فهرست شرکت ها و خدماتی که باید با قانون بازارهای دیجیتال اروپا مطابقت داشته باشند

آلفابت، آمازون، اپل، بایت دانس، متا و مایکروسافت و ۲۲ سرویسی که ارائه می دهند باید تا مارس ۲۰۲۴ با قوانین DMA مطابقت داشته باشند.

به گزارش اخبار تایمز؛ کمیسیون اروپا رسماً اعلام کرده است که کدام شرکت‌های فناوری و کدام یک از خدمات آنها در قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) «دروازه‌بان» محسوب می‌شوند. در واقع با این قانون حامی رقابت، تلاش می شود تا قدرت بازار این شرکت ها که شامل آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا و مایکروسافت هستند، مهار شود.

شرکت هایی که نام آنها در لیست کمیسیون اروپا قرار دارد، بیشتر شامل غول های فناوری آمریکایی می شود. آلفابت، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت از ایالات متحده و شرکت چینی ByteDance در این لیست قرار دارند و ۲۲ سرویس ارائه شده توسط آنها باید تا مارس ۲۰۲۴ با تعهدات DMA مطابقت داشته باشند.

فهرست شرکت ها و خدماتی که باید با قانون بازارهای دیجیتال اروپا مطابقت داشته باشند

به طور کلی، قانون DMA اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا قدرت بازار غول‌های فناوری را محدود کند، که آنها را مجبور می‌کند تنها بر اساس شایستگی محصولات و خدمات خود رقابت کنند. به عنوان مثال، سیستم عامل هایی مانند iOS باید به گونه ای طراحی شوند که از فروشگاه های برنامه شخص ثالث پشتیبانی کنند و به توسعه دهندگان اجازه دهند از گزینه های پرداخت درون برنامه ای استفاده کنند.

لیست کامل پلتفرم هایی که باید با قوانین کمیسیون اروپا مطابقت داشته باشند به شرح زیر است:

  • شبکه‌های اجتماعی:  تیک‌تاک ،  فیسبوک ،  اینستاگرام ،  لینکدین
  • سرویس‌های پیام‌رسان:  واتس‌اپ  و  مسنجر
  • برنامه‌های واسطه:  گوگل مپس ،  گوگل پلی ،  گوگل شاپینگ ،  آمازون
  • مارکت‌پلیس:  اپ استور ،  مارکت‌پلیس متا
  • سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیو:  یوتوب
  • سرویس‌های تبلیغاتی:  گوگل ،  آمازون  و  متا
  • مرورگرهای وب:  کروم  و  سفاری
  • موتورهای جستجو:  گوگل
  • سیستم‌عامل:  اندروید ،  iOS  و  ویندوز

فهرست شرکت ها و خدماتی که باید با قانون بازارهای دیجیتال اروپا مطابقت داشته باشند

سامسونگ، که گزارش‌های قبلی پیش‌بینی می‌کرد که در این لیست باشد، استدلال کرده است که نمی‌تواند انتظارات قانون DMA را با مرورگر اینترنت خود برآورده کند.

به همین ترتیب، موتور جستجوی بینگ، مرورگر اج و سرویس تبلیغاتی مایکروسافت نیز در این لیست دیده نمی شوند، اما کمیسیون اعلام کرده است که تحقیقات دیگری را برای بررسی وضعیت آنها آغاز خواهد کرد. سرویس iMessage اپل نیز به طور محسوسی در لیست بالا غایب است.

چندین معیار مختلف برای تعیین دروازه بان های DMA استفاده می شود. از جمله اینکه آیا گردش مالی سالانه یک شرکت در اروپا بیش از ۷.۵ میلیارد یورو است یا خیر. تعداد کاربران فعال ماهانه خدمات در اتحادیه اروپا یکی دیگر از معیارهای مهم است که اگر یکی از آنها بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته باشد توسط کمیسیون اروپا لیست می شود.

واکنش غول‌های فناوری به قانون بازارهای دیجیتال (DMA)

فهرست شرکت ها و خدماتی که باید با قانون بازارهای دیجیتال اروپا مطابقت داشته باشند

قرار گرفتن در این لیست محدودیت هایی را برای شرکت های فناوری ایجاد می کند و طبیعتاً آنها از قانون DMA انتقاد کرده اند. اپل در بیانیه ای که در اختیار رویترز قرار داد، به نگرانی های خود در مورد تأثیر DMA بر حریم خصوصی و امنیت خدمات خود اشاره کرد. با این حال، یکی از سخنگویان این شرکت گفت که اپل قصد دارد این تاثیر را کاهش دهد و بهترین محصولات و خدمات خود را به مشتریان اروپایی ارائه دهد.

متا در بیانیه ای اعلام کرد که در حال ارزیابی انتخاب کمیسیون است، در حالی که مایکروسافت آن را پذیرفته و از تحقیقات در مورد اینکه آیا موتور جستجو، مرورگر و سرویس تبلیغاتی آن باید با قوانین مطابقت داشته باشند، استقبال می کند. گوگل و آمازون نیز موافقت خود را با این برنامه اعلام کرده اند.

با این حال، شرکت چینی ByteDance از این تصمیم انتقاد کرده است و کارولین گریر، رئیس سیاست عمومی Tik Tok در بروکسل، گفت که این شرکت اساساً با این تصمیم مخالف است.

اگر این شرکت ها قوانین DMA را رعایت نکنند، کمیسیون می تواند جریمه هایی تا ۱۰ درصد از کل گردش مالی یک شرکت در سراسر جهان اعمال کند. همچنین کمیسیون می تواند فروش قطعات مختلف این شرکت ها را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml