لوله های فاضلاب به چه دلایلی می گیرند؟

گرفتگی لوله های فاضلاب بسته به نوع لوله با هم تفاوت دارند. در این مطلب علل مختلف گرفتگی لوله های فاضلاب بررسی شده و روش های پیشگیری از آن نیز ذکر شده است.

گرفتگی در هر لوله فاضلابی ممکن است ایجاد شود و تفاوتی ندارد که لوله فاضلاب کوچک باشد یا بزرگ. در این میان برخی از لوله ها به دلیل استفاده زیاد از آنها و همچنین تولید فضولات روغنی و چرب، زودتر و بیشتر مستعد گرفتگی هستند. مثلا لوله فاضلاب رستوران ها و آشپزخانه ها. بعضی لوله ها هم به دلیل این که فضولات و رسوبات کمتر دارند دیرتر دچار انسداد و گرفتگی می شوند مثل لوله فاضلاب خانگی. در این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد علل گرفتگی لوله های فاضلاب ارائه شده است که توصیه می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

گرفتگی لوله های فاضلابی ممکن است در لوله سینک آشپزخانه، چاه آشپزخانه، روشویی، توالت، حمام و هر جای دیگری رخ دهد که همگی تا حدودی با علائم آنها آشنا هستیم. به عنوان مثال زمانی که تخلیه فاضلاب سینک طول می کشد یا وقتی هنگام دوش گرفتن در حمام احساس می کنید که زیر پایتان پر از آب شده؛ به این معنی است که مشکلی در لوله فاضلاب ایجاد شده و به زودی اشهد انسداد و گرفتگی لوله فاضلاب خواهید بود. مسئله مهم در این میان دلایل این گرفتگی ها را متوجه شویم و در پی رفع آن باشیم.

انواع گرفتگی های لوله فاضلاب

به طور کلی گرفتگی های لوله های فاضلاب را می توان به سه نوع سطحی، نیمه سخت و سخط تقسیم بندی کرد. ما در این مطلب سعی داریم به این نوع گرفتگی ها اشاره کنیم و راه حل رفع آنها را هم ارائه نماییم.

در  ابتدا باید گفت که انواع گرفتگی های لوله فاضلاب مثل لوله فاضلاب حمام، سیفون توالت، لوله فاضلاب ظرفشویی و فاضلاب روشویی و همچنین لوله فاضلاب کفشوی وجود دارد که هر یک به دلایل خاصی دچار گرفتگی می شوند. در اینجا یک یک گرفتگی های ایجاد شده در لوله ها ذکر شده اند.

۱افتادن سنگ و خاک و مصالح داخل لوله

برخی اوقات مشاهده شده است که در زمان تعمیر ساختمان، نخاله های ساختمانی همچون سنگ، گچ و سیمان و … به داخل چاه توالت می افتد و منتج به به بسته شدن لوله فاضلاب چاه توالت می شود. مشخص است که این گرفتگی از نوع سخت است چون به دلیل سختی موجود در سنگ و آجر و مصالح باز کردن گرفتگی کار سختی است.

گرفتگی لوله فاضلاب با موارد ذکر شده صرفا برای چاه توالت نیست و چه بسا در دیگر لوله های  فاضلاب هم شاهد چنین گرفتگی هایی باشیم. اما بیشتر اوقات در توالت رخ می دهد چون کاسه توالت بزرگ است و به راحتی هر شیئی داخل آن می افتد.

باید اقرار کنیم که گرفتگی لوله فاضلاب با مصالح و سنگ و آجر جزء بدترین گرفتگی های لوله فاضلا است که باز کردن آن نیز بسیار سخت و پیچیده می باشد. برای این که گرفتار چنین گرفتگی هایی نشوید بهترین کار این است که یا از چاه بست استفاده کنید و یا هنگام بنایی با پارچه و گونی دهانه توالت را ببندید.

۲انسداد لوله به خاطر لوله کشی معیوب

بعضا مشاهده می شود که در برخی از ساختمان لوله کشی غیراستاندارد انجام می شود تا هزینه کاهش یابد. یعنی برای ارزان بودن قیمت از لوله های قطر کمتر یا جنس ضعیف تر استفاده می شود. فرضا در ساختمانی که جمعیت زیادی در آن وجود دارد باید قطر لوله ها بزرگتر از ساختمان مسکونی کوچک باشد. در هر صورت چنین گرفتگی هایی از نوع گرفتگی های سخت به شمار می آید.

به دلیل این که در صورت بروز مشکل هیچ راهی جزء تغییر لوله ها و استفاده از لوله های بزرگتر در چنین مشکلاتی وجود ندارد که کاملا واضح است که انجام چنین تغییراتی بسیار سخت است

۳بستدن لوله به دلیل نفوذ ریشه درخت

درختهای بزرگ ریشه های بزرگی دارند و بعضا این ریشه های بزرگ به عمق زمین یا فواصل دور نفوذ می کند تا آب جذب کند. اگر در کنار یک درخت بزرگ لوله فاضلاب وجود داشته باشد پس از گذشت چند سال ریشه های درخت به سمت لوله فاضلاب حرکت می کنند و حتی ممکن است به داخل آن نفوذ کنند. این نفوذ ریشه می تواند به دلیل پوسیدن لوله ها یا قوی بودن ریشه درخت باشد.

بسته شدن لوله به خاطر ریشه درخت

این مورد بیشتر برای فاضلاب توالت های حیاط رخ می دهد که در نزدیکی آنها باغچه و درخت وجود دارد. گرفتگی لوله به وسیله ریشه درخت در گروه گرفتگی های سخت قرار می گیرد. این گرفتگی را باید با استفاده از فنر لوله بازکنی با سرفنر مخصوص بازگشایی کرد که این کار هم توسط تکنسین های حرفه ای لوله بازکنی قابل انجام می باشد. قابل ذکر است که تکنسین های مذکور به صورت شبانه روزی خدمات لوله بازکنی در مناطق مختلف تهران ارائه می کنند.

۴افتادن اشیاء داخل لوله فاضلاب

یک اتفاق بسیار آزاردهنده برای افراد افتادن اشیاء مخصوصا گوشی به داخل لوله فاضلاب آن هم لوله فاضلاب توالت است. گوشی، دسته کلید، سوئیچ، برخی از اشیائی هستند که معمولا به داخل توالت یا کفشور سقوط می کنند و باعث گرفتگی لوله می شوند. در حمام هم اشیائی همچون صابون و سفید آب هستند که به داخل لوله می افتند. برخی افراد هم به عمد آشغال، دستمال کاغذی یا پوشک را به داخل توالت می اندازند که منجر به گرفتگی لوله می شود.

در نظر داشته باشید که لوله های فاضلابی بدون درپوش احتمالا شاهد سقوط اشیاء خواهند بود. گرفتگی لوله با اشیاء یک گرفتگی نیمه سخت در نظر گرفته می شود چون ممکن است به راحتی باز شود و ممکن است باز کرد آن بسیار سخت باشد و این بستگی به نوع شی و گرفتگی دارد.

۵گرفتگی توالت با فضولات

گرفتگی شاید بسیاری از ساختمان ها گرفتگی توالت با مدفوع است. زمانی که افراد از توالت استفاده می کنند و فلاش تانک را نمی کشند چنین مشکلی رخ می دهد. فضولات در سیفون جمع شده و سفت می شود. در این صورت دیگر به راحتی امکان باز کردن آنها وجود ندارد. این گرفتگی سطحی و نیمه سخت است چون بستگی به نوع گرفتگی دارد. ممکن است تجمع فضولات کم باشد و راحت گرفتی باز شود و ممکن است تجمع شدید باشد و نیاز به فنرزنی داشته باشد .

بهترین کار این است که پس از استفاده از توالت و یا به صورت مداوم در هر روز مقداری آب داخل توالت ریخته شود و یا فلاش تانک کشیده شود تا هیچ فضولاتی داخل سیفون توالت باقی نماند

گرفتگی لوله با روغن

۶گرفتگی لوله فاضلاب با روغن و چربی

این گرفتگی جزء گرفتگی های شایع در سینک ظرفشویی و روشویی است. در گرفتگی های سینک ظرفشویی معمولا مهم‌ ترین دلیل بسته شدن سیفون سینک است که آن هم به دلیل رسوب چربی و روغن داخل لوله های فاضلابی است. برخی افراد خیال می کنند که روغن هم مثل آب به راحتی از لوله عبور می کند و به همین دلیل روغن را راحت در سینک خالی می کنند.

چنین کاری باعث سرعت بخشیدن به گرفتگی مجدد لوله می شود. این گرفتگی در دسته گرفتگی سطحی است که به راحتی می توان آن را رفع کرد. بهترین راه برای پیشگیری از این گرفتگی استفاده از توری مخصوص سینک ظرفشویی است.

منبع: خدمات فنی کاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml