مادرم می گوید تا بعد از المپیک به ازدواج فکر نکن! / جنگ بلگراد بین ما و آمریکاست / می خواهم مردم با طلاهای من خوشحال شوند / اشتباهات گذشته را تکرار نمی کنم

مجتبی گلژ آزادکار وزن ۹۷ کیلوگرم کشورمان مدعی است برای موفقیت به قرعه کشی و اسامی حریفان کاری ندارد چرا که به مدال طلای بلگراد فکر می کند.

به گزارش اخبار تایمز؛ وزن ۹۷ کیلوگرم المپیک یکی از سخت ترین و پرکارترین وزنه های مسابقات جهانی است. با توجه به اینکه بیشترین سهمیه بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مسابقات جهانی صربستان توزیع می شود، تمامی مدعیان برای کسب یکی از ۵ سهمیه المپیک این وزن راهی بلگراد شده اند. حضور عبدالرشید سعدالله اف (روسیه) و کایل اسنایدر (آمریکا) دو قهرمان نام آشنای المپیک و جهان، وزن ۹۷ کیلوگرم را به یکی از وزنه هایی تبدیل کرده که مورد توجه علاقه مندان به کشتی جهان قرار می گیرد.

پیش از آغاز رقابت های کشتی آزاد وزن ۹۷ کیلوگرم با مجتبی گلژ قهرمان کشورمان در این وزن گفت وگویی داشتیم که دلاور تنکابانی در پاسخ به سوالات خبری حرف های جالبی زد.

از نظر وضعیت سلامت جسمی و میزان آمادگی چه وضعیتی دارید؟
خدا را شکر از نظر سلامتی و مصدومیت مشکلی ندارم. در این ۴ ماهی که در برنامه‌های اردویی حضور داریم تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و الحمدالله هیچ مشکل خاصی هم نداشتیم و امیدوارم تا شروع مسابقات هم خودم و هیچ کدام از بچه‌ها اسیر حادثه و اتفاق و مشکلات غیرمترقبه نشویم.

آیا بابت مصدومیت‌های کهنه و قبلی موردی هست که برای مسابقات پیشِ رو مشکل‌آفرین شود؟
مصدومیت که همیشه همراه و هم‌نفس کشتی و کشتی‌گیران بوده و هست. هیچ‌کدام از بچه‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند ولی خوشبختانه در این مدتی که اردوهای آماده‌سازی را پشت سر می‌گذاریم، از این نظر مشکل خاصی نداشتیم و همه چیز قابل تحمل بود و زیاد اذیت نشدیم.

راجع به این تقسیم مربیان و کشتی‌گیران برای هدایت و زیرنظر داشتنِ ملی‌پوشان چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما این تصمیم می‌تواند روی تمرکز و کارِ ملی‌پوشان تاثیر مثبت داشته باشد؟
به اعتقاد من این روش یک اقدام خیلی خوب و موثر است که می‌تواند در آرامش فکری و روحی و ذهنی، همچنین شناخت کامل کشتی‌گیر و مربی از یکدیگر در هنگام مسابقه و لحظات حساس نقش و تاثیر زیادی داشته باشد. مزید براین که بار و مسئولیت سرمربی هم سبک‌تر می‌شود و به خود من هم از نظر روحی و فنی خیلی کمک کرده و فکر می‌کنم همه بچه‌ها هم با این تصمیم و روش موافق هستند و تاثیر خوبی روی کار بچه‌ها داشته است.

شما خودت با کدام مربی و کشتی‌گیر تقسیم شده‌اید و چه تاثیری بر عملکردت داشته است؟
من و امیرحسین زارع با آقای اباذر اسلامی کار می‌کنیم. نه تنها برای جهانی امسال و از ابتدای اردوهای تیم ملی، بلکه برای مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ نروژ هم با آقای اسلامی تقسیم شده و کار می‌کردیم. در واقع ایشان با سنگین‌وزن‌ها کار می‌کنند، شرایط فنی، روحی و اخلاقی ما را می‌شناسند و دیگر کاملا با هم اُخت شده‌ایم. واقعا آقایان پژمان درستکار و اباذر اسلامی هم مربی و هم مثل یک روانشناس ورزشی کنار ما هستند و خیلی برای آرامش فکری و ذهنی بچه‌ها تلاش کرده و زحمت می‌کشند. امیداورم بتوانم با کسب مدالی خوش‌رنگ، زحمات این عزیزان و همه آن‌هایی که طی این مدت برای ما زحمت کشیده‌اند را جبران کنم. امیدوارم با کسب مدال از حمایت‌ها و تلاش‌های همه ارکان فدراسیون، از رئیس و همه مسئولان فدراسیون کشتی گرفته تا همین بچه‌های دل‌سوز و زحمت‌کشی که همه امور خانه کشتی را انجام می‌دهند.

آنالیز حریفان را از کی شروع کردید؟ آیا فقط در روزهای پایانی اردوی آخر آنالیز را شروع کردید؟ کدام حریفان را آنالیز کرده و بیشتر از همه فیلم کدام حریف را بررسی کرده‌اید؟
ما از ماه‌ها قبل و شاید از اولین جلسات تمرینی در اردوهای تیم ملی، با آقایان پژمان درستکار، اباذر اسلامی و علی مدهنی (آنالیزور تیم ملی کشتی آزاد) در چندین جلسه جداگانه و به صورت اختصاصی فیلم همه حریفانم را دیدیم و تک‌تک این نفرات را بررسی و آنالیز کرده‌ایم. روی نقاط قوت و ضعف آن‌ها هم در تمرینات کار کردیم و انشاءالله بتوانم نتیجه همه این بررسی‌ها را در مسابقه جهانی به کار بگیرم. هرچند در شروع اردوهای ما دقیقا مشخص نبود آیا روس‌ها می‌آیند یا نه، اما کشتی‌های سعدالله‌اف روس را نیز آنالیز کردیم.

با کدام‌یک از حریفان مطرحی که آنالیز کردید، کشتی گرفته‌ای و با توجه به بررسی‌هایی که داشتید فکر می‌کنی احتمال دارد با کدام یک از این‌ها، کارَت گره بخورد و دچار مشکل شوی؟
وزن ۹۷ کیلو یکی از اوزان شلوغ مسابقات قهرمانی جهان و یکی از اوزان المپیکی است که تیم‌ها و کشورها برای کسب مدال و سهمیه المپیک روی آن حساب می‌کنند. به همین دلیل شاهد حضور ستاره‌های مطرحی در مسابقات صربستان هستیم. من هم با اکثر این حریفان کشتی گرفته‌ام و برد و باخت داشته‌ام. فیلم کشتی‌های قدیمی و جدیدِ همه حریفان وبرد و باخت‌هایشان را آنالیز کرده‌ایم. روی نقاط قوت و ضعفشان کار کردیم. به غیر از کشتی‌گیر آذربایجان با سعدالله‌اف، کایل اسنایدر، حریف روسی‌الاصل بحرین، گرجستان و …. با همه این‌ها کشتی گرفته‌ام و فکر نمی‌کنم کارم گره بخورد. البته همه چیز بستگی به این دارد که روز مسابقه روز من باشد یا نه! بعضی مواقع هست که هر چه می‌زنی به در بسته می‌خوری ولی یک زمانی هم هست به محض باز شدن یک روزنه، تا هجوم می‌بری و اجرای فن می‌کنی، همه چیز خودش جفت و جور می‌شود و حریف مسحور اجرای فن شما ‌شده و امتیاز می‌دهد.

به نظرت کدام حریف سخت‌تر از بقیه است و آیا فقط باید مراقب سعدالله‌اف و اسنایدر باشی؟ یا برای بقیه هم حسابی جداگانه داری؟
همان‌گونه که گفتم ۹۷ کیلو هم شلوغ و هم سخت است، هم حریفان و مدعیان زیادی دارد. ازکشتی اول تا فینال همه کشتی‌ها دشوار هستند. همه حریفان خوب بوده و از دور اول تا فینال همه حریفان مدعی و سخت هستند، نباید فقط سعدالله‌اف و اسنایدر را حریف سخت نامید بلکه همه آمده‌اند تا مدال و سهمیه المپیک بگیرند. اما همان‌گونه که گفتم همه چیز به این بستگی دارد که وقتِ مسابقه، روز روزِ ما باشد یا نه! امیدوارم انشاءالله با دعای هموطنان روز خوبی برای ما باشد تا با کسب مدال، دل ایرانی‌ها را شاد کنیم.

قبلا در ثانیه‌های پایانی، کشتی برده را با واگذاری امتیاز و قبول شکست عوض می‌کردی، البته در مسابقات اخیر دیدیم که تغییر روش داده‌ای وحتی در ثانیه‌های پایانی، شکست را نیز با پیروزی تغییر دادی، آیا روی این موضوع کار کرده‌ای؟
بله دقیقا با کمک آقایان درستکار و اسلامی، تمام تلاشم را کرده‌ام تا برای ثانیه‌های پایانی کشتی هم دیمی و بی‌برنامه نباشم. انشاءالله دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنم و در ثانیه‌های آخر کشتی، حواسم را بیشتر جمع می‌کنم تا به لطف خدا مزد زحمات این چند ماهه خودم، کادرفنی، فدراسیون و همه عزیزانی که یار و یاور ما بوده‌اند را با کسب یک مدال خوش‌رنگ و شاد کردن دل هموطنان بگیرم.

با توجه به این‌که امتیازات کشتی‌گیران روسیه برای رقابت تیمی محاسبه نمی‌شود، فکر می‌کنی تیم ما امسال بتواند قهرمان جهان بشود؟
کشتی ما از چنان جایگاه و اعتباری برخوردار است که حتی با محاسبه امتیازات روس‌ها هم این شایستگی را داریم روی سکوی قهرمانی دنیا بایستیم. ولی معتقدم همه‌چیز به روز مسابقه و این که روزِ بچه‌های ما باشد یا نه بستگی دارد. معمولا در امتیازات تیمی، به غیر از روسیه، تیم‌های آمریکا، گرجستان، ترکیه و آذربایجان هم جزو مدعیان محسوب می‌شوند ولی با توجه به محاسبه نشدن امتیاز روس‌ها فکر می‌کنم رقابت اصلی برای قهرمانی تیمی را با آمریکایی‌ها داشته باشیم.

فکر می‌کنی مدال خودت چه رنگی باشد؟ در حضور نامداران قهرمان المپیک و جهان، آیا فکر می‌کنی امسال بتوانی مدالی خوش‌رنگ‌تر از جهانی نروژ بگیری؟
ماه‌هاست زحمت کشیده‌ام، تمرینات سخت و سنگینی انجام داده‌ام، اصلا هم برایم مهم نیست با چه کسی هم‌گروه بشوم یا کشتی بگیرم. کاری به اسم و رسم و سابقه و کارنامه و مدال‌های حریفان ندارم. به لطف خدا انشاءالله فقط نسخه حریفان را می‌پیچم و کاری به افتخارات قبلی نامداران ۹۷ کیلو هم ندارم.

نظرت راجع به چرخه انتخابی تیم ملی، به‌ویژه برای شما که سال آینده انتخابی المپیک محسوب می‌شود، چیست؟ اگر انشاءالله مدال بگیری، توقع و انتظار خاصی از کادرفنی برای چرخه انتخابی داری؟
فعلا که همه حواسم معطوف به جهانی صربستان، کسب مدال و سهمیه المپیک از بلگراد است. برای چرخه انتخابی هم مطمئنم کادرفنی همه مسائل و امور را درنظر گرفته و بهترین تصمیمات را می‌گیرند تا حقی ازکسی تضییع نشود و منافع تیم ملی نیز در المپیک تضمین شود. من هم تابع تصمیم کادرفنی تیم ملی کشتی هستم و هر جا که بگویند و تصمیم بگیرند، کشتی می‌گیرم.

امکانات و تجهیزات و محل اسکان، تغذیه، تمرین و بدنسازی اردوهای تیم ملی را نسبت به سابق چگونه می‌بینی؟
الحق و الانصاف همه‌چیز عالی بود. از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و تجهیزاتی که برای بهبود کیفی خدمات‌دهی به کشتی‌گیران و اردونشینان انجام گرفت، به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. علیرضا دبیر و همه پرسنل و کارکنان فدراسیون واقعا خیلی زحمت کشیده‌اند تا هیچ مشکلی نداشته باشیم. امیدوارم من و همه ملی‌پوشان بتوانیم با کسب مدال جهانی از زحمات همه عزیزان به شایستگی تقدیر و تشکر کنیم.

با چه کسی یا کسانی هم‌اتاق هستی؟
بعضی مواقع که اردوها شلوغ است هم‌اتاقی داریم. اما در آستانه مسابقات قهرمانی جهان که دیگر اردو خیلی خلوت شده، همه یا اکثر بچه‌ها در اتاق‌های تک‌نفره استراحت می‌کنند.

برای لیگ برتر امسال با تیمی مذاکره داشتید یا همه‌چیز را به بعد از مسابقات جهانی موکول کردید؟
من که با هیچ تیمی مذاکره نکرده‌ام. فکر نمی‌کنم بقیه بچه‌ها هم فعلا برای لیگ برتر با تیمی مذاکره کرده باشند. فعلا همه حواس‌مان به مسابقات جهانی است و تمرکزم را روی مسابقات جهانی بلگراد و مدال و سهمیه المپیک گذاشته‌ام.

از وضعیت شغلی‌ات بگو؛ آیا جایی استخدام هستی یا نه؟ منبع درآمدت از کجاست؟
جایی استخدام نیستم و تنها منبع درآمدم هم همین قراردادهایی است که با تیم‌ها در لیگ می‌بندیم.

در حال تحصیل هستی؟
بله، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت ساخت، در دانشگاه آیندگان تنکابن هستم.

از ازدواج چه خبر؟ آیا مادرت مثل بقیه مادران کسی را زیرنظر نگرفته و هر روز پیشنهاد جدیدی مطرح نمی‌کند؟
اتفاقا برعکس همه مادرها، مادر من خودش هم معتقد است که تا بعد از المپیک، اصلا نباید به این چیزها فکر کرد و اگر هم نقشه‌ای داشته باشد، فعلا که به من چیزی نمی‌گوید و مراقب است تا تمرکزم از کشتی و قهرمانی برهم نخورد.

حرف آخر و نگفته‌ای که خودت دوست داشته باشی مطرح کنی؟
از همه هموطنان عزیزم درخواست می‌کنم که همه بچه‌ها را دعا کنند تا همگی چه آزادکاران و چه فرنگی‌کاران، با کسب مدال و افتخارآفرینی، مزد ماه‌ها زحمات و تلاش‌شان را به شایستگی بگیرند و دل همین هموطنان را شاد کنند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml