظت فیزیکی از کابل‌ها و همچنین افزایش امنیت شبکه برق رسانی به کار گرفته می‌شوند. پس جزو اولین قطعات برای پشتیبانی از کابل های برق هستند.

البته محصولات دیگری همچون سینی کابل، نردبان کابل نیز مسئولیت حمل و پشتیبانی از کابل های برق را برعهده دارند. اما این قطعات به واسطه کاربری متفاوت خود معمولا در برخی پروژه های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به واسطه حجم فروش بالایی که لوله فولادی برق دارد در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات کاملی در مورد نحوه تولید و دیگر مشخصات فنی آن ذکر کنیم.

نحوه تولید لوله فولادی برق

برای تولید لوله فولادی برق یکسری استانداردهای از پیش تعریف شده رعایت می‌شود. در حال حاضر این لوله‌ها از روش درزجوش طراحی و ساخته می‌شوند. یعنی ورق های فولادی با استفاده از دستگاه و تجهیزات ماشینی از طریق فرایند درزجوش به شکل لوله در می‌آیند.

معمولا لوله هایی که برای پشتیبانی از کابل های برق استفاده می‌شوند باید یک استحکام فیزیکی بالا داشته باشند. این روش ساخت قطعات چنین امتیازی را فراهم می‌کند.

در طرف مقابل لوله هایی که برای حمل سیالات ساخته می‌شوند به عنوان لوله بدون درز شهرت دارند. این لوله‌ها همانطور که از نام آن مشخص است از روش درزجوش برای تولید آن استفاده نمی شود.

نحوه تولید لوله فولادی برق

استفاده از درپوش پلاستیکی

بعد از پایان طراحی لوله‌ها از درپوش پلاستیکی برای ابتدا و انتهای لوله استفاده می‌شود. اصولا درپوش پلاستیکی چندین نوع مختلف دارند. بطوریکه یک نمونه از آن برای لوله‌ها و مدل های دیگری از این محصول برای انواع جعبه تقسیم است. اهداف استفاده از درپوش پلاستیکی برای لوله‌ها و جعبه تقسیم‌ها جلوگیری از ورود گردوغبار، حشرات و دیگر المان های محیط به داخل محفظه محصول است.

نوع ساختار لوله فولادی برق

با توجه به نام این لوله کاملا از جنس فولاد می‌باشد. اصولا آلیاژهای فولاد مشتق شده از فلزات آهن هستند. با این تفاوت که دیگر ترکیبات مقاوم سازی از قبیل کربن نیز در آنها وجود دارد. در کنار استحکام بالای بدنه لوله‌ها به واسطه داشتن پوشش گالوانیزه گرم در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند.

بنابراین شما نباید نگران زنگ زدگی ، تغییر رنگ و اکسیداسیون این لوله‌ها باشید. مقاومت آنها به حدی بالا است که حتی قابلیت نصب و اجرا در حالت مدفون را دارند. البته دیگر مدل های این لوله به صورت گالوانیزه سرد و همچنین لوله مشکی برق هستند. این سه مدل با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.

گرچه مواد اولیه همگی فولاد است اما نوع پوشش محافظ آنها با یکدیگر فرق دارد. در حال حاضر لوله های گالوانیزه گرم مقاوم ترین و بهترین لوله ای هستند که می‌توانند در شرایط پرتنش استفاده شوند.

اهمیت انتخاب سایز مناسب لوله برق و نصب آنها

به عنوان یک قاعده کلی نمی توان هر نوع سایز از لوله فولادی برق را برای پروژه کابل کشی استفاده کرد. چرا که هماهنگی و سازگاری بین لوله‌ها و کابل‌ها برقرار نشده است. پر کاربرد ترین ابعاد این لوله‌ها از pg11 تا pg48 می‌باشد. مدل های با نمره کمتر ضخامت و قطر داخلی و خارجی کمتری دارند.

با افزایش قطر لوله قدری بر وزن آنها نیز افزوده می‌شود. اما در مجموع لوله فولادی برق به ازای هر متر طول شاخه وزن بسیار پایینی در قیاس با لوله های بدون درز دارد. بنابراین به راحتی قابل اجرا در ارتفاعات سازه می‌باشند. تنها شما کافی است اتصالات مناسب آن را شناسایی کنید تا یک شبکه کابل کشی بسیار ایده آل و استاندارد را شکل دهید.

از جمله قطعات اتصال دهنده ای که استفاده می‌شود برای بین لوله‌ها از نوع زانوها، سه راهی‌ها ، انواع کاندولت یا اتصالات درب دار است. برای پایدار نگه داشتن لوله فولادی برق در سازه نیز از انواع بست چنگالی ، بست اسپیت استفاده می‌شود. این قطعات اتصال دهنده باید بر اساس معماری سازه انتخاب شوند. زانوها می‌توانند یک تغییر جهت ۹۰ درجه را بوجود آورند. بوشن‌ها قابلیت ادامه مسیر لوله‌ها را فراهم می‌کنند. این نوع معماری سازه و شرایط کابل کشی است که تعیین می‌کند از چه نوع اتصالاتی استفاده کنیم. اهمیت نصب قطعات در سازه بسیار بالا است. چرا که در صورت عدم رعایت استانداردها هیچگونه پایداری برای لوله های برق وجود ندارد. پس باید مراحل نصب طبق اصول خود تکمیل شود.

اهمیت انتخاب سایز مناسب لوله برق و نصب آنها

خرید لوله برق همراه با اتصالات از گروه صنعتی رفیع

مشتریانی که به دنبال خرید انواع لوله فولادی برق از نوع گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد یا حتی لوله فولادی مشکی هستند گروه صنعتی رفیع انتخاب ایده آلی برای آنها خواهد بود. زیرا این مجموعه این لوله‌ها را هم به صورت جزئی و عمده در اختیار شما قرار می‌دهد.

در کنار آن اتصالات آنها نیز به صورت کامل موجود هستند. بنابراین محدودیتی برای خرید انواع اتصالات ندارید. کارشناسان ما بر اساس نوع پروژه ای که در دست اجرا دارید یک مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای تماس با ما ضمن مراجعه به سایت rafiepipe.com به مشاهده راه های ارتباطی بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml